Hoe kom ik aan klanten

Hoe kom ik aan klanten? Klanten vind je zo

Alle bedrijven hebben minstens één ding gemeen: klanten. De vraag hoe kom ik aan klanten is dan ook een veelvoorkomende vraag. Er zijn heel veel manieren om klanten te vinden. In dit blog lees je er 9.

1. Je netwerk

Gelijk maar mijn beste tip: zet je netwerk in. Vertel tegen iedereen wat je doet. Tegen familie, je vrienden, oud collega’s, kennissen. Je netwerk is zó belangrijk. Het zijn de mensen die je écht kennen. Die weten wie jij bent. Zorg dus dat je netwerk weet wat je doet. Door persoonlijke gesprekken of social media. Vraag ze gerust jouw pagina’s en updates te liken. Zij behoren zelf misschien niet tot jouw doelgroep. Maar in hun netwerk zitten weer wel mensen die tot jouw doelgroep behoren.

2. IRL Netwerken

Bezoek netwerkbijeenkomsten. Daar ontdek je andere ondernemers en breid je jouw netwerk uit. Open coffee’s zijn laagdrempelige bijeenkomsten. Loop er gewoon eens binnen. Ervaar of het bij je past. Vraag naar andere (lokale) netwerken die voor jou interessant kunnen zijn. Sluit je aan bij netwerken die bij je passen. Netwerken saai? Nee hoor, zo maak je netwerken leuk.

3. Online netwerken

Denk aan Facebookgroepen, Google+ kringen of LinkedIn groepen. Wees betrokken en deel interessante content. Van jezelf of uit andere bronnen. Stel vragen om bijvoorbeeld je doelgroep nog beter te leren kennen. Zoek ondernemers met een aanvullende expertise om je diensten uit te breiden. Of bouw een relatie op met een concurrent. Dan kunnen jullie bij drukte naar elkaar doorverwijzen.

4. Ambassadeurs

Ambassadeurs krijg je niet zomaar. Die krijg je als je jouw klanten verrast en verwondert. Of zoals Coolblue Pieter zegt: alles voor een glimlach. Steek met jouw dienst of product boven het maaiveld van gemiddeld uit. Goed is in dit geval niet goed genoeg. Goed is waar je klant voor betaalt en past bij de verwachting van de klant. Ambassadeurs krijg je pas als je die verwachting overtreft. Als je jouw klant weet te verwonderen. Duur? Welnee, een onverwacht kaartje of persoonlijke aandacht is vaak al genoeg.

5. Volg cursussen en trainingen

Daarmee sla je twee vliegen in één klap. Niet alleen werk je aan het uitbreiden van je kennis en vaardigheden, ook leer je nieuwe mensen kennen. Organiseer je zelf een cursus of training? Stimuleer je deelnemers een visitekaartje mee te nemen en plan tijd in voor een voorstelrondje. Natuurlijk vraag je jouw deelnemers gelijk toestemming om opgenomen te worden op je maillijst.

6. Wees zichtbaar online

Zorg voor een klantgerichte website en pas SEO toe om het juiste publiek naar jouw website te trekken. Start een informatief blog of schrijf over onderwerpen die jouw doelgroep interesseren. Verstuur regelmatig een nieuwsbrief om met je doelgroep in contact te blijven. Laat jezelf zien op social media en promoot daar je blog en nieuwsbrief. Zet online adverteren in om je dienst of producten te promoten.

7. Wees zichtbaar offline

De mogelijkheden zijn groot:

  • Bezoek vakbeurzen of congressen.
  • Adverteer in bladen die je doelgroep leest.
  • Organiseer zelf activiteiten.
  • Bedenk een stunt.
  • Deel promotiematerialen uit op grote events om je naamsbekendheid te promoten.
  • Benader lokale radio, televisie of schrijvende pers als je leuk nieuws te melden hebt.
  • Zit je veel op de weg? Gebruik autoreclame. 

8. Organiseer een proeverij

Denk eens na op welke manier je jouw doelgroep kunt laten proeven. Ook als je geen producten maar diensten verkoopt. Denk aan een gratis spreekuur of consult. Of het eenmalig oplossen van iets dat regelmatig terugkomt. Of door attent te zijn. Als ik bijvoorbeeld een technisch onjuiste nieuwsbrief ontvang, e-mail ik daar even achteraan.  Je laat mensen zonder risico de voordelen van jouw diensten of producten ervaren. En als jij zorgt dat het naar meer smaakt, heb je zo weer een nieuwe klant! Vergeet vooral ook niet om een aanbeveling te vragen.

9. Delen is vermenigvuldigen

Maak gebruik van andere netwerken. Bijvoorbeeld door te gastbloggen. Of organiseer samen met een andere ondernemer iets wat interessant is voor jullie beide doelgroepen. Ook leuk; bedenk een themadag met wisselende sprekers uit je netwerk. Of mijn favoriet: organiseer een verwendag of event en verdubbel je netwerk met een bring a friend uitnodiging.

De klanten van Vlinderss

Er zijn nog zoveel andere manieren te bedenken om aan klanten te komen. Er zijn niet voor niets boeken vol geschreven. Mijn persoonlijke ervaring is dat al mijn klanten in mijn beginjaren vooral uit mijn eigen netwerk kwamen. Daarna zorgden ambassadeurs voor verwijzingen, wat weer nieuwe klanten opleverden. Ook uit trainingen en cursussen zijn klantrelaties ontstaan.

Nu ik alweer ruim vier jaar onderweg bent, vinden klanten mij ook via Google en social media. Wat dat betreft is het een olievlek. Het begint klein en breidt zich uit. En nee, ik heb nog steeds geen vloeiende pitch. Dat is zeker onhandig, maar blijkbaar niet noodzakelijk om een goedlopend bedrijf met mooie opdrachtgevers te hebben! Tijd dus voor een bonustip.

10. Bonustip: vele wegen leiden naar klanten

Er is niet een rechte weg om aan klanten te komen. Het klantenpad meandert langs ontelbare mogelijkheden. Mijn advies: ontdek, ervaar & probeer. Kijk wat grote merken doen, lees tips en ga aan de slag. Zo ontdek je vanzelf wat bij jou past en wat voor jouw bedrijf werkt. Stel jezelf daarbij een doel voor ogen en let goed op de resultaten. Ik wens je veel gelukkige klanten!

Geen blog meer missen?

Check of Vlinderss in je mailbox iets voor jou is.

 

Fotocredits: Kwasny221 | Fotolia