Zo maak je jouw LinkedIn artikel aantrekkelijk

Zo maak je jouw LinkedIn artikel aantrekkelijk

LinkedIn artikel is een perfecte manier om je zichtbaarheid te vergroten. Voordat je een blog of artikel wilt publiceren op een online platform, is het goed om je eerst af te vragen wie je doelgroep is en wat het doel is van je publicatie. LinkedIn is hét platform om je netwerk uit te breiden en contact te onderhouden. In contact blijven doe je eigenlijk op dezelfde manier als in het dagelijks leven met je vrienden, familie en collega’s. Je helpt elkaar, geeft af en toe iets weg en je mág ontvangen.

Met een goed artikel geef je iets weg (meestal kennis) en help je anderen. Zorg dat de inhoud klopt, dat je ook daadwerkelijk iets toevoegt en verpak je  boodschap mooi. Hoe je dat doet, lees je hier.

1. Headerfoto boven je blog

Uiteraard kies je een foto die aansluit bij de inhoud van je artikel. Daarnaast moet de afbeelding ook aantrekkelijk zijn voor jouw volgers/doelgroep. Voor beiden hou je de buyer persona in gedachten. Je kunt er ook voor kiezen om alle fotos’ die je gebruikt op LinkedIn je huisstijl mee te geven door er een kleurenfilter overheen te leggen. Zo vergroot je de herkenbaarheid.


Het huidige formaat van de header is 1280 x 720 pixels, .png of .jpeg. En ja! Je kunt ook een .gif gebruiken.

2. Keigoede kopregel

De headerfoto en kopregel zijn het eerste wat bezoekers zien. De kopregel van LinkedIn knalt er qua formaat al lekker uit. Jij hoeft ‘em er alleen maar lekker in te koppen 😉 Dan is de kans groot dat de lezer nieuwsgierig is geworden naar de rest.

Wat populaire titelformules:

  • Begin met een getal
    10 dingen die je nog niet wist over een goed LinkedIn artikel.
  • How to
    Zo maak je jouw LinkedIn artikel aantrekkelijk.
  • Beroemdheden/fenomeen
    Zou Corinne Keyzer deze tips over een aantrekkelijk LinkedIn artikel al kennen?
  • Exclusiviteit
    De geheimen van een verleidelijk LinkedIn artikel.
  • Waar je voor op moet passen
    Clickbait koppen. Daarom heet dit artikel Zo maak je jouw LinedIn artikel aantrekkelijk en niet Trek moeiteloos duizenden lezers naar je artikel in een dag. Get the picture?

Verdiepingstip: zo schrijf je een onweerstaanbare onderwerpregel voor je nieuwsbrief en 9 belangrijke adviezen voor het schrijven van supersterke blogtitels

3. Hallo Doelgroep

Bedenk voor je gaat schrijven voor welke doelgroep je jouw blog/artikel schrijft. Hoe specifieker je kunt zijn hoe beter, want dan kun je hem/haar rechtstreeks in de titel aanspreken: Hey HR-manager, ken jij dit geheim van verandermanagement al?

4. Gebruik de juiste zoekwoorden en hashtags

LinkedIn is natuurlijk ook een grote zoekmachine. Daarom kan het nuttig zijn om je te verdiepen in het gebruik van de juiste zoekwoorden. Een algemene tip: verplaats je in de lezer. Welke woorden gebruiken ze om op zoek te gaan naar een bepaald onderwerp?

Een eenvoudige manier, die je ook als inspiratie kunt gebruiken voor onderwerpen, is een zoekvraag intypen in Google en dan naar beneden scrollen tot je gerelateerde zoekopdrachten ziet staan. Vaak zijn dat woorden waar je zelf niet aan had gedacht.

Handige zoekwoordtools:

5. Pak die aandacht | Inleiding

Mensen hebben een steeds kortere aandachtsspanne en zijn helemaal gewend aan snel-scannen-blijven-of-wegwezen. Vertel daarom gelijk in je inleiding wat ze gaan ontdekken in je blog. Bijvoorbeeld welk probleem je oplost of welke stelling je onderbouwt.

6. Koppen

Gebruik tussenkopjes (H2) om je tekst scanbaar te maken voor je lezer. De koppen zijn ook belangrijk voor Google om te scannen waar je artikel over gaat en verbanden te leggen.

7. Grijze muur

Een tekst zonder witregels, afbeeldingen en koppen is zo aantrekkelijk als een grijze muur. Je moet wel bijzonder geïnteresseerd zijn wil je dat gaan lezen. Maak dus een onderverdeling van je tekst in alinea’s. Onthoud: een alinea heeft maximaal 5 tot 6 regels. Dan komt er eerst een witregel, voor je de volgende alinea typt. Probeer je alinea’s ook ongeveer even groot te maken. Dan creëer je een prettige blad(beeldscherm)spiegel die lekker wegleest.

8. Schrijf actief

Gebruik jij vaak hulpwerkwoorden (worden, zullen, kunnen) in je zinnen? Weg ermee. Ze voegen niets toe, zwakken je tekst zelfs vaker af én het kost de lezer meer moeite om te lezen. Dus niet: ik zal alle hulpwerkwoorden gaan verwijderen. Maar: ik verwijder alle hulpwerkwoorden. En als je toch bezig bent: gooi die twijfelwoorden ook overboord.

Verdiepingstip: Hulpwerkwoorden de prullenbak in en Actief schrijven: vermijd het gebruik van twijfelwoorden.

9. Schrap!

Haal weg wat niets toevoegt. Dat maakt het krachtig. Zelf gebruik ik de volgende techniek. Ik schrijf mijn blog zonder hierop te letten. Zo blijf ik lekker in een schrijfflow. Pas in tweede instantie haal ik overbodige woorden, zinnen en soms zelfs alinea’s weg. Het is veel moeilijker om een korte tekst te schrijven, maar voor de lezer véél prettiger om te lezen.

10. Goed om te lezen, leuk om te zien

Jouw blog lezen moet natuurlijk geen strafwerk zijn. Daarom is het goed om de tekst af en toe te onderbreken met een bijpassende afbeelding, een video, een grafiek of een quote. Maak er geen bonte kermis van en zoek afbeeldingen in dezelfde stijl.

11. Call to action

Reclame maken is een beetje not done op LinkedIn. Als je dat wilt doen zet je maar een advertentie is de gedachte. Het draait vooral om het uitwisselen van kennis. Niet voor niets is de missie van LinkedIn: Professionals van over de hele wereld met elkaar in contact brengen, zodat ze productiever en succesvoller kunnen zijn.

Toch adviseer ik je ieder artikel met een call to action of een korte introductie van jezelf af te sluiten. Sympathieke verwijzingen zijn aanvullende informatie op je website, gratis e-books, je e-maillijst, je aanbod. Het liefst iets wat aansluit bij de inhoud van je blog, want daarvan weet je zeker dat het je lezer interesseert.

12. Reageer

Besteed aandacht aan de reacties die je ontvangt op je artikel. Simpel met een like of een reactie terug. Roep gerust op in je artikel om het artikel te delen. Of lok aan het einde een reactie uit door een vraag te stellen. Hoe meer reacties je ontvangt, hoe beter je artikel wordt vertoond.

Negatieve reacties? Ook daar reageer je zichtbaar op. Schrijf bijvoorbeeld dat je telefonisch contact opneemt. Laat je niet verleiden tot een ellenlange discussie op LinkedIn zelf.

Like? Share!

Met deze 12 aandachtspunten maak je jouw artikelen aantrekkelijk voor je doelgroep.

Vond je dit een waardevol artikel? Deel het dan in je netwerk. Leuk voor hen én voor mij.

🎁Bonus: bij Freebees kun je dit artikel als checklist scoren of als pdf.

Vraag, reactie, suggestie of opmerking?

Mail Vlinderss.