Zakelijk bloggen: vrouw met handen in het haar

Zakelijk bloggen: 10 beren en 1 beregoede oplossing

Je weet dat een sterk zakelijk blog een uitstekende manier is om klanten te werven en te behouden. Toch houden twijfels en bezwaren je tegen om het blog te starten of consistent te onderhouden. Zonde, want daarmee laat je belangrijke acquisitiekansen liggen. Dus ontvang je een liefdevolle en zorgvuldig geplaatste schop onder je kont. Reken af met die beren en start vandaag nog met zakelijk bloggen.

1. “Maar ik heb geen tijd!”

We kennen het allemaal; de eeuwige zoektocht naar wat qualitytime tussen werk, sociale verplichtingen en dat Netflix-abonnement dat constant roept. Maar wacht eens even. Uit onderzoek blijkt dat ondernemers gemiddeld 2 tot 3 uur per dag op social media doorbrengen. Als je tijd hebt om dagelijks op social te scrollen, dan heb je toch zeker tijd om waardevolle kennis te delen? Geloof me, je toekomstige zelf zal je dankbaar zijn voor de tijdsinvestering. En al je nieuwe klanten ook!

⭐ Blader eens door de blogs over timemanagement. Daarin vind je veel inspiratie en tips om méér uit je dag te halen. Zoals het blog met 20 timemanagement methodes die je productiviteit verhogen.

2. “Ik schrijf niet goed genoeg.”

Twee redenen om te stoppen met die zelfkritiek. Allereerst; schrijven is geen exacte wetenschap. Het is jouw manier om je stem te laten horen. Niemand is perfect. Leuk weetje; dankzij zijn specifieke spelfouten werd zelfs een nieuw stuk proza van Shakespeare ontdekt. Zo zie je maar; het gaat niet om perfectie, maar om authenticiteit.

⭐ Op de tweede plaats zijn er genoeg aanbieders die je precies leren hoe je duidelijk en lezersgerichte teksten schrijft. Zo kun je al heel veel schrijftips gratis vinden op mijn blog. Of je investeert in een training, bijvoorbeeld bij tekststudio Schrijven & Schrappen. Tip: download gelijk haar praktische schrijfwijzer als je haar aanbod checkt.

3. “Geen hond gaat het lezen.”

Natuurlijk gaan mensen jouw blogs lezen. Dat begint met trotse vrienden of familieleden en van daaruit groeit je bereik. Trouwens, zelfs als niemand je blog leest, maakt bloggen je slimmer. Want je hebt je in een onderwerp verdiept en er een gestructureerd verhaal van gemaakt. Bovendien ben je in de schoenen van je doelgroep gaan staan. Beide acties helpen je een krachtig aanbod te verwoorden. Of je waarde goed over te brengen in een gesprek.

⭐ Blijven de bezoeken aan je blog achter? Dan wordt het tijd om een onderzoekje te doen binnen je netwerk naar onderwerpen waar ze wél meer van willen weten. Kies strategische zoekwoorden en richt je blog lezersgericht in met categorieën. En deel je blog; op de socials, in specifieke groepen en in je e-mailhandtekening.

4. “Ik weet niet waarover ik moet schrijven.”

Simpel, over je expertise. Vertel waarom jouw producten of diensten een aanwinst zijn. Benoem de voordelen en positieve effecten. Beschrijf eventuele nadelen of aandachtspunten. Of schrijf over je ervaringen als ondernemer. Vertel hoe een dag van jou eruit ziet. Deel je mening over dingen die je bezig houden. En gebruik bij het schrijven verschillende vormen en invalshoeken.

⭐ Werk met een blogkalender, waarin je voor een (half)jaar al je blogonderwerpen vastlegt. Blok in je agenda schrijf- en onderzoekstijd. Maak het jezelf makkelijk met deze tools voor het verzinnen van blogonderwerpen. En lees hier nog 15 tips voor inspiratie om je zichtbaarheid te vergroten. ⭐⭐ Boost je creativiteit met 60% met een korte wandeling voor je gaat schrijven. Acht minuten is al genoeg volgens de Stanford University.

5. “Wat als mensen het niet eens zijn met mijn mening?”

Nieuwsflash: dat hoef je je niet af te vragen, dat is gewoon zo. Wat je ook schrijft, er is altijd wel iemand die het niet met je eens is. En dat is fantastisch. Want bloggen gaat over het delen van JOUW stem. Je hoeft niet de hele wereld te plezieren. Het is juist fijn als iemand het niet met je eens is. Dat verrijkt je kijk op zaken. Misschien leer je er iets van, of kom je tot de conclusie dat je het niet met de ander eens bent. En dat is ook helemaal prima.

⭐ Wees niet bang voor een meningsverschil. Dé waarheid bestaat niet. En hoe meer je jezelf durft te zijn, hoe makkelijker je schrijft en hoe beter je de mensen aantrekt waarmee je graag werkt.

6. “Maar ik ben niet grappig genoeg.”

Tja, humor. De een rolt van de bank van het lachen en een ander ziet er de humor niet van in. Humor is subjectief. Het is wel een middel om je teksten boeiend te houden. Kies je woorden zo dat ze emoties oproepen of je lezers in actie brengen. Stel prikkelende vragen, vertel een verhaal of spice je woorden op met beeld, statistieken of cijfers.

⭐ In mijn blog over overtuigend schrijven vind je praktische technieken die je meteen kunt toepassen om je lezers te boeien en tot actie aan te zetten.

7. “Ik wil niet over persoonlijke dingen schrijven.”

Dat hoeft ook niet, maar het is wel aan te raden. We kijken niet voor niets massaal naar real life programma’s zoals “Ik vertrek” of “We zijn er bijna”. Echte verhalen raken, omdat je meevoelt en zaken herkent. Of ze toveren een glimlach op je lezers gezicht. Misschien geeft jouw ervaring een ander net dat zetje om niet op te geven. Zó waardevol kan jouw blog zijn.

⭐ Op het blog Onvoorwaardelijke liefde kreeg ik mooie persoonlijke berichten van onbekenden die zich herkende in de zin: De loden jas van niet-goed-genoeg draadje voor draadje vervangen in een als gegoten zittend dit-ben-ik colbert. Mensen die zich gesterkt voelden door mijn woorden. Dat maakt indruk.

8. “Ik ben bang voor kritiek.”

Kritiek is nooit fijn, zeker niet als je je hart en ziel in je tekst hebt gelegd. Dan voelt het als een persoonlijke afwijzing. Toch kan het ook enorm waardevol zijn. Het helpt je groeien als schrijver en als persoon. Dus haal even adem en omarm die kritische noot. Leer ervan en maak jezelf sterker en beter. Bovendien, als je niemand tegen de schenen schopt, schrijf je waarschijnlijk niet interessant genoeg 😊.

⭐ Zie kritiek als iets vrijblijvends. Jij bepaalt of je er iets of niets mee doet. De mening van een ander is tenslotte niet meer dan een mening. Als je het loskoppelt van je ego haal je er altijd waardevolle informatie uit. En kun je er niets mee? Bedank de ander dan simpelweg voor het delen van hun mening.

Zakelijk bloggen: faalangst twee gebroken potloden

9. “Ik wil niet falen.”

Michael Jordan zei ooit: “Ik heb meer dan 9000 shots gemist in mijn carrière. Ik heb bijna 300 wedstrijden verloren. 26 keer heb ik de winnende shot gemist. Ik heb gefaald, en gefaald, en gefaald.” Toch is de man een legende. Falen is niet erg, het is een leerkans. Een experiment. Het ene is een succes en het andere niet. Analyseer waarom en doe het een volgende keer anders.

⭐ Fouten of teleurstelling geven het sterkste leersignaal af aan je hersenen. Want als je weet hoe het niet moet, start groei en ontwikkelen. Kijk maar eens naar dit inspirerende filmpje van de Vrije Denkers. Met o.a. de stelling: als ik meer fouten durf te maken dan jij, dan win ik.

10. “Ik krijg er geen energie van”

Wat mij betreft dé reden om er vooral niet zelf aan te beginnen. Want het leven is te kort om je dagen te vullen met activiteiten die meer energie kosten dan opleveren. Onderzoek wel even of je te maken hebt met belemmerende overtuigingen of dat je echt gewoon leegloopt als je langer dan een half uur achter je pc zit.

⭐ Spreek bijvoorbeeld met jezelf af om drie blogs te schrijven. Dan neem je daarna een beslissing op basis van een ervaring en niet op basis van een aanname.

Samenvatting

Een zakelijk blog is een essentieel onderdeel van je contentmarketing. Het vergroot je vindbaarheid omdat je belangrijke zoekwoorden van je doelgroep in je blog verwerkt. Ook versterkt het jouw autoriteit in de markt. Dat samen maakt van je SEO geoptimaliseerd blog een krachtige tool voor klantenwerving.

Blijven de obstakels om te starten toch te groot, dan weet ik nog een uitstekende manier om effectief te bloggen. Zonder de last van de genoemde beren hierboven. Ontdek de beregoede oplossing.

1 beregoede oplossing | bloguitbesteding

Ga op zoek naar een ghostwriter die je blog verzorgt. Dat kan op verschillende manieren die aansluiten op je wensen én je portemonnee. Zo heb ik opdrachtgevers waarbij ik het blog alleen redigeer, opdrachtgevers die onderwerpen aandragen met een korte briefing en opdrachtgevers die het helemaal loslaten. Of werk samen met een virtueel assistent gespecialiseerd in contentmarketing.

⭐ De grootste tijdsbesparing haal je als je je blog volledig uitbesteedt. Dus inclusief: vaststellen onderwerpen, SEO, afbeeldingen toevoegen, plaatsen op je website en socialemediakanalen. Dit vraagt natuurlijk een hogere investering dan sommige aspecten zelf te doen.

Interesse in het uitbesteden van je zakelijk blog?

Fotocredits: Daphne Gravesteyn | 1-moment

Vraag, reactie, suggestie of opmerking?

Mail Vlinderss.