blog onderwerpen verzinnen

Zo wordt blog onderwerpen verzinnen leuk en gemakkelijk

Er is iets geks aan de hand als het gaat om het bedenken van blogonderwerpen. De ondernemers die ik ken, spreken honderduit en vol enthousiasme over hun bedrijf. Ze vinden het vaak leuk om anderen te helpen met hun kennis en geven graag uitleg.

Maar als ze willen bloggen, weten ze niet over welk onderwerp ze moeten schrijven. Een beetje zoals ik op zaterdag naar mijn boodschappenlijstje zit te staren als ik een weekmenu moet bedenken, terwijl ik écht wel weet wat ik lekker vind.

Met het bedenken van blogonderwerpen heb ik overigens geen problemen. Daarom deel ik graag mijn tips met je, zodat jij straks ook moeiteloos een lijst blogonderwerpen hebt.

in the pocket

In the pocket

Onder het mom ‘beter goed gejat dan slecht bedacht’, verzamel ik graag goede ideeën van anderen. Ben je dan een ideeëndief? Welnee. Bijna alles is al een keer door iemand anders bedacht of gedaan, het gaat er juist om dat je iets toevoegt door het op je eigen manier te doen.

In het geval van contentcreatie is het zelfs geen goed teken als je schrijft over iets waar niemand anders over heeft geschreven, want dat is een teken dat er ook geen markt voor is.

Dus: lees je een interessant artikel, zie je een goede video en raak je geïnspireerd? Sla de link dan makkelijk op met de Pocket app. De app werkt op al je apparaten en je kunt items eenvoudig delen via je social mediakanalen die je op je apparaat het staan.

Zelf gebruik ik Pocket om met meer focus te werken. Als ik eenmaal ergens in duik, wil ik niet als een ongeleid projectiel alles lezen wat voorbijkomt en me (ook) interessant lijkt. Zo parkeer ik onderwerpen voor een later moment.

Daarnaast kun je opgeslagen items eenvoudig archiveren, wat voor overzicht zorgt. Het zal geen verrassing voor je zijn maar overzicht, dáár hou ik van.

Ga je van de hak op de tak of schrijf je overzichtelijke content?

Als je zelf veel van een bepaald onderwerp afweet, heb je de neiging veel te veel informatie over iemand heen te storten. Je wil de lezer zo veel mogelijk ‘geven’ maar je bereikt het tegenovergestelde omdat hij ook de gelegenheid moet krijgen de informatie te verwerken. Voor jou zijn de verschillende onderwerpen logisch verbonden, een ander vindt dat je van de hak op de tak gaat…

Complimentje van google

De oplossing? Schrijf nooit over meer dan één onderwerp per blog.

Als je een goed onderwerp hebt gevonden om over te schrijven, maak dan een lijst van sub-onderwerpen en schrijf hier ook aparte blogs over die onderling natuurlijk mooi naar elkaar linken. Zo heb je in een keer meerdere blogonderwerpen, creëer je meer overzicht én krijg je een complimentje van Google.

Contentsuggestie-tools

Er staan ontzettend veel tools op internet om eindeloos veel ideeën te verzamelen voor blogonderwerpen. Ze zijn vrijwel allemaal gebaseerd op het vinden van onderwerpen op basis van zoekwoorden. Scoren dus.

Het gaat te ver om uitgebreid uitleg te geven van elke tool omdat mijn ervaring is dat dit soort tools erg aan wijzigingen en vernieuwing onderhevig zijn. Bovendien zou ik dan te veel van het onderwerp afdwalen.

  • De Zoekwoordplanner van Google is ongetwijfeld de meest bekende tool en bedoeld om te adverteren op Google (SEA). Maar je kunt hem ook voor SEO gebruiken, de tool laat namelijk zien op welke woorden wel, niet, veel of weinig wordt gezocht én hoe groot de concurrentie is.
    De zoekwoordplanner geeft veel suggesties maar vraagt wel wat uitleg, die ik je niet ga geven. Ik stuur je even door naar Ruben Bunskoeke die naar mijn idee zijn informatie over de zoekwoordplanner altijd up-to-date heeft en alles heerlijk begrijpelijk uitlegt.

  • Ubersuggest is een hulpmiddel om zoekwoorden/onderwerpen te vinden en anders dan de naam doet vermoeden, geeft de tool ook Nederlandse suggesties. De data haalt de tool uit… de bovengenoemde zoekwoordplanner van Google. Ook hier vind je dus veel cijfers maar je kunt hem ook simpel gebruiken, zoals hier:
7 keyword ideeën

Vrienden, familie, klanten en volgers

Je zou het haast vergeten maar door vrienden, familie en vooral je klanten en volgers te vragen waar zij meer over zouden willen weten, kun je jouw doelgroep op haar wenken bedienen.

Social media is dé plek om snel en goedkoop veel mensen te bereiken. Mijn ervaring is dat als je je open opstelt en hulp geeft en vraagt, dit mooie resultaten oplevert. Een mooie manier om mensen te bereiken die niet in je eigen netwerk zitten.

Met #dtv (durf te vragen) kun je op social media álles vragen. Doe dit in besloten groepen waar jouw doelgroep zich bevindt of laat mensen vragen aan jou stellen via Insta. Zo krijg je hele andere en nieuwe input. Doe er je voordeel mee!

Als je een titel weet, heb je een blog

Meestal bedenk je eerst waar je over wilt schrijven en daarna bedenk je daar een pakkende titel bij. Maar heb je het weleens omgekeerd geprobeerd?

De beste manier om dat te doen is een lijstje Clickbate titels bedenken, je weet wel, van die overdreven koppen, bijvoorbeeld: Hoe Mijn Leven Veranderde Na Het Lezen Van Dit Blog. Nu kun je daar zelf mee aan de slag gaan maar je kunt ook de Content Idea Generator gebruiken.

Om de tool te gebruiken, worden alleen je voornaam en e-mailadres gevraagd. Daarna vul je 18 vragen in die allemaal gaan over jouw product of dienst, wat het oplevert, wie je doelgroep is en wat het probleem van de doelgroep is. Alleen al het doorlopen van deze ­­– op het oog simpele – vragen, zet je weer even op scherp. Het is een Engelstalige tool dus vragen en antwoorden in het Engels geven.

Daarna worden er tientallen titels voor je gegenereerd. Misschien niet allemaal even bruikbaar maar ik weet zeker dat je erdoor wordt geïnspireerd. Je krijgt in elk geval een lach op je gezicht, dat is ook wat waard.

Een paar van de resultaten die ik te zien kreeg:

Zoekresultaten content idea creator

Vraag het Google

Je bent er al zo aan gewend, dat het je waarschijnlijk niet eens meer opvalt: de Google Suggest. Geen idee waar ik het over heb? Kijk dan even naar onderstaand plaatjes…

Blog onderwerpen google suggest

Zodra je een zoekopdracht bij Google invult, verschijnen diverse suggesties met gerelateerde zoekopdrachten. Google zal nooit alle suggesties geven die mogelijk zijn maar je ziet wel meteen waar eerder op is gezocht. En soms levert dat gewoon een beter onderwerp op dan waar jij aan had gedacht.

En in mijn geval: ik had nog geen titel voor dit blog en naar aanleiding van bovenstaande resultaten, zet ik hier ‘Blog onderwerpen verzinnen’ in de titel. Nu ben ik benieuwd hoe lang het duurt voordat dit blog tussen deze zoekresultaten staat!

Wil je vaker handige tips lezen die jou inspireren, stress wegnemen en die het ondernemen makkelijker maken? Abonneer je dan op Vlinderss in je mailbox. Je ontvangt dan 1 x per maand een kleurrijk magazine waarin ik je mijn lifehack-geheimen vertel!