Archetypes Jung, dit kun je er mee doen!

Archetypes Jung, dit kun je er mee doen!

Eerder schreef ik al over de archetypes Promoter, Preacher, Poet en Professor. Dit keer duiken we de diepte in met de 12 archetypes van Jung (psychiater en psycholoog). Wat heb je daar aan? Enerzijds leer je veel over je doelgroep, hoe je die aanspreekt en er een relatie mee opbouwt.  Anderzijds is de informatie geschikt om je eigen bedrijf “smoel” te geven. Of zoals ze dat in de marketing zeggen, een heldere merkpositionering en branding. Dat is dan weer top voor een pakkende social mediastrategie en al je andere communicatie uitingen. En verder ontdek je ook veel over gedrag en motivaties van jezelf en je omgeving. En tot slot koppel ik de archetypes ook nog aan koopmotieven. Een stik leuke blogreeks dus!

Stel je eens voor…

Stel je eens voor dat je een sleutel hebt waarmee je je eigen persoonlijkheid kunt doorgronden. Zodat je -eindelijk- snapt waarom je doet wat je doet. Waarom je bepaalde besluiten neemt en waarvoor je écht warm loopt. Jung gaf ons de wereld van archetypes. Dit zijn universele symbolische patronen die deel uitmaken van ons collectief onbewuste.

Dat bestaat uit gevoelens, gedachten, herinneringen, rituelen en mythes. En dan niet die van jezelf. Het collectief onbewuste is een soort erfenis die we allemaal delen als mens. Zoals een blockchain of een Cloud opslag. Of trekvogels die zonder Google Maps of Waze toch weten waar ze heen moeten vliegen om te kunnen overwinteren.

Ontdek je innerlijke archetypes

Zie jouw persoonlijkheid gerust als een schatkist vol archetypes. Je hebt waarschijnlijk gehoord van termen als “de Held”, “de Wijze” en “de Rebel”. Ze staan voor meer dan slechts woorden; ze vertegenwoordigen diepgewortelde patronen van denken, voelen en handelen. Door te ontdekken welk archetype dominant is in jouw persoonlijkheid, krijg je dus ook (een beter) zelfinzicht.

Archetypes helpen dus onszelf beter te begrijpen. Maar zijn ook inzetbaar om onze relaties, werk en zelfs onze branding en marketing te verbeteren. Goed te weten; je persoonlijkheid bestaat uit meerdere archetypes, waarvan er een dominant is.

Held? Verzorger? Of toch de Nar? Even testen

Ben je een onverschrokken Held en altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen? Of ben je eerder een Verzorger, wiens zorgzame aard anderen inspireert? Ik zocht naar een gratis test en vond die op Psychologist World. De Jungian Archetype Test bestaat uit 36 (Engelstalige) stellingen en je ontvangt online de uitslag. Een e-mailadres achterlaten is dus niet nodig.

Mijn uitslag:

  • Top 5 van the self; De Onschuldige, De Nar, de Held, De Tovenaar en De Wijze.
  • Top 5 van the persona; De Nar, De Onschuldige, De Held, De Wijze en De Tovenaar.

Het is leuk om de test te doen. Al is het alleen maar om over de stellingen na te denken.

Het Duo: Ziel en Ego | theorie van Jung

Nog een klein stukje vrije vertaling van de kijk van Jung naar onze geest. Hij geloofde in de gelaagdheid van de psyche met als belangrijkste componenten de ziel (the self) en het ego (the persona). Populair gezegd, het verschil tussen wie je bent en hoe je je voordoet.  Het proces van individuatie, een kernbegrip in Jungs werk, gaat over het bewust worden en integreren van de verschillende delen van de psyche (zoals de ziel en het ego) om een gebalanceerde en authentieke persoonlijkheid te ontwikkelen. Eigenlijk dus wat je doet als je aan persoonlijke ontwikkeling werkt. Je hebt de moed om bijvoorbeeld sociaal gewenst gedrag achter je te laten en dicht bij jezelf te blijven.

Jung benadrukte het belang van het vinden van een harmonieuze balans tussen de ziel en het ego om persoonlijke groei en welzijn te bevorderen. Hij geloofde dat zelfkennis en bewustwording van zowel het bewuste als het onbewuste essentieel zijn voor een gezonde psychologische ontwikkeling.

Overzicht van de verschillende lagen in de psyche volgens Jung

Om het verhaal compleet te maken volgt een overzicht van de lagen die Jung in de geest onderscheidt. Gecombineerd met zijn visie op waarneming.

Jung. de lagen van de geest

DE ZIEL omvat verschillende archetypische aspecten en is de diepere, onbewuste laag van de psyche.

Jung onderscheidde enkele belangrijke onderdelen binnen de ziel:

Anima en Animus: Dit zijn innerlijke beelden van het andere geslacht in het onbewuste van een persoon. De anima vertegenwoordigt het vrouwelijke in het mannelijke, en de animus vertegenwoordigt het mannelijke in het vrouwelijke. Ieder mens heeft dus mannelijke én vrouwelijke energie in zijn psyche. Een voorbeeldje? Bij mij thuis was er een traditioneel rolpatroon. Papa was streng en mama lief en verzorgend. Na het overlijden van mijn moeder, heeft mijn vader er hard aan gewerkt om ook zijn anima (vrouwelijke energie) meer te ontwikkelen. Fantastisch om mee te maken. Hij kreeg dan ook niet alleen met vaderdag maar ook met moederdag een cadeau.

Schaduw: De schaduw verwijst naar het verborgen, onbewuste deel van onszelf dat we vaak onderdrukken of ontkennen. Het zijn die delen van jezelf die je veroordeeld of waarvan je nooit hebt geleerd om die te uiten. Stelt dat je jaloezie in je schaduw hebt. Dan kan het zo zijn dat je bij een promotie van een collega ineens overvallen wordt door woede en frustratie. Door ook je schaduwkanten te onderzoeken (en te accepteren) kun je jouw gevoelens op een gezonde manier uiten. Het maakt je completer.

Persona: Dit is het sociale masker dat we aan de wereld tonen. De rol die we spelen om te voldoen aan verwachtingen en normen van de samenleving. Het is een soort ‘gezicht’ dat we presenteren aan anderen. Bijvoorbeeld jezelf extravert voordoen op je werk, omdat je denkt dat dat van je verwacht wordt. Je zet je persona in als bescherming van gevoelens en gedachten.

Zelf: Het Zelf vertegenwoordigt het centrum van de psyche. Hier vind je authenticiteit, diepe verlangens en persoonlijke waarheden. Er is vaak een proces van zelfonderzoek en bewustwording nodig om met je Zelf in contact te komen.

EGO: Het ego is het bewuste deel van de psyche. Het zoekt erkenning, succes en bevestiging van anderen. Zodat je een gevoel van eigenwaarde krijgt. In dit bewuste deel vind je je gedachten, zelfbeeld, overtuigingen en sociale interactie.

Hoe zit dat in Real Life? Introductie op de 12 archetypes van Jung.

Zo, nu je een summiere theoretische achtergrond hebt, gaan we verder met de archetypes.

Het interessante van de archetypes is natuurlijk dat ze je gedrag bepalen. Want elk archetype zal anders op situaties reageren. Aan de hand van vier fictieve situaties maak je kennis met de 12 archetypes en hun (mogelijke) gedrag.

Situatie 1: Het Verloren Portemonnee Dilemma

Stel je voor, je wandelt in het park en je vindt een verloren portemonnee op een bank. Archetypes reageren elk op eigen wijze op de situatie:

  • De Held pakt de portemonnee meteen op. Hij zoekt naar alles wat kan helpen de identiteit van de eigenaar vast te stellen en zorgt dat de portemonnee zo snel mogelijk weer in de juiste broekzak plaatsneemt.
  • De Rebel pakt de portemonnee op en plaatst een creatieve update op social media om de eigenaar te achterhalen.
  • De Ontdekker onderzoekt nieuwsgierig de inhoud van de portemonnee. Elk detail vormt een verhaal en een mogelijk avontuur in zijn zoektocht naar de eigenaar.

Situatie 2: Er is er een jarig, hoera hoera!

Je bent jarig (gefeliciteerd!). En natuurlijk vier je dat. Ook onder je vrienden zijn verschillende archetypes vertegenwoordigd. Elk met een eigen typisch cadeau.

  • De Wijze trakteert je op een diepgaand geschenk dat jouw innerlijke wereld reflecteert en je helpt bij je persoonlijke ontwikkeling.
  • De Magiër weet je te verrassen met een betoverende ervaring en neemt je mee voor een picknick op een heel bijzondere plek in het bos.
  • De Nar krijgt alle lachers op zijn hand met het humoristisch cadeau dat typisch jij is.

Situatie 3: Nieuwe Buren

Eindelijk, het huis naast je krijgt nieuwe bewoners. Hoe zouden de verschillende archetypes zorgen voor een warm welkom?

  • De Gewone Mens regelt een informele barbecue voor het hele blok, zodat je gelijk iedereen kan ontmoeten.
  • De Zorgzame verrast je met een heerlijke huisgemaakte macaronischotel met een frisse salade op je drukke verhuisdag. Uiteraard met borden en bestek, voor als je dat nog niet uitgepakt hebt.
  • De Schepper brengt je een unieke vaas die precies past bij je interieur.

Situatie 4: De Verdwaalde Hond

Stel je voor, je loopt door de buurt en je ziet een hond die verdwaald lijkt. Dit is hoe deze archetypes mogelijk reageren.

  • De Verleider rent meteen naar de hond toe om deze te knuffelen en weer te kalmeren. Daarna stelt ze alles in het werk om de verbinding tussen hond en eigenaar te herstellen.
  • De Leider neemt de leiding en gedraagt zich als de alfa. Zo helpt hij de hond veilig thuis te komen.
  • De Onschuldige neemt de hond mee naar zijn huis, zodat het beestje zich weer op zijn gemak voelt. Daarna doet hij er alles aan om de hond weer met de eigenaar te herenigen.

Conclusie

Marketing is niet meer of minder dan de waarde van je merk, product of diensten over te brengen aan de markt. En als je dan net als ik overtuigd bent dat mensen het liefst zaken doen met mensen, dan begrijp je hoe belangrijk gedrag en gedachten zijn. Hoe beter je dat begrijpt, hoe makkelijker het is om jouw waarde op een effectieve manier te communiceren.

En dan heb ik het niet over de marketingtrucjes, maar over een oprechte zoektocht om jouw producten en diensten perfect af te stemmen op de verlangens en behoeften van je potentiële klant. De 12 archetypes en het psyche model van Jung geven inzicht in gedrag en gedachten en mogen vandaar niet ontbreken op mijn blog.

Er valt ontzettend veel te delen over dit onderwerp. Daarom maak ik er een reeks van. In dit eerste blog heb je meer inzicht gekregen in de werking van de psyche van de mens (volgens Jung). Een theoretisch kader voor de komende artikelen:

Download De Held

Als je me al langer volgt of weleens shopt bij de freebeess dan weet je dat ik graag mooie en praktische dingen maak. Dus ook de 12 archetypes krijgen elk een eigen cheat-sheet met handige informatie. De eerste is de sheet van De Held en download je hier.

Wil je de andere elf ook ontvangen? Kies dan voor Vlinderss in je Mailbox. De komende 11 maanden ontvang je daar iedere maand een nieuwe A4-sheet. En natuurlijk weet je dan ook zeker dat je de hele blogreeks ontvangt.

Vraag, reactie, suggestie of opmerking?

Mail Vlinderss.