15 blogideeën om je online zichtbaarheid te vergroten

15 blogideeën om je online zichtbaarheid te vergroten

Geschatte leestijd: 10 minuten

Zie jij door de blogs het bos niet meer? Soms lijkt het alsof iedereen aan het bloggen is behalve jij. Heb je last van writer’s block? Geen idee meer waar je nu weer over moet schrijven? Je bent niet de enige met dit probleem. Dus als je op zoek bent naar inspiratie dan ben je op de juiste plek. In dit artikel geef ik je 15 blogideeën om je online zichtbaarheid te vergroten. Na het lezen kun je meteen aan de slag.

Vergroot je online zichtbaarheid met deze blogideeën:

1.    Tutorials of ‘how-to’ blogs

Tutorials en how-to blogs zijn de meest simpele manieren om je kennis te delen. Het zijn namelijk onderwerpen waar jij alles van weet, zoals je product of dienst.

Het belangrijkste is dat je de te volgen stappen voor je lezer zo klein mogelijk maakt en alles beschrijft in eenvoudige taal. Ga er niet vanuit dat je lezer weet waar jij het over hebt. Het is een tutorial weet je nog? Denk bijvoorbeeld aan je meest recente opdracht, daar zit vast iets bij dat je kunt omzetten in een ‘how-to’ blog.

Lees bijvoorbeeld mijn blog over Regels in Outlook, zo geregeld

2.    Deel een casus

Mensen vinden het heerlijk om succesverhalen te lezen. Een casus of casestudy is een makkelijke manier om meer over je bedrijf en je diensten te delen. En, ook nog eens goed voor je ‘social proof’.

Blader eens door je eigen klantenbestand. E-mail je favoriete klanten en vraag ze hoe jouw product of dienst heeft bijgedragen aan hun succes. Deel dit vervolgens op je website en social media. Je zult verbaasd zijn over hoe zo’n verhaal andere ondernemers inspireert en potentiële klanten aantrekt.

3.    Interviews

Een interview is redelijk snel af te nemen. Wie is er interessant voor je doelgroep? Dit kan een klant zijn, een samenwerkingspartner of iemand uit jouw vakgebied die iets te vertellen heeft dat jouw lezers verder helpt.

Bespreek zaken als hun ideeën over een bepaald onderwerp of hun toekomstvisie op een thema of werkveld. Het doel is om dingen te bespreken en te delen waar jouw lezers behoefte aan hebben. Dat kunnen dus inhoudelijk inzichten zijn, hacks of hun belangrijkste lessen.

Lees bijvoorbeeld mijn interview met Fenna Boeke

4.    Een kijkje achter de schermen

Ondernemers die net zijn gestart met hun bedrijf kijken naar ervaren ondernemers – zoals jij – om van te leren. Om inspiratie op te doen en om te zien hoe anderen werken. Ook je potentiële klanten zijn razend benieuwd naar wat je nou precies doet.

Geef ze dus af een toe een kijkje achter de schermen. Waar ben je nu mee bezig in je bedrijf? Deel je uitdagingen en successen.

Voorbeeldje? Lees: een dag uit het leven van een virtueel assistent

5.    Inspirerende verhalen

Mensen zijn altijd op zoek naar inspiratie. Kijk maar eens naar jezelf, lees jij ook niet graag verhalen van anderen die je in je eigen leven en bedrijf inspireren? Deel bijvoorbeeld de grootste doorbraak in je bedrijf. Waarmee zette je jezelf echt op de kaart als ondernemer? Vertel hoe je opa (of iemand anders natuurlijk) je inspireerde om je bedrijf te starten.

Waarom doe je wat je doet? welke vonk doet jouw ogen stralen? Deel dit met je publiek.

Wie weet inspireer jij weer iemand anders.

Lees: Bé, just Bé

6.    Frequently Asked Questions (FAQs)

Frequently Asked Questions zijn een geweldige bron van informatie. Ze geven inzicht in de soort informatie waar jouw potentiële klant naar op zoek is. Duik eens in je e-mail of scrol door je socialmediakanalen. Wat voor vragen krijg je vaak van klanten of van je volgers?

Je kunt dit op twee manieren aanvliegen. Een lange blog schrijven waarin je de meest gestelde vragen beantwoordt of er een blogserie van maken. Je hoeft het trouwens geen blogserie te noemen. Beantwoord gewoon één veelgestelde vraag per blog, maak strategisch gebruik van zoekwoorden gerelateerd aan de vraag en je hebt waardevolle content die ook nog eens gunstig is voor je SEO (hoe goed je gevonden wordt in Google dus)!

7.    Tools die je vaak gebruikt

We werken allemaal de hele dag met verschillende tools. En er komen ook steeds nieuwe tools bij. Je kunt ze nooit allemaal zelf proberen. Dus hoe handig is het als iemand anders dat al voor je heeft gedaan? Precies! Dat vinden jouw lezers ook.

Dus welke tool gebruik je dagelijks? Welke tool helpt je productiever, creatiever of effectiever te zijn? Zonder welke tool zou je echt verloren zijn? Schrijf er over. Deel je kennis en ervaring zodat anderen daarvan profiteren.

Lees bijvoorbeeld mijn blog over tijdsbesparende leestips waarmee jij je focus houdt

8.    Gastblog

Ga je op vakantie of heb je om een andere reden echt even geen tijd om een blog te schrijven? Je hoeft echt niet ál je blogs zelf te schrijven. Denk dan eens aan een gastblogger.

Het belangrijkste is dat je waardevolle content deelt met je volgers en mensen naar je website trekt. Kijk in je netwerk eens naar iemand die een complementaire dienst aanbiedt. Of een samenwerkingspartner die informatie deelt die ook interessant is voor jouw doelgroep. Maak gebruik van elkaars expertise en vergroot elkaars online zichtbaarheid.

En? Je hebt nu al iemand in gedachten of niet?

9.    Verwachting versus de realiteit

Deze blogs zijn superleuk om te schrijven. Je hebt je namelijk vast weleens geërgerd over het onrealistische beeld dat beginnende ondernemers in jouw specifiek branche hebben of (potentiële klanten) die met totaal verkeerde verwachtingen bij je aankloppen. Vaak zijn het steeds dezelfde mythes of onjuiste verwachtingen die de revue passeren. En daar kun jij nu met jouw blog iets aan doen!

Het is onwetendheid die deze verkeerde verwachtingen creëren en geen kwade opzet. Dus hou het luchtig en creëer een grappig artikel met de meest voorkomende mythes die je tegenkomt en geef een realistisch beeld van de werkelijkheid. Zo biedt je starters een ‘reality check’ en potentiële klanten waardevolle informatie over wat ze wel en niet kunnen verwachten van een expert zoals jij. Kijk, dat communiceert een stuk makkelijker.

10. Beantwoord de vraag WAAROM

We hebben het net gehad over blogs over meest gestelde vragen en ‘how-to’ blogs. Maar als expert in je vakgebied kun je niet alleen antwoord geven op de vraag HOE je iets moet doen, maar vooral ook WAAROM.

Waarom zou een ondernemerscoach een virtueel assistent moeten inhuren. Wat levert het op? Waarom heb je goede teksten voor je website nodig? Waarom is een blog schrijven waardevol voor je online zichtbaarheid? Deel je kennis en ervaring en geef antwoord op de waarom-vraag in relatie tot jouw product of dienst.

11. Autobiografische blog

Ik zeg het steeds, mensen kopen van mensen. Geloof me, je potentiële klanten willen niet alleen weten wat voor producten of diensten je aanbiedt maar ook wie je bent. Met wie gaan ze in zee? Wie ben jij en wat drijft jou? Jij bent je bedrijf. Laat jezelf ook gewoon zien.

Niet elke blog hoeft inhoudelijk te zijn. Schrijf over je achtergrond, je favoriete hobby’s en je passies in het leven. Als je meer van jezelf deelt, zul je merken dan er meer mensen zijn met precies dezelfde interesses of ervaringen. En die mensen willen nu nóg liever met je werken, omdat ze je leuk vinden als mens.

Een goede klik hebben met je klanten is in mijn ogen enorm belangrijk voor het plezier en succes in je bedrijf. Door jezelf meer te laten zien, trek je de klanten aan die bij jou passen. Probeer het maar eens.

Wedstrijdje lijden doen?

12. Oplossing voor het probleem van je klant

Welke probleem lost jouw probleem of dienst op? Daar kun je vast een heel artikel over schrijven. En misschien wel meer dan één. Ondernemers kloppen bij mij aan omdat ze overlopen en meer balans zoeken in bedrijf en privéleven. Het probleem? Gebrek aan tijd.

Zo ga ik bijvoorbeeld in mijn blog De VA als urengenerator in op hoe het werken met een virtueel assistent je als ondernemer tijd oplevert. Tijd om zich bezig te houden met de dingen waar hij/zij energie van krijgt.

Nog een voorbeeld. Als ondernemer ben je een duizendpoot. Soms zie je echt door de bomen het bos niet meer en voelt het alsof je alleen maar brandjes aan het blussen bent. Wat is essentieel voor je bedrijf om te groeien en wat kun je beter automatiseren of uitbesteden? Het probleem is overzicht en structuur. En niet moeilijk doen wat makkelijker kan.

Nu jij: bedenk eens vijf problemen die jouw klant kan ervaren waar jij een oplossing voor biedt.

13. Wie volg jij?

Je bent expert in je vakgebied, maar ook jij hebt voorbeelden, mensen die je volgt. Mensen die je inspireren of waarvan je dagelijks leert. Deel deze ervaringen. Wie raad jij aan om te volgen online?

Leg kort uit waarom je deze mensen volgt en wat ze je bieden. Link naar hun website of socialemediakanalen. Als het mensen zijn die je persoonlijk kent, geef ze dan even een heads-up, dan kunnen ze je blog delen met hun volgers. Share the love.

14. Deel je ervaringen en inzichten

Heb je net een fantastisch nieuw boek gelezen? Een online-cursus gevolgd waar je nog van stuitert of een waardevolle podcast geluisterd? Schrijf een blog met de 10 dingen die voor jou het meest waardevol waren. Schrijf over de voor- en nadelen of de grootste eye-openers. Zo kunnen je lezers hun voordeel doen met jouw ervaringen en inzichten. Geloof me, ze zullen je dankbaar zijn.

15. Help je lezer de juiste vragen te stellen

Je krijgt vast veel vragen van potentiële klanten en volgers op sociale media. Vaak zijn het vragen die een leek stelt, want je potentiële klant is nu eenmaal geen expert in jouw vakgebied. Je kunt, zoals eerder gezegd, antwoord geven op deze vragen in een blog. Een andere, interessante insteek is om een blog te schrijven over de vragen die je lezers zouden moeten vragen.

Stel, je hebt net je rijbewijs gehaald. Dat betekent helemaal niet dat je ook maar iets weet je over het onderhoud van je auto, laat staan over wat het kost. In een blog kun je als automonteur/garagehouder deze ‘newbie’ helpen met het vragen van de juiste vragen. Leg ook uit waarom het belangrijk is deze vragen te stellen.

Denk nu aan je eigen aanbod. Wat zou je potentiële klant als geïnteresseerde consument moeten vragen om het meeste uit een kennismakingsgesprek te halen?

Als het goed is zit je nu boordevol inspiratie en sta je te trappelen om aan de slag te gaan met je volgende blog. Nog niet? Lees dan voor de zekerheid ook nog even Zo wordt blogonderwerpen verzinnen leuk én gemakkelijk. Vol handige tooltips.

Maar misschien heb je wel helemaal geen tijd, geen zin of ontbreekt de expertise. Neem dan even contact met me op. Met liefde en plezier zorg ik voor een strategische én planmatige aanpak die jouw online vindbaarheid verbetert.  Informeer naar de mogelijkheden die Vlinderss biedt op het gebied van bloggen.