Zakelijke fotografie

Zakelijke fotografie: zo maak je het plaatje compleet

Als ondernemer ben je het liefst met de inhoud van je vak bezig. Snap ik! Toch horen marketing en branding ook bij ondernemen. Je kent het gezegde vast wel: één beeld zegt meer dan 1000 woorden. Wist je dat we visuele informatie zestig keer sneller opnemen dan tekstuele informatie? Goede zakelijke fotografie is dus superbelangrijk voor je marketinguitingen, zoals je website, sociale media, maar ook brochures en banners.

Benieuwd wat fotografie voor jouw bedrijf kan betekenen? Lees dan snel verder. In dit blog neem ik je mee in de wereld van de zakelijke fotografie en maak je jouw plaatje compleet.

Persoonlijk en authentiek

Als ondernemer ben je vaak letterlijk het gezicht van je bedrijf. Om je doelgroep en potentiële werknemers écht aan te trekken wil je dus authenticiteit uitstralen. Maar hoe doe je dat? Door het persoonlijk te houden en gebruik te maken van je eigen foto’s. Mensen kopen van mensen, dus ze willen graag zien wie je bent en wat je drijft. Zorg ervoor dat je persoonlijkheid terugkomt in de foto’s. En wees vooral jezelf. Dat maakt je bedrijf geloofwaardig en wekt vertrouwen. Het zorgt er bovendien voor dat mensen specifiek voor jou en jouw bedrijf kiezen (=kopen).

Zit je niet dagelijks strak in het pak? Doe dat dan ook vooral niet tijdens je fotoshoot.

Soorten zakelijke fotografie

  • Fotografie van je diensten en producten.
  • Fotografie van je collega’s en medewerkers.
  • Fotografie van je locatie en werkplekken.
  • Fotografie van voorbeeldprojecten.
  • Fotografie van evenementen.
Vakfotograaf voor zakelijke fotografie

Schakel een vakfotograaf in

Bij het maken van de juiste beelden moet je een duidelijk idee hebben over wat je nou precies wil uitstralen. Wat past het beste bij jou en je bedrijf? Het is verstandig om een vakfotograaf in te schakelen die verstand heeft van beeldtaal en weet hoe hij/zij jou en je bedrijf optimaal op de foto kan zetten. Mijn advies: kies voor kwaliteit. Kijk voor verschillende soorten zakelijke fotografie bijvoorbeeld eens op Linkfotografie.

Er zijn ook fotografen die een speciale dag plannen op een mooie locatie voor business shoots. Je kunt dan een tijdslot (of twee) boeken. Vaak is dat een half uur of een uur. Snel, makkelijk én leuk. Vraag vooral eens in je omgeving naar aanbevelingen van anderen.

Vergroot je vindbaarheid met afbeeldingen

Wist je dat je door je foto’s strategisch in te zetten ook beter vindbaar bent in Google? Dat zijn geen sprookjes. Google weet namelijk als geen ander dat afbeeldingen met de dag populairder worden. Kijk maar eens naar de groei van het aantal gebruikers op Instagram en Pinterest.

Door het gebruik van de alt-tag* en zoekwoorden in de titels van je foto’s, worden jouw afbeeldingen sneller weergegeven in de zoekresultaten.

* Een alt-tag is een label dat aan je afbeelding hangt. Het helpt mensen met een visuele beperking te begrijpen wat er op de afbeelding staat. Omschrijf kort en bondig waar de foto over gaat. Google hecht veel waarde aan het juiste gebruik van de alt-tag. Hoe relevanter en specifieker deze is, hoe hoger je afbeelding scoort

Zelf je zakelijke fotografie doen

Zakelijke fotografie zelf doen?

Ik snap als geen ander dat als je net begint als ondernemer, je misschien niet het budget hebt om een professionele fotoshoot te laten doen. Iedere situatie is anders. Gelukkig beschikken de meeste smartphones tegenwoordig over hele goede camera’s. Ook al zijn smartphones geen slechte optie, de kwaliteit van een goede digitale camera is beter, dus als je die hebt gebruik hem vooral.

Of je nu gebruik maakt van een smartphone of digitale camera, er is zeker niks mis met zelf je zakelijke foto’s maken. Pas dan deze basisprincipes toe:

1.     Gebruik daglicht

Als je goede foto’s wil maken, is daglicht echt een must. Zorg dat je het licht (liefst een lekker zonnetje) aan je voorkant houdt (nooit achter je). Zo krijg je scherpere foto’s. Bovendien is daglicht flatterend, vooral bij zonsopgang en zonsondergang heb je vaak heel mooi licht. Dus ga erop uit en geef je creativiteit de vrije loop.

2.     Kies de juiste achtergrond

De juiste achtergrond is een van de belangrijkste elementen in je foto. Prima dat als je je nieuwe outfit in de spiegels checkt, de stofzuiger zichtbaar is. Maar voor een professionele, zakelijk foto is dat ‘a big, fat no-no’. Dit is wat je wél moet doen. Zorg dat je een neutrale achtergrond hebt, zoals een witte muur of iets met een kleur die je outfit matcht. Ook een mooie natuurlijke houten achtergrond zorgt voor sfeer in je foto. Kijk eens in je huis of kantoor wat een mooie achtergrond is voor je foto’s. Een grote plant kan ook als aantrekkelijke achtergrond dienen. Tip: met de tool background remover verwijder je de achtergrond van je foto super simpel.

3.     Experimenteer

Neem vooral de tijd en experimenteer. Niet alleen is het gebruik van daglicht heel belangrijk, ook de lichtinval is van groot belang. Zorg dat je met je goede kant naar het licht staat, niet in te felle zon maar ook niet in de schaduw. Je hebt de perfecte foto nu eenmaal niet in een poging gemaakt. Probeer verschillende dingen en leg jezelf geen druk op. Dan komt die perfecte foto vanzelf.

4.     Let op de positie van je camera

Let ook op de positie van je camera als je een foto maakt. Zorg ervoor dat de camera iets hoger gepositioneerd is dan jij bent. Dit geeft vaak een beter resultaat dan een foto die te laag wordt genomen. Je kent ze wel, de foto’s met die onderkin. Varieer ook eens tussen een zittende en staande positie. Op de bank, op de grond, op een terras of buiten in de natuur. Kijk wat het beste bij je past en waar de sfeer die je wilt creëren het beste tot z’n recht komt. Verras jezelf met het resultaat.

5.     Wees jezelf

Naast selfies maken, kun je je natuurlijk ook laten fotograferen door iemand anders. Je partner, broer, zus of iemand anders in je omgeving die een beetje talent heeft. Zorg ervoor dat de foto’s niet te statisch zijn. Wat is jouw natuurlijke omgeving? Hou je van sport? Laat iemand een foto nemen van jou in actie! Hou je van koken? Duik de keuken in en laat wat foto’s van je maken terwijl je gezellig aan het kletsen bent. Die specifieke oogopslag en jouw natuurlijke uitstraling komen zo mooi tot hun recht. Hou het ontspannen en fun, voor je het weet vergeet je die camera helemaal.

6.     Maak gebruik van je omgeving

Ben je op vakantie en zie je een mooi plein, gave street art of een trendy cafeetje? Een mooie botanische tuin of wuivende palmbomen op het strand? Neem een foto die past bij jou en wat je met je bedrijf wil uitdragen. Dat hoeft echt niet altijd in een formele setting. Wedden dat je een foto maakt die perfect past bij wat je wil uitstralen? Want waar ben je nu het meest relaxt dan op vakantie?

Extra tips voor zakelijke fotografie

Extra tips zakelijke fotografie:

  • De meeste smartphones hebben een speciale ‘portret’ optie. Gebruik deze optie als je echt een portretfoto van jezelf of iemand anders wil maken;
  • Heb je een ‘burst’ functie op je telefoon? Probeer deze eens uit. Je maakt met deze functie een heleboel foto’s vlak achter elkaar. En daar zit vast een foto bij die helemaal is zoals je hem wilde hebben. Probeer maar eens;
  • Ga samen met je business buddy op pad en maak mooie foto’s van elkaar. Zoek een paar mooie locaties, zorg voor verschillende outfits en je bent klaar voor actie!

Hoewel ik je niet aanraad om voor je brandingfoto’s stockfotografie te gebruiken, weet ik dat je als ondernemer gewoon veel beeldmateriaal nodig hebt. Gelukkig zijn er ook veel aanbieders van foto’s. Ik maakte een overzicht voor je met een aantal bekende en minder bekende aanbieders. Tip: sla het als favoriet op in je browser.

Hulp nodig bij het maken van visuals voor bijvoorbeeld je socialmedia? Of wil je een deel van je marketing uitbesteden?  Neem contact met me op, ik help je graag!

Vraag, reactie, suggestie of opmerking?

Mail Vlinderss.