Branding - Archetypen en merkidentiteit geven smoel aan je bedrijf

Branding: Archetypes en merkidentiteit geven smoel aan je bedrijf

Ondernemen is onderscheidend zijn. Zeker nu de hele wereld je potentiële concurrent is. En laten we eerlijk zijn, als kleine(re) onderneming boks je niet op tegen de marketingbudgetten van de grote reuzen. Tenminste, een investering van 3,75 miljard (Nike; 2019) is nét iets boven mijn marketingbudget. Dus hoe ben je nu herkenbaar en laat je een blijvende indruk achter op je doelgroep? Branding, archetypes en merkidentiteit to the rescue.

Branding? AUW!

Wat archetypes zijn staat al uitgebreid beschreven in de blog Archetypes Jung, dit kun je ermee doen. Maar wat is nu precies branding? Volgens Marketing Tribune werden de eerste merktekens in grottekeningen gevonden (5000 v. Chr. ) Ze bestonden uit symbolen op de flanken van bizons die de maker van de grottekening duidden. En een pijnlijk letterlijke vorm die ook al eeuwen geleden begon, is het brandmerken van vee.

Dus al lijkt branding een hype, de onderscheidingsdrang is al zo oud als de mensheid. Wel is er een duidelijke historische ontwikkeling: van merkteken naar een belangrijk onderdeel voor bedrijfsstrategie, klantreis en communityvorming.

Ontwikkeling branding in reuzestappen

  • De Romeinen stempelden symbolen of initialen op aardewerk, zodat de maker bekend was.
  • In de middeleeuwen gebruikten ambachtslieden merktekens als kwaliteitsgarantie.
  • Met de komst van massaproductie en de daarbij horende grotere verscheidenheid aan keuzes werd branding door middel van logo’s en slogans steeds belangrijker.
  • In de tweede helft van de 20e eeuw werd de branding uitgebreid van merkteken naar een emotionele connectie. Het ging niet alleen meer om herkenning, maar ook om het opbouwen van een connectie met de doelgroep.
  • En met de globalisering en digitalisering is branding stukken complexer geworden. Bijvoorbeeld omdat je ook online jezelf presenteert en je rekening moet houden met verschillende culturen.

Merkidentiteit vs Branding

Ik zoom ook nog even in op twee begrippen die makkelijk verwisseld worden. Ze hebben dan ook sterke overeenkomsten, maar verschillen wat mij betreft in focus en betekenis. Goed dus om even toe te lichten wat ik met wat bedoel.

Merkidentiteit is de persoonlijkheid en het karakter van het merk. Het onderscheidt jouw bedrijf van mijn bedrijf. Het is vooral intern gericht. Denk aan missie, visie, waarden, doelgroep, persoonlijkheid en unieke eigenschappen. Ik vergelijk het met je karakter.

Branding is extern gericht met de focus op communicatie en presentatie. Denk aan logo, kleurenpalet, typografie. Het is de algemene ervaring die je hebt bij het merk. Vergelijk het met je persoonlijke stijlen.

Natuurlijk zorg je voor een afstemming van je merkidentiteit en je branding. Want anders klopt het plaatje niet. Een laatste belangrijke afstemming is dat je ook rekening houdt met de voorkeuren van je doelgroep. Want daar draait alles om.  

Archetypes voor een sterke merkidentiteit

Een sterke merkidentiteit is dus belangrijk om je bedrijf herkenbaar te maken en een blijvende indruk achter te laten. Maar hoe creëer je die identiteit Nu komen de archetypes van Carl Jung om de hoek kijken. Deze diep verankerde symbolische patronen in ons collectieve onbewuste zijn de perfecte bouwstenen voor je merkidentiteit. Want ieder archetype vertegenwoordigt een unieke reeks eigenschappen, gedragingen en drijfveren die bovendien door alle doelgroepen herkend worden. We krijgen er gelijk een overeenkomstig gevoel en beeld bij.

Als je de archetypes dus inzet bij je merkidentiteit en in je branding integreert bouw je een diepere en emotionele connectie op met je doelgroep.

Toepassingen archetypes in de identiteit van bekende merken

Laten we eens kijken hoe wat bekende merken archetypes gebruiken voor het vormen van hun merkidentiteit.

Nike – De Held: Nike heeft het archetype van de Held omarmd. Hun iconische slogan “Just Do It” weerspiegelt de vastberadenheid om obstakels te overwinnen en persoonlijke overwinningen te behalen. Nike moedigt mensen aan om hun innerlijke held te vinden en te streven naar grootsheid.

Apple – De Schepper: Apples merkidentiteit straalt innovatie en verandering uit. Dit sluit nauw aan bij het archetype van De Schepper, dat symbool staat voor anders denken, creatief en innovatie. Echter, ook archetypes als de Rebel of de Magiër worden met Apple geassocieerd.

Dove – De Zorgzame: Dove heeft het archetype van de Zorgzame omarmd. Met hun focus op zelfacceptatie en positieve lichaamsbeelden, stralen ze zorgzaamheid, empathie en eigenwaarde uit, wat resoneert met hun publiek.

Hoe pas je deze inzichten toe op jouw eigen bedrijf?

Het begint met het identificeren van het archetype dat het beste bij je bedrijf past. Kijk eens goed naar je kernwaarden, missie en hoe je wilt dat mensen zich voelen wanneer ze in aanraking komen met je merk. Kies vervolgens het archetype dat deze elementen het sterkste weerspiegelt en bovendien een emotionele snaar raakt bij je doelgroep.

Dan ben je nog niet klaar. Voor de herkenbaarheid is het ook belangrijk dat je het archetype opneemt in je branding en communicatie. Ik zet de belangrijkste punten nog even voor je op een rijtje.

Visuele Identiteit. Gebruik kleuren, logo’s en grafische elementen die passen bij het gekozen archetype. Denk aan de symboliek en emoties die het archetype vertegenwoordigt.

Tone of Voice: Pas je communicatiestijl aan op basis van het archetype. Een Rebel heeft een andere woordkeus dan een Wijze.

Storytelling: Vertel verhalen die je waarden weergeven. Zo inspireer je en geef je jouw merk een diepere betekenis

Klantbeleving: Zorg voor een ervaring die aansluit op de eigenschappen van je archetype.

Marketingstrategie: Bouw je marketingcampagnes rond de boodschap die past bij je archetype. Dit versterkt de verbinding met je doelgroep.

Deze informatie deel ik op een A4 per archetype exclusief met de lezers van Vlinderss in je mailbox.

Conclusies

Het toevoegen van archetypes aan je merkidentiteit en branding helpt om je bedrijf smoel te geven. Ook maakt het je makkelijker om consistent te zijn in je communicatie en visuele uitingen. Belangrijk is dat het past en geen rol is die je speelt. Want dan wordt het een kunstje en dat pikken je klanten -terecht- niet. Zeker als zelfstandig professional is het dus makkelijk om dicht bij jezelf te blijven en te kiezen voor het archetype dat aansluit op je talenten en normen en waarden.

Ook goed om te onthouden is dat het geen wiskunde is. Dat zie je wel bij Apple, waar verschillende bronnen een ander archetype aan toewijzen. Het is maar net welk aspect je benadrukt in je communicatie. Gebruik die speelsheid ook om in te zoomen op jouw doelgroep. Dat maakt het bovendien makkelijker een niche te kiezen.

In het volgende blogartikel ga ik dieper in op hoe je deze archetypes vertaalt naar concrete marketingstrategieën en communicatie-uitingen. Ook laat ik zien hoe je de archetypes gebruikt om je merk te versterken en je klantrelaties te verdiepen. Zeker weten dat je dat blog ontvangt? Abonneer je dan -gratis- op Vlinderss in je Mailbox.

Leestips:

Vraag, reactie, suggestie of opmerking?

Mail Vlinderss.