Wel of geen nieuwsbrief?

Wel of geen nieuwsbrief? 9 redenen om vandaag nog te starten!

Toen ik in juli 2013 Vlinderss begon, las ik al snel over het belang van e-mailmarketing. Ik was enthousiast. Toch verzond ik mijn eerste nieuwsbrief pas op 30 januari 2015. Typisch gevalletje van een gemiste kans. Ontdek in dit blog waarom. Dus denk je weleens: Wel of geen nieuwsbrief?  Lees dan zeker verder.

Mijn advies aan iedere ondernemer: begin gelijk met adressen te verzamelen voor je lijst. Natuurlijk doe je dat netjes en volgens de regels. Met spam maak je geen vrienden. Vrienden maak je wel met een kwalitatief goede nieuwsbrief. En daar pluk je deze 9 heerlijke vruchten van.

Wel of geen nieuwsbrief?

1. Werkt voor iedereen

Als je een groep mensen regelmatig van nieuws, informatie of promoties wilt sturen, dan is e-mailmarketing perfect. Het maakt niet uit of je dit als multinational doet, als MKB bedrijf, als zelfstandig professional of als vrijwilliger van de plaatselijke dart-vereniging.

2. Mooi en makkelijk

Goede nieuwsbriefsystemen zijn eenvoudig in gebruik. Je hebt haast geen technische vaardigheden nodig om een indrukwekkende nieuwsbrief je maken. Eentje die helemaal past bij jouw huisstijl. Want e-mails maken deel uit van jouw huisstijl. Goed om je dat te beseffen.

3. Je positioneert jezelf als expert

Je deelt natuurlijk waardevolle informatie met de lezers van je nieuwsbrief. Door kennis te delen, positioneer je jezelf als expert. Hou een vaste frequentie aan en je lezers zien je al snel als een betrouwbaar iemand die ze op een aansprekende manier voorziet van informatie. Maak van je nieuwsbrief iets waar je lezers naar uitkijken.

4. Je krijgt traffic naar je website

Natuurlijk plaats je je blogs ook op social media. Met de huidige algoritmes is het nog maar de vraag wie die berichten ziet. Het organisch bereik van een FaceBook bericht is momenteel absurd laag. Met jouw nieuwsbrief breng jij de blogs op een presenteerblaadje bij jouw lezers. Ze hoeven alleen nog maar te klikken om op je website te komen.

En als er meer verkeer op je website komt, stijgen je verkoopkansen. Ook beloont Google een website met veel verkeer door een betere ranking. Waardoor je dus weer beter vindbaar bent. Daarmee verhoog je de kans op inschrijvingen op je nieuwsbrief. En een prachtige vicieuze cirkel is geboren.

5. Goedkoop

Het versturen van nieuwsbrieven is relatief goedkoop. Vergelijk het maar eens met andere promotiemiddelen zoals:

  • Brochures laten drukken
  • Adverteren in krant
  • Mailingen versturen per post

Er zijn nieuwsbriefsystemen, zoals Mailchimp, die tot 2000 abonnees (of 12.000 e-mails) geen kosten berekenen voor het gebruik. Tip: begin met een wensenlijst, voordat je een nieuwsbriefsysteem kiest. Of laat je adviseren door een virtueel assistent.

6. Doelgericht

Je abonnees hebben je leren kennen en geven je toestemming om ze te mailen. Omdat ze geïnteresseerd zijn in wat je te vertellen en/of te verkopen hebt. En door je open- en doorklikpercentages nauwkeurig bij te houden, weet je of je jouw lezers nog steeds weet te boeien.

De statistieken van je nieuwsbriefsysteem zijn dus een waardevolle feedbackbron en helpen je bij het realiseren van jouw doelen.

7. Contact wanneer het je lezer uitkomt

Zelf heb ik een hekel aan de telefoon. Niet als communicatiemiddel. Want ook ik vind het soms praktischer om iets telefonisch af te stemmen. Maar de telefoon gaat nooit op het moment dat je denkt: belde er maar iemand. Nee, je bent altijd met iets anders bezig dat je moet onderbreken.

Niet echt prettig. Door te e-mailen geef je jouw lezers de keuze zelf te bepalen wanner ze zin hebben om jouw bericht te lezen. Wel zo servicegericht.

8. Nieuwsbrieven zijn zo snel als Justin Gatlin (sorry Usain Bolt)

Stel: ineens gebeurt er iets in de markt waarop je wilt inspelen. In no time heb je een nieuwsbrief opgemaakt en je boodschap bij jouw lezers in de e-mailbox afgeleverd.

Superhandig voor een last-minute aanbieding als er wat mensen op het laatste moment je workshop annuleren. Of geef een early-bird korting aan je trouwe lezers. Zij blij en jouw investering is snel terugverdiend.

9. Een mobiele Fifth Avenue NY voor je klanten

Iedere ondernemer heeft momenten dat hij rechtstreeks in contact wil staan met een grote groep potentiële kopers. Dat lukt je op één manier: met je nieuwsbrief. Een kwalitatief goede lijst is als jouw etalage op Fifth Avenue NY.

Samengevat

Met je nieuwbrief bouw je een persoonlijke relatie op met je lezers. Ze leren je kennen en dat is een essentiële eerste stap in een verkoopproces. Know, like, trust weet je nog? Schiet met een nieuwsbrief je verkoop plotsklaps door het plafond? Nee. Het is een lange-termijn investering. Door regelmatig een kwalitatief goede nieuwsbrief te sturen creëer je kansen.

Natuurlijk trek je kijkers en af een toe een verdwaalde toerist. Is dat erg? Welnee. Niet iedereen hoeft in jouw winkel te kopen. Je nieuwsbrief en een goede strategie helpen zeker om je verkoopkansen te vergroten. Dus, waar wacht je nog op? Start vandaag nog met je nieuwsbrief.

Wacht niet tot alles perfect is. Want er valt altijd wat te verbeteren. Dat is nu het leuke van een leven lang leren.

Wel overtuigd maar niet enthousiast?

Vlinderss verzorgt met veel plezier én succes voor verschillende ondernemers hun nieuwsbrieven. Informeer naar de mogelijkheden!

DIY Bonus:

Hier vind je een gratis handleiding om te starten met Mailchimp.

Geen tips meer missen?

Check of Vlinderss in je mailbox iets voor je is.

Photo credit: Magic Mockups, bewerkt in Canva