Overtuigend schrijven: Rake woorden voor Ondernemers

Overtuigend schrijven: Rake woorden voor Ondernemers

Overtuigen jouw woorden al genoeg, zodat je lezers klanten worden? Schrijven is een krachtig ondernemersgereedschap. Daar komt wel wat bij kijken. Want een verzameling van woorden maakt nog geen goede tekst. Je moet weten te boeien, binden én overtuigen. Zo’n overtuigende tekst brengt je lezer in actie. En laten we eerlijk zijn, je schrijft niet voor de kat zijn viool, kut, kloten, krent of kanarie. Je schrijft om je expertise te bewijzen, je naamsbekendheid & vindbaarheid te vergroten, relaties te onderhouden, informatie te delen of te verkopen. Lees de 5 tips en maak je teksten krachtiger, overtuigend en doeltreffend. Maar eerst even dit.

gebruiksaanwijzing overtuigend schrijven

Gebruiksaanwijzing

Zoals mijn meeste blogs, staat ook dit blog vol met adviezen en tips. Ben je al overtuigd van het belang van sterke en overtuigende teksten? Maar krijg je geen energie van zelf schrijven, schaven en optimaliseren? Of wil je wel je vindbaarheid en zichtbaarheid vergroten met SEO geschreven blogs, maar loop je al vast bij het bedenken van één blogonderwerp? Stop dan met lezen en lees gelijk een aanbod wat je werkgeluk vergroot.

Wil je wél zelf aan de slag met het optimaliseren van jouw tekst? Lees dan zeker door. Sla het blog daarna op in je browser. Schrijf je volgende tekst zoals je dat gewend bent, zonder aan deze tips te denken. Want anders bestaat de kans dat je bevriest en kom je niet in een lekkere schrijfflow. Concept klaar? Pak dit blog erbij en lees de tips nog een keer door. Breng daarna eventuele versterkingen aan.

Sterke opening voor sterke tekst

1.  Sterke opening

  • Liet je net een scheet? Want je hebt me omvergeblazen.
  • Sorry, mag ik je de weg vragen? Hoe kom ik in u terecht?
  • Wil je je shirtje uitdoen? Het leidt me af.

Verkopen is net daten. Voordat je een relatie kunt opbouwen heb je de aandacht nodig. Deze drie foute Tinder-openingszinnen trekken misschien wel aandacht, maar zouden mij naar links laten swipen. Aandacht alleen is dus niet voldoende. Speel in op de nieuwsgierigheid van jouw lezers en maak een eerste indruk die naar meer smaakt. Zodat ook de rest van je tekst gelezen wordt.

Dus niet: Beste ondernemer.
Maar bijvoorbeeld: Overtuigen jouw woorden al genoeg zodat je lezers klanten worden?

Je opening moet direct de aandacht trekken en verleidelijk genoeg zijn, zodat je lezers meer willen weten. Een prikkelende vraag die leeft bij je doelgroep is daar heel geschikt voor.

Andere mogelijkheden:

  • Storytelling.
  • Prikkelende stelling of statement.
  • Cijfers en statistieken.
Powerwoorden, concreet & schrappen

2.  Powerwoorden, concreet & schrappen

In gesprekken komt het ook voor. Iemand begint enthousiast aan een verhaal en verzandt in het benoemen van onbeduidende details. En jij doet je best een gaap te onderdrukken en knikt nog af en toe uit beleefdheid.

Dat gebeurt ook bij geschreven tekst met teveel woordenballast. Alleen knikt je lezer niet beleefd, maar klikt hij resoluut op het kruisje rechtsboven.

Je top 10 niet-wel lijst voor een boeiende tekst:

  1. Hulpwerkwoorden de prullenbak in. Ze zijn overbodig en verwarrend.
  2. Schrijf actief.  Pas je schrijfstijl aan van passief schrijven naar actief schrijven.
  3. Vermijd twijfelwoorden.
  4. Houd je zinnen kort. Wissel de lengte wel af voor een lekker leesritme. Wees geen Meneer Mandje, tenzij je in het leger zit of instructies schrijft.
  5. Schrijf begrijpelijk op taalniveau B1 (kenmerken B1).
  6. Vermijd dubbeloppers. “Zoals bijvoorbeeld” is zo’n veelgebruikte dubbelopper.
  7. Laat clichématige bijvoeglijke naamwoorden achterwege. Gebruik wel beschrijvende bijvoeglijke naamwoorden. Die prikkelen de verbeelding van je lezer.
  8. Gebruik powerwoorden.
  9. Roep een gevoel van urgentie op.
  10. Maak de winst concreet.
Blijven boeien? Hoe dan?

3.  Blijven boeien? Hoe dan?

Weer net als in de liefde is het belangrijk dat je de aandacht weet vast te houden. Maar hoe doe je dat dan? Met stip op 1: wees je -eigenwijze- zelf.

Leer, ontdek, ervaar en maak dan bewuste keuzes. In teksten helpen de volgende methodes om je tekst boeiend te houden:

  • Zeg ik net “wees jezelf”, volgt er gelijk een nuancering. Want ja; wees jezelf in de keuzes die je maakt. Maar verplaats je bij het schrijven in je lezer. Welke vragen, angsten, behoeften en verlangens heeft die? Wat weet ie al wel en wat nog niet? Overtuig bijvoorbeeld door het waarom te delen.
  • Beeldspraak en metaforen zorgen ervoor dat woorden echt tot leven komen. Bijvoorbeeld “ze keek me aan zoals Goldie mijn goudvis naar me staart”.  En de metaforen die ik regelmatig inzet bij sales en marketing zijn daten en de liefde.
  • Alliteraties en rijm blijven makkelijk hangen in je geheugen. Goed bruikbaar dus voor tussenkoppen of bijvoorbeeld je pay-off. Heerlijk, helder, Heineken. Of de Action met “verrassend volledig, verbazend voordelig”.
  • Cliffhangers, signaalwoorden en structuur loodsen je lezer moeiteloos van de ene alinea naar de volgende.
  • Open & inspirerende vragen zetten je lezers aan het denken en prikkelen de nieuwsgierigheid.
  • Humor en anekdotes maken je tekst menselijk en boeiender. 

Nog twee overtuigingskanjers te gaan die je teksten overtuigend maken en je verkoop stimuleren.

Social proof

4.  Ik heb hem zelf ook! Social proof

Daar is ‘ie dan: wij van WC-eend bevelen WC-eend aan. Dat werkt natuurlijk niet.

Wat wél werkt?

Voeg statistieken en cijfers toe om je bewering te ondersteunen. Zo kan de doorklik ratio in een overtuigend geschreven advertentie of blog wel met 20-30% verhogen.

Verwijs naar referenties of voeg citaten uit een referentie toe aan je product of dienst. Wat betekent het voor je jaarcijfers als je daardoor 10% meer verkoopt?

Experimenteer en verzamel je eigen cijfers. En dan daarna gericht optimaliseren, stap voor stap. Nog verder de diepte in? Zet koopmotieven en beïnvloedingsprincipes in je leeslijst.

Beschrijf duidelijk de volgende stap

5.  Tot slot: Beschrijf duidelijk de volgende stap

Voor je gaat schrijven weet je voor wie (doelgroep) en waarom (je doel). Primair is dit altijd je verkoop vergroten. Daarom blog je over onderwerpen gerelateerd aan je aanbod. 

Ik herhaal de vijf hoofddoelen van bloggen nog een keer voor je:

  • Je expertise bewijzen.
  • Je naamsbekendheid & vindbaarheid vergroten.
  • Marktonderzoek.
  • Relaties opbouwen en onderhouden.
  • Verkopen.

De volgende stap van je tekst moet je lezer dus dichter bij het gekozen doel brengen. Een call to action noem je dat (CTA). En zo maak je een effectieve CTA:

  • De tekst is duidelijk en beknopt. Je lezer weet precies welke actie je verwacht.
  • Je CTA sluit aan op behoefte(n) van je lezer én het onderwerp van je tekst.
  • Je CTA is zo verleidelijk dat het voor je lezer een feest is om op de knop te drukken.
  • De knop valt op en is dus makkelijk te vinden. Plaats, kleur en design is dus belangrijk.

Conclusie: Overtuigend Schrijven, een wereld van verschil

Het vermogen om overtuigend te schrijven is een vaardigheid die deuren opent en kansen creëert. Door subtiel te spelen met taal, overtuig je niet alleen je lezers. Je zet hen ook aan tot actie. Wees doelgericht, gebruik krachtige woorden en benadruk voordelen en resultaten.

Onthoud: de juiste woorden zijn zo krachtig, dat ze een wereld van verschil maken voor jou en je bedrijf.

Geen Vlinderssblog meer missen?

Kies dan voor Vlinderss in je Mailbox. Je ontvangt dan elke laatste vrijdag van de maand een vrolijke e-mail vol ondernemerstips. Onderwerpen? Schrijven, contentmarketing, plannen en organiseren, tooltips, Officetips. Lekker gevarieerd. Ook ontvang je de handige freebeess voortaan als eerste in je mailbox. Probeer het gewoon, afmelden gaat makkelijk dankzij de giga afmeldingsknop die in elke mail aanwezig is.

Psst; stiekem ook nieuwsgierig naar dat aanbod dat je werkgeluk vergroot? Klik maar, ik zal het niet verder vertellen.

Vraag, reactie, suggestie of opmerking?

Mail Vlinderss.