Aanbevelingen vragen is best moeilijk. Je doet tenslotte een beroep op een ander om iets voor jou te doen. Misschien ben je veel te bescheiden om te vragen om aanbevelingen. Wat jouw belemmerende overtuiging ook is: aanbevelingen zijn belangrijk. Ontdek het belang van een aanbeveling en wat deze zo krachtig maakt.
Wat doen aanbevelingen voor jouw bedrijf?
Een aanbeveling werkt hetzelfde als mond-tot-mondreclame. De kracht ervan is dat anderen vertellen dat je fantastisch bent. Dat maakt veel meer indruk dan wanneer je dat over jezelf zegt. Benieuwd naar wat aanbevelingen nog meer voor jouw bedrijf doen?
- Ze geven een beeld van bedrijven en personen die met je samenwerken.
- Aanbevelingen brengen je diensten of producten tot leven.
- Ze geven informatie over eerder bereikte resultaten.
Anders gezegd: een aanbeveling helpt anderen kiezen. Het geeft een bevestiging dat je aan het goede adres bent, of juist niet. Ook dat laatste is waardevol want van een mismatch wordt toch niemand blij?
Waardeloze en waardevolle aanbevelingen
Sommige ondernemers mopperen dat aanbevelingen waardeloos en onzinnig zijn. Die mopperkonten hebben een punt, niet iedere aanbeveling is waardevol. Zo streelt een vijf sterren beoordeling je ego, maar zonder enige tekstuele toelichting heeft zo’n review weinig waarde.
Waardevolle aanbevelingen helpen potentiële klanten een afgewogen keuze te maken. Dat lukt alleen wanneer ze aanknopingspunten ontdekken. Aan jou de taak je klanten te verleiden een nuttige aanbeveling te schrijven. De volgende vragen en tips helpen je daarbij.
1. Wat was de situatie voor we gingen samenwerken?
Het antwoord op deze vraag levert een beschrijving op van een situatie. De lezer kan nu beoordelen of deze situatie ook op hem/haar van toepassing is.
Voorbeeld: Mijn bedrijf groeit. Ik merkte dat ik steeds langere dagen ging draaien. Tijd voor mijn gezin en vrienden schiet er steeds vaker bij in. En het is al 2 maanden geleden, dat ik tijd had om naar yoga te gaan. Terwijl ik het juist zo belangrijk vind om werk en privé goed in balans te hebben.
Tip: Deze vraag is ook uitstekend om een podium te geven aan je klant. Kijk maar eens op mijn referentiepagina. Een groot deel van de aanbeveling gaat over mijn klanten.
2. Waren er twijfels?
Nodig je klant uit twijfels, zorgen of angsten te beschrijven. Mensen lezen aanbevelingen op het moment dat er een (latente) koopbehoefte is. Herkennen ze hun eigen twijfels in de beschrijving van een ander? Dan kunnen de woorden van je klant ze in één klap geruststellen en overtuigen.
Voorbeeld: Ik heb best getwijfeld om die stap te zetten want waar vind je iemand die bij je past? En nog belangrijker voor me: iemand die ik volledig kan vertrouwen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat mijn ideeën straks op haar website terecht komen. Daarom was het zo fijn dat we onze samenwerking stap voor stap konden opbouwen.
3. Wat levert het op?
Vraag behaalde resultaten zo duidelijk en concreet mogelijk te beschrijven. Vraag ook door naar gevoelsmatige resultaten. Je weet wel, van die zaken die onbetaalbaar zijn. Het helpt de lezer te beslissen of het resultaat de investering waard is.
Voorbeeld: In de aanbeveling die ik mocht ontvangen van Annemarie Timmermans staat: “Er zitten nu veel meer uren in de dag voor mij. Zonder dat het voelt dat ik meer werk”.
4. Wat kon beter?
Ja dag, hoor ik je denken. Ik ga toch zeker niet vertellen wat beter kan? Waarom eigenlijk niet? Natuurlijk streef ik net als jij naar perfectie. Daarmee geef ik gelijk toe dat het niet altijd perfect is. Ik vergeet bijvoorbeeld weleens iemand te feliciteren of soms blijft er een foutje in mijn tekst staan. Waarom zou je daar niet eerlijk over zijn? Daar komt nog bij dat wat de één een afknapper vindt voor een ander juist verleidelijk is.
Voorbeeld: Wel vind ik het jammer, dat Vlinderss moeilijk bereikbaar is. Voor mij is het belangrijk dat ik 24/7 telefonisch een beroep op mijn leveranciers kan doen. Bij Vlinderss is dat niet mogelijk.
Dit is in mijn ogen een waardevolle aanbeveling. Ondernemers voor wie fulltime bereikbaarheid een vereiste is, weten nu dat ze beter een andere virtueel assistent kunnen kiezen. Want ik ben niet 24/7 bereikbaar. Die ondernemers die hun klussen juist de volle aandacht gunnen, lezen in de aanbeveling dat Vlinderss wel een goede keuze is.
5. Mrs. H. Zelfverzonnen, Utopia
Een waardevolle aanbeveling is verifieerbaar. Vraag toestemming om de aanbeveling met naam en toenaam te plaatsen. Het liefst met een foto erbij. Geef je klant een podium terug, door ook een link naar de website van je klant te plaatsen.
Tips: Vraag of je de LinkedIn profielfoto bij de aanbeveling mag plaatsen. Ook leuk: vraag voor de afwisseling eens om een video-referentie.
6. Wees volledig
Zorg dat je aanbevelingen bij elkaar zorgen voor een evenwichtig totaalbeeld van jouw bedrijf. Denk aan:
- pluspunten én verbeterpunten;
- feedback van alle doelgroepen waar je voor werkt;
- de beschrijving van zoveel mogelijk producten of diensten;
- een evenwichtige verdeling van aanbevelingen op je social media kanalen.
Tips: Gebruik korte fragmenten uit een aanbeveling bij relevante diensten. Maak het fragment aanklikbaar, zodat belangstellenden ook de hele aanbeveling kunnen lezen.
Schrijf jij mijn volgende aanbeveling?
Het opvragen van aanbevelingen is een prima klus om uit te besteden aan een virtueel assistent. Of misschien ben je al geholpen met een makkelijk formulier dat je zelf steeds kunt gebruiken, uiteraard in jouw eigen huisstijl.
Samen aan de slag?
Zelf werk maken van je aanbevelingen? Lees ook:
Vraag, reactie, suggestie of opmerking?
Mail Vlinderss.