Contentsoorten

Contentsoorten: 10 smulgerechten

Wat heb je nodig om als ondernemer zichtbaar te zijn? Juist: inhoud. IJzersterke inhoud. Of in marketingjargon: content. Maak jezelf en je (potentiële) klanten content met je content, zogezegd.

Om het voor je volgers smakelijk en interessant te houden, varieer je natuurlijk in je aanbod. En er is heel veel variatie mogelijk. In een tweedelig blog belicht ik twintig-plus verschillende soorten content. Vandaag de eerste tien.

1. Advertentie

Misschien ouderwets, maar de social mediakanalen zijn er dol op. En een advertentie kan natuurlijk ook gewoon leuk zijn. De Merkgarage publiceerde dit fraaie overzicht van 20 advertenties met een creatieve invalshoek. Laat je inspireren en tover een glimlach op ons gezicht met jouw advertentie!

2. Afbeelding | Foto

Bewerk een afbeelding zodat je update opvalt in de stroom van berichten. Mensen houden van foto’s van echte mensen. De lachende vrouw of man geeft het beste resultaat. Benieuwd hoe je aan fraai beeldmateriaal komt? Dit blog gaat over afbeeldingen zoeken en gebruiken.

3. Animatie

Deze contentvorm zie je nog niet veel. Leuk dus om mee op te vallen. Kijk eens rond op LinkedIn. En wil je zelf aan de slag? Dan is het themablog zelf animaties maken een goede start.

4. Audio | Podcast

Luisterboeken zijn booming. In de file, tijdens het sporten of onder het douchen. Dus waarom maak je van bijvoorbeeld je blog geen podcast? Kijk en luister eens naar Kitty Killian. Ook dialogen of muziek kun je prima als podcast publiceren. Alles wat je hoorbaar kunt maken is geschikt voor een podcast.

5. Blog

De perfecte manier om jouw verhaal te vertellen. En ja, over alles is al eens geschreven. Maar nog niet door jou. Dus niet te bescheiden en deel jouw verhaal, jouw inzichten en jouw mening. Iemand met leuke blogideeën volgen? Bezoek Yolanda Burger eens.

6. Cartoon

Nog zo’n onderscheidende manier om je boodschap te communiceren. Ga zelf aan de slag en deel je doodles. Of huur een prof in. Bijvoorbeeld Loko Cartoons of Volvuur.

7. Case study

Een case study beschrijft de uitdaging of het probleem van één specifieke organisatie (lees: een van jouw klanten). Met dit instrument kun je de waarde en kwaliteit van jouw producten of diensten online laten zien. Welke uitdaging had jouw klant en hoe zijn jullie tot een oplossing gekomen? Bedenk van tevoren wel goed voor wie (doelgroep!) je de case study precies schrijft.

8. E-book

Het is een ouwe, maar een gouwe! Het e-book scoort nog steeds. Maak het met Canva of met PowerPoint. En zo’n flitsende 3D-cover heb je al voor een paar centen, bijvoorbeeld bij MyeCoverMaker.

9. Enquête

Weet je hoe je achter informatie komt? Door te vragen! Met Google Forms maak je prachtige online enquêtes die helemaal bij je huisstijl passen.

10. Fotoalbum

Wist je dat je fotoalbum op Facebook een eigen url krijgt? Bundel eens een aantal tips in een fotoalbum en deel de url daarna. Zo vind je hier het album Quotes van mijn Facebookpagina Vlinderss werkt voor jou.

Je ziet het, er is genoeg afwisseling te bedenken in content. Probeer in categorieën te denken, zodat je alle facetten van jouw bedrijf terug kunt laten komen. En mijn gouden tip? Zorg voor structuur en werk vooruit. Dat gaat efficiënt en het voorkomt stress.

Ik nodig je graag uit om steengoede content met ons te delen. Proef, ontdek en stel jouw ideale menu samen – laat ons smullen!

Hulp bij nodig?
Ik help je graag verder.

Photo credit: Ozgu Ozden on Unsplash