Schrijven voor het web

Je eigen webteksten schrijven? 5 Tips Schrijven voor het Web!

Toen ik vier jaar geleden Vlinderss startte en mijn eigen website kreeg, vond ik het te gek om mijn eigen teksten te schrijven. Mijn toko, mijn website, mijn teksten.

De website was gebouwd, de webbouwer zette mijn teksten erin en… ik bekeek mijn eigen teksten en het was alsof een ballon leegliep. In één klap werd mij duidelijk dat schrijven voor het web écht heel anders is dan schrijven voor alle andere vormen van media. Ik bleef niet aanmodderen maar volgde een Workshop bij Schrijven en Schrappen. Want dat er geschrapt moest worden, dát was wel duidelijk.

Inmiddels ken ik de belangrijkste regels uit mijn hoofd en schrijf ik mijn webteksten met twee vingers in mijn neus 😉 Wil jij ook zelf aan de slag? Houd je dan in elk geval aan onderstaande gouden regels.

Niet lezen maar scannen

Jij doet je best op een tekst en de lezer léést niet eens. Stom hè? Ja stom, maar leg je er maar bij neer.
Websitebezoekers scannen je webpagina als hongerige wolven op zoek naar hun prooi. Ze willen razendsnel zien of er iets staat dat ze willen lezen. De volgende tips helpen om je teksten scanbaar te maken.

  • Zorg voor duidelijke titels en koppen boven de tekst. De kop moet al weergeven waar de tekst over zal gaan.
  • Zorg dat de kop nieuwsgierig maakt. Een eenvoudige manier is de kop laten beginnen met hoe, waarom of wat. Het antwoord staat uiteraard in de tekst.
  • Begin met een korte conclusie in de introtekst. Zo weet de lezer of het onderwerp voor hem of haar relevant is.
  • Gebruik duidelijke tussenkoppen. Iedere tussenkop geeft aan waar de alinea eronder over gaat. Alle tussenkoppen samen vatten de hele tekst samen.

Schrijf alsof je praat

  • Veel mensen doen eindeloos over een tekst omdat ze struikelen over hun eigen woorden. Iets wat ze moeiteloos mondeling uitleggen, wordt een draak van een verhaal als ze het moeten opschrijven.
    Rollen er bij jou ook ineens lange, moeilijke en officiële zinnen over het scherm? Vertel dan eerst eens hardop wat je vertellen wil. Gebruik voor je artikel dezelfde woorden als die je zojuist gebruikte.
  • Word je ook zo moe van mensen die maar niet to the point komen? Dit geldt ook voor lezers; alleen zij wachten niet verveeld af tot je klaar bent met je verhaal maar klikken gewoon weg. Dus: schrijf kort maar krachtig en maak je punt.
  • Gebruik geen moeilijke woorden, vermijd vaktaal en wissel langer en korte zinnen met elkaar af zodat er een mooi ritme ontstaat.
  • Tutoyeren? Wat mij betreft wel. Ik kan niemand bedenken die per se met ‘u’ aangesproken wil worden. Jij wel?

Bladspiegel en vormgeving

  • Zorg dat hyperlinks opvallen door ze te onderstrepen. Het meest herkenbaar zijn nog steeds blauwe hyperlinks maar je kunt ook een kleur kiezen die bij je huisstijl past.
  • Een goede indeling met voldoende witregels geven de bladspiegel evenwicht waardoor de tekst prettig leesbaar (scanbaar) is.
  • De tekst, uitlijning van de pagina, koppen, witregels en afbeeldingen vormen samen de bladspiegel.

Beperk je tot 1 onderwerp per pagina

  • Je weet zo veel en je hebt zo veel te vertellen… dat is geweldig natuurlijk. Maar probeer je informatie in hapklare brokken aan te bieden.
  • Weet je erg veel over een bepaald onderwerp? Dan kun je er meestal deelonderwerpen van maken. En dat is eigenlijk alleen maar goed nieuws want ieder deelonderwerp kan een op zichzelf staand blog vormen. Vergeet dan niet de verschillende blogs met elkaar te laten linken: fijn voor de lezer en fijn voor de vindbaarheid in Google.
  • Denk vanuit de bezoeker die iets bij jou ‘zoekt’. Welke vragen kan de bezoeker hebben? Als je die beantwoordt, maak je de lezer blij.

Zoekmachine Optimalisatie (SEO)

Natuurlijk schrijf je op de eerste plaats voor de lezer. Maar je wilt ook dat je gevonden wordt door de zoekmachines. Als dit nieuw voor je is, kun je flink ontmoedigd raken bij het schrijven. Niet doen! Ik geef een paar eenvoudige tips waar je al beter mee kunt scoren.

  • Blijf vooral schrijven voor je bezoeker en leef je in. Welke woorden gebruikt hij of zij? Ik weet bijvoorbeeld dat mensen niet altijd op ‘VA’ of ‘Virtual Assistent’ zoeken maar ook op ‘freelance secretaresse’, ‘personal assistent’, ‘online assistent’ of ‘freelance hulp administratie’.
  • Wat is het probleem van jouw (toekomstige) klant? Schrijf over de oplossingen van die problemen en verdeel ze onder in categorieën. Je helpt daarmee niet alleen je trouwe lezers maar ook de argeloze zoeker die via Google bij jou terecht komt.
    Ik schrijf bijvoorbeeld blogs in de categorie ‘e-mailmarketing’, ‘social media’ en zoals dit blog: ‘schrijven voor het web’.
  • Schrijf je over een bepaald onderwerp? Gebruik dan zo veel mogelijk synoniemen voor het onderwerp.
    Schrijf ook over de onderwerpen die gerelateerd zijn. Neem bijvoorbeeld iemand die last heeft van pijnlijke voeten. Die zoekt niet alleen op de oplossing, want die weet hij of zij misschien nog helemaal niet.
    Als je pijn hebt in je voeten, ga je waarschijnlijk zoeken op symptomen, mogelijke oplossingen en oorzaken. Door hier allemaal over te schrijven, komt de zoeker uiteindelijk terecht bij de inlegzolen van Footlogics 😉
  • Geef de ondersteunende afbeeldingen die je gebruikt een naam die met het onderwerp van de pagina te maken heeft. Je website wordt namelijk óók via Google Afbeeldingen gevonden.
  • Gebruik in je tekst alleen voor de titel H1 en voor tussenkoppen H2, H3 enz. Je wordt door Google beloond.
  • Heb je een WordPress website? Gebruik Yoast! De Yoast Seo Plugin is een handige tool waarmee je eenvoudig kunt controleren of je jouw webteksten SEO hebt geschreven. Onmisbaar voor iedereen die schrijft voor het web: hulde voor Yoast.

Als je bovenstaande tips toepast op je tekst, kun je zonder twijfel publiceren. Ook hier geldt: oefening baart kunst. En wees niet te streng voor jezelf, goed is goed genoeg en de tekst kan altijd nog aangepast worden als je later nóg beter gaat schrijven!

photo credit: pexels