Netwerken

Zó maak je netwerken leuk

Met pijn in je wangen van het glimlachen stap je in de auto. In je tas een stapel visitekaartjes van mensen die je écht nooit gaat bellen Je hebt het gevoel dat je weer een nepversie van jezelf hebt gepresenteerd. Na het zoveelste debacle weet je het zeker: netwerken is niet aan jou besteed.

Ziet netwerken er voor jou zo uit? Troost je met de gedachte dat je niet de enige bent die zich ongemakkelijk voelt tijdens netwerkbijeenkomsten. En laten we eerlijk wezen, als je netwerken op deze manier ervaart, kan het je onmogelijk iets opleveren. Hoe maak je netwerken dan wel leuk?

Kom uit de kramp

Heb je het idee dat netwerken erbij hoort of zelfs moet? Dan wordt het tijd om je mindset aan te passen. Zie het niet als een manier om mensen te ontmoeten die jou werk opleveren. Je hoeft jezelf dus niet te verkopen. Er zijn andere manieren om aan klanten te komen. Je hoeft niet perfect te zijn. Je hoeft eigenlijk niks. Ja, laat die schouders maar zakken en haal maar eens diep adem.

Zie het als een leuke uitdaging om meer te weten te komen van andere mensen. Luister goed en oprecht naar anderen en stel vragen. Zo breng je het gesprek al snel op een ander niveau. Hebben jij en je gesprekspartner geen raakvlakken? Maak het niet zwaarder dan dat het is en rond het gesprek af. Dat kan doodgewoon door te bedanken voor het gesprek en de kennismaking. Zo bespaar je jezelf en de ander dat ongemakkelijke gevoel.

Waar is de bar?

Ben jij ook altijd zo blij met dat eerste wijntje of biertje zodat je lekker ontspannen aan de gesprekken kunt deelnemen? Herkenbaar (hik) maar blijf niet bij de bar hangen. Je bent niet de eerste die aangeschoten de netwerkborrel verlaat. Jij voelt je dan misschien heerlijk ontspannen maar het niveau van het gesprek daalt met dezelfde snelheid als het alcoholpromillage in je bloed stijgt. Ken je tax en hou het leuk en professioneel.

Ik zie, ik zie… zoek naar overeenkomsten

Wat verbindt mensen met elkaar? De overeenkomsten die zij bij elkaar ontdekken. Kijk maar naar je vriendenclub of je favoriete familieleden. De mensen waar jij je het meest mee verbonden voelt, hebben iets met jou gemeen. Je doet dezelfde sport, gaat naar dezelfde films of werkt in dezelfde branche.

In de marketing wordt veelvuldig gebruik gemaakt de overtuigingstechniek ‘sympathie’, een van de 6 overtuigingsprincipes van Cialdini. Je voelt sympathie als je gelijkenissen ziet, je samen inspant of ervaringen deelt. Zo ontstaat de zogenaamde gunfactor. Iemand bij wie je iets van jezelf herkent, gun je onbewust meer dan iemand waar je ‘niet mee hebt’. Hoe vakkundig die laatste ook is.

Dit principe kun je gebruiken bij het netwerken en het mooie is dat je hierbij 100% jezelf kunt blijven, niet hoeft op te scheppen en je nep-zelf thuis mag laten.

Hé dat heb ik ook!

Door vragen te stellen aan je gesprekspartner, kun je op zoek gaan naar overeenkomsten. Zodra je er een hebt gevonden, vraag je erop door en vertel je ook over jezelf. Hebben jullie allebei een puberdochter? Ben jij ook naar New York geweest? Heb je ooit in dezelfde stad gewoond? Echt, het maakt niet uit en deel je ervaring en enthousiasme. Je voelt meteen dat je daardoor op dezelfde golflengte komt.

Laat nog even van je horen

Onthoud dat het doel van een netwerkbijeenkomst niet is dat je met een nieuwe opdracht naar huis gaat. Het gaat om kennismaken en blijven hangen in de hoofden. Visitekaartjes weggeven is leuk maar nóg beter neem je kaartjes mee naar huis van mensen met wie je een ‘klik’ had. Op die manier heb jij de touwtjes in handen en kun je thuis een LinkedIn uitnodiging sturen. Of wat nog leuker is, een mailtje waarin je refereert naar het gespreksonderwerp met een tip of link. Zo vermijd je dat je jouw producten en/of diensten opdringt maar op leuke manier aan je gunfactor werkt.

Ik ben heel benieuwd hoe jij netwerken leuk en zinvol maakt! Deel je jouw tips hieronder?

Meer tips ontvangen?

In Vlinderss in je mailbox deel ik maandelijks mijn blogs en superleuke exclusieve content.

Schrijf je in. En mis geen tip meer!

photo credit: pexels