doelen

Doelen en resultaten: een onafscheidelijk duo

Om je doel te bereiken heb je een doel nodig. Een uitspraak die zo uit de mond van Johan Cruyff had kunnen komen. Maar hoe doe je dat nu eigenlijk, je doel bereiken? En hoe verhouden doelen en (tussentijdse) resultaten zich tot elkaar?

Resultaten zonder doel

Zonder doel is het nog steeds wel mogelijk om resultaten te bereiken, maar geen (hoger) doel. Want dat heb je niet. Een persoonlijk voorbeeld maakt dat duidelijk. Als wij op vakantie gaan, bereiden we ons nooit voor. We gaan zogezegd doelloos op pad. Daardoor komen we vaak op plekjes die andere mensen nooit ontdekken (onze resultaten dus).

Deze instelling heeft trouwens ook een keerzijde. Zo kwamen we tijdens een reis door Italië een keer in Siena terecht – we vonden het maar een saaie boel. Twee weken later zagen we er thuis een documentaire over en bleek het een prachtige stad te zijn. In dit geval had enige voorbereiding (‘doelstelling’) dus beter uitgepakt.

doelen

Doel zonder resultaten – de valkuilen

Het omgekeerde kan natuurlijk ook: je stelt een geweldig doel, maar de resultaten blijven uit. Dan kan het zomaar zo zijn dat je in een (of meerdere) van de onderstaande valkuilen bent gestapt. Niet handig, maar gelukkig kun je daar ook weer uitklimmen. Je doel is:

  • Niet specifiek
    Voorbeeld: Ik wil meer volgers op Facebook.
    In dit voorbeeld is het slim om het aantal te specificeren. Doe je dat niet, dan is met 1 nieuwe volger feitelijk je missie al geslaagd.
  • Te groot
    Voorbeeld: Op 1 januari 2019 wil ik 200.000 volgers op Facebook hebben.
    In de afgelopen 4 jaar heb ik zo’n 500 volgers op Facebook vergaard. Zonder een specifiek plan, dus daar is zeker winst te behalen. Maar een groei van 199.500 in minder dan een jaar is in dit geval niet realistisch.
  • Zonder duidelijk motief
    Voorbeeld: Ik wil dit jaar een keer een maandomzet van >10K halen.
    Waarom wil je dat? Weten waarom je dit doel gesteld hebt, maakt het makkelijker om vol te houden.
  • Te veel doelen
    Voorbeeld: I want it all and I want it now! Dat werkt dus niet. In een dag zitten maar 24 uur. Juist door het aantal doelen te beperken vergroot je de kans op slagen. Maak afwegingen die je verder helpen. (Boekentip: ‘1 ding, Gary Keller’).
  • Niet meetbaar
    Voorbeeld: Ik wil graag een omzetstijging realiseren. Leuk, maar met hoeveel procent wil je je omzet dan zien stijgen? En binnen welk tijdsbestek wil je dat? Om te kunnen beoordelen of je je doel bereikt hebt, moet je het meetbaar maken. Dat betekent inzicht in je beginsituatie en een meetbare eindsituatie.

Vanzelfsprekend zijn er diverse methodes die je daarbij verder helpen. Ik noem er een paar:

  • SMART (Specifiek – Meetbaar – Acceptabel – Realistisch – Tijdgebonden)
  • PRISMA (Positief – Relevant – Invloed – Specifiek – Meetbaar – Actiegericht)
  • FUZZY (Feestelijk – Uitdagend – Zuiver – Zinnelijk – Yes!)
  • DART (Doel – Acties – Resultaat – Tijd)
doelen

Mijn advies voor succesvol doelen bereiken

  • Beperk je tot 1 tot 3 doelen in een jaar.
  • Schrijf de doelstellingen uitgebreid op en herinner jezelf hier regelmatig aan. Dit helpt je informatie te filteren die je helpt om je doelen te bereiken. Ook voorkom je zo dat je je doel uit het oog verliest.
  • Formuleer vooral ook waarom je dit doel wilt bereiken. Leg een link naar je passie of je hart. Of koppel dit doel aan een groter/hoger doel.
  • Zorg voor ideale omstandigheden door je plan in stappen onder te verdelen.
  • Bouw structuren in: reserveer dagelijks of wekelijks tijd om aan je bestemming te werken.
  • Bedenk wat er nodig is om deze structuur vol te houden. Regel zo nodig op tijd ondersteuning.

Staat dit al op je doelenlijstje?

  • Betere teksten
  • Betere zichtbaarheid
  • Social-mediastrategie
  • Starten met e-mailmarketing

Schrijf je vandaag nog in op Vlinderss in je mailbox, het gratis e-zine van Vlinderss. Je ontvangt iedere laatste vrijdag van de maand tips en adviezen over de genoemde onderwerpen.

Of stuur me een e-mail.
Werken met Vlinderss levert beslist resultaat op!

Photo Credits: Canva Pro

Vraag, reactie, suggestie of opmerking?

Mail Vlinderss.