Effectief online netwerken: 5 praktische tips

Effectief online netwerken: 5 praktische tips

Wat een feest was het om na de Coronapandemie familie en vrienden weer in de armen te kunnen sluiten en ‘gewoon’ weer met mensen af te kunnen spreken. Als ondernemer is netwerken erg belangrijk om aan nieuwe klanten en inspirerende samenwerkingen te komen. Ook dat kon de afgelopen maanden gelukkig weer ‘in real life’.

Toch hebben we ook veel geleerd van de afgelopen jaren. Dat je bedrijf gewoon door kan draaien als je zaken online goed hebt geregeld en dat ook netwerken prima online kan. Want hoe leuk is het als jouw ideale klant aan de andere kant van het land (of zelfs de wereld) zit en je gewoon samen aan de slag kunt gaan. Met het najaar alweer bijna voor de deur en het virus dat weer steeds meer de kop op steekt zullen we misschien straks wel weer in ons coconnetje duiken en elkaar weer meer online ontmoeten.

Het Engelse gezegde ‘It’s not what you know but who you know’ vat het mooi samen. Want een sterk netwerk met mensen die elkaar verder willen helpen is goud waard voor een ondernemer. In dit blog ontvang je 5 praktische tips over effectief online netwerken.

1. Zorg dat je online bent

Het is zeker een open deur maar de eerste stap in online netwerken is om ook daadwerkelijk online te zijn! Scherp je LinkedIn-profiel aan en zorg dat je foto er goed en professioneel uitziet.

Gebruik je LinkedIn alsof je op een conferentie bent en je visitekaartje uitdeelt. Voeg al je collega’s toe, oud-collega’s en iedereen die je tijdens je werk tegenkomt. Dit kun je ook doen op Twitter als dat medium aansluit bij je bedrijf. Facebookgroepen in jouw specifieke niche en gericht op ondernemers zijn ook perfecte platformen om jezelf te laten zien. Nu kun je aan de slag met het creëren van relaties.

Zelf ben ik vooral actief op VA Lab, Canva Support en Business Babes. Neem vooral eens een kijkje in deze fijne groepen.

2. Blijf actief op social media

Wil je social media op een waardevolle manier inzetten? Dus niet alleen wat leuke foto’s posten met je hond? Plaats dan interessante artikelen en blogs waarvan je denkt dat je potentiële klanten echt iets aan hebben op LinkedIn, Twitter en de besloten Facebookgroepen waar je lid van bent. Ben je een supercoole samenwerking aangegaan? Heb je een nieuw product of nieuwe dienst? Zet het online. En zorg ook zelf voor interactie. Plaats een reactie op een interessante post die je hebt gelezen of reageer op iets wat je raakt in het verhaal van een ander.

Dat kost een hoop tijd hoor ik je denken. Nee hoor, als je het slim aanpakt valt dat reuze mee. Neem hier dagelijks 10 minuten de tijd voor. Bijvoorbeeld tijdens je Cup-A-Soup break om vier uur. Scroll door je social media en reageer op berichten, like en deel berichten van anderen op je profiel. Hierdoor zullen anderen jouw berichten ook eerder liken en delen met hun netwerk. Zo creëer je op de lange termijn meer verbinding. En als je elkaar dan persoonlijk ontmoet zijn jullie geen vreemden meer voor elkaar.

Als je dit consequent doet, zul je merken dat je na een maand of drie/vier de vruchten gaat plukken voor de tijd en energie die je in het onlinenetwerken stopt. Het wordt meer een gewoonte, je zelfvertrouwen neemt toe en je zult zien dat je meer interactie krijgt op je berichten en meer nieuwe connecties maakt.

3. Verruil koffiedates door videodates

Het is heel gewoon om met een potentiële klant of relatie een kop koffie te gaan drinken. Waarom doe je niet hetzelfde, maar dan virtueel? Om duurzame relaties aan te gaan blijft het van belang elkaar face-to-face te zien en in de ogen te kunnen kijken, ook al is dat via je computerscherm. Het werkt hetzelfde als offlinenetwerken. Het is belangrijk om te onthouden dat netwerken misschien niet meteen tot omzet leidt. Door je netwerk uit te breiden en te onderhouden, leg je een basis voor mogelijke kansen in de toekomst.

Concentreer je op het opbouwen van de relatie en het bijdragen aan de discussie, zodat je contacten aan je zullen denken de volgende keer dat ze een kans horen. Dus vraag niet om een video-koffiedate om je bedrijf te pitchen maar nodig mensen uit voor een maandelijkse onlinesessie met als doel ervaringen en kennis uit te wisselen. En op het moment dat je een mogelijkheid ziet om je product of dienst in de etalage te zetten is de relatie al aanwezig om verder op de bouwen.

4. Neem deel aan virtuele netwerkevents

Mensen zijn enorm vindingrijk en heel veel bedrijven zijn geswitcht van fysieke events naar online netwerkevents. Of kiezen voor een hybride vorm. Want ook online kun je paneldiscussies voeren en presentaties geven. Alleen vindt dit nu virtueel plaats. Neem deel aan deze events. Je bereik is veel groter, zo hoef je bijvoorbeeld niet naar Groningen af te reizen als je in Maastricht woont. Voeg ook andere participanten toe aan je sociale netwerken.

Als je aan een aantal van deze events in jouw vakgebied hebt deelgenomen, zal je opvallen dat je steeds een aantal dezelfde mensen tegenkomt, net zoals dat ‘in real life’ gebeurt, waarmee je een relatie opbouwt. Bovendien zijn deze events een ideale manier om op de hoogte te blijven van voor jouw relevante ontwikkelingen en voor de nodige intellectuele uitdaging. Je weet nooit waar je je volgende klant tegenkomt.

5. Follow-up en investeer in de relatie

Het creëren van een professioneel netwerk draait uiteindelijk om twee dingen: opvolgen en oprecht interesse tonen. Ga er nooit vanuit dat als iemand niet reageert er geen interesse is. Volg verder een communicatieactie altijd op. Je weet nooit of je e-mail in de spamfolder terecht is gekomen of dat je bericht gewoon op een onhandig moment is ontvangen. En om het nog maar eens te benadrukken, ga niet netwerken met de intentie om jezelf te pitchen, maak het een onderdeel van je dagelijkse routine en bouw continu aan duurzame relaties.

 Benadert iemand jou om connectie te maken en hun netwerk uit te breiden? Doen! Het is een mooie manier om je eigen netwerk ook te verbreden of te verdiepen. Of je nu fysiek of virtueel netwerkt, de basisprincipes blijven hetzelfde. Dus doe je voordeel met online netwerken en doe leuke, nieuwe relaties op.

Bonusnetwerk

Ben je zelf gewoon niet zo goed in het onderhouden van relaties? Kijk dan eens wat een Virtueel Assistent (VA) voor je kan betekenen. Je profiel pimpen? Berichten maken en plaatsen op social media? Een relatiegeschenk verzorgen? Uitzoeken welke netwerkmogelijkheden het interessantst voor je zijn? Hier kan een VA heel veel waarde toevoegen.

Bonus: door samen te werken met een VA krijg je er in één klap een compleet netwerk bij! Waar wacht je nog op?

Geen blog meer missen?

Meld je aan en ontvang iedere laatste vrijdag van de maand om 15:00 Vlinderss in je Mailbox. Of volg de bedrijfspagina van Vlinderss op LinkedIn.

Vraag, reactie, suggestie of opmerking?

Mail Vlinderss.