structuur in je tekst

Structuur in je tekst geeft duidelijkheid en houvast

We weten het allemaal: mensen zijn ongeduldig als het op lezen aankomt. Ze zien een kop, zijn getriggerd, lezen de eerste paar regels van de tekst en als het boeiend genoeg is, scannen ze verder. (Hallo! Ben je daar nog?)

In de eerste seconden wordt er dus niet eens echt gelezen maar neemt de lezer wél de beslissing: doorlezen of niet.

Je kunt het vergelijken met zappen. Als jij met de afstandsbediening in de hand op de bank ligt, hoef je ook niet het hele programma te zien om te oordelen of je het wat vindt.

Stel je voor…

… dat de lezer daadwerkelijk begint met lezen, dan nóg komt hij genoeg afhaakmomenten tegen, bijvoorbeeld als:

  • de tekst droog en saai is en vooral feiten bevat;
  • er te veel moeilijke woorden in staan;
  • de zinnen te lang zijn;
  • de opbouw onlogisch is.

Over die laatste gaan we het in dit blog hebben.

Waarom is structuur zo belangrijk?

Waarom is structuur zo belangrijk?

Mensen houden van structuur. We houden van voorspelbaarheid, van regelmatige patronen en ritme. Waarom? Omdat ze duidelijkheid geven. Ongestructureerde zaken scheppen verwarring en ons brein gaat dan automatisch op zoek naar een logica in de brij, wat voor een enorme omleiding zorgt. Dit geldt voor dagelijkse zaken, maar ook voor tekst. Structuur in tekst zorgt dan ook voor de snelste weg en hapklare brokken.

Verschillende soorten structuur

Structuur moet ook logisch zijn, er moet een samenhang zijn tussen de verschillend elementen. Net als het ritme van muziek, hoeft de structuur van een tekst ook niet altijd hetzelfde te zijn. Ik geef je hier 3 voorbeelden van structuur die je makkelijk kunt toepassen op teksten.

1. Het vraag- en antwoordspel

Een artikel schrijven volgens de vraag- en antwoordstructuur is de perfecte manier om een informatief blog te schrijven. Zo’n artikel is als een goede klantenservice en geeft antwoord op alle vragen die de lezer over een onderwerp kan hebben.

Duidelijker en eenvoudiger dan bovenstaande structuur gaat het niet worden. Op naar structuur nummer 2.

2. Help! Ik heb een probleem, geef mij de oplossing

Op het eerste oog lijkt de probleem- oplossingstructuur op die van de vraag- en antwoordstructuur. Het grote verschil is dat we in dit artikel één concreet probleem aanpakken én oplossen.

Je ziet deze structuur dan ook vaak bij bedrijven die supportpagina’s hebben, kijk maar eens bij Apple Support.

omgekeerde piramide

3. Begin met de kern van je verhaal: omgekeerde piramide

De omgekeerde piramide is een structuur die al gebruikt werd bij krantenartikelen, lang voordat het internet zijn intrede had gedaan. Het idee erachter was dat het artikel ‘oprolbaar’ moest zijn, zoals je een krant opvouwt waardoor alleen het bovenste deel van het artikel zichtbaar is.

Door meteen met de kernboodschap van je verhaal te beginnen, kan de lezer heel snel bepalen of hij/zij meer gedetailleerde informatie wil lezen die pas verderop aan bod komt. Forget about leuke introtekstjes en val – bam – met de deur in huis.

Om er zeker van te zijn dat het bovenste deel van de piramide compleet is, beantwoord je wie, wat, waar, waarom, hoe en wanneer in de inleiding. Je geeft natuurlijk niet meteen alle antwoorden weg maar prikkelt de lezer door de antwoorden die verderop staan aan te kondigen.

Wist je dit over de omgekeerde piramide?

Nog even terug naar de krant. De originele functie van de omgekeerde piramide en de oprolbare tekst, was dat de hoofdredacteur op deze manier eenvoudig een artikel kon inkorten als er gebrek aan ruimte was op een pagina. Als hij eenvoudig het onderste deel liet vervallen, bleven kernboodschap en achtergrondinformatie altijd staan. Daarom wordt deze structuur ook nog aanbevolen bij persberichten.

gratis download tekststructuren

Gratis bonus!

Wil je meer weten over deze drie structuren? Zodat het een stuk concreter wordt en je stap voor stap de opbouw ziet? Download dan de gratis pdf ‘Structuur in je Tekst’. Bof je dubbel, want je ontvangt dan ook een keer per maand Vlinderss in je mailbox.

Vraag, reactie, suggestie of opmerking?

Mail Vlinderss.