e-maillijst

Een waardevolle e-maillijst bouw je zo

Haar groeit niet sneller als je eraan trekt. Echt niet, ik probeer het dagelijks. Wil je iets laten groeien? Dan heeft het aandacht, liefde en tijd nodig. Ook het opbouwen van een waardevolle e-maillijst kost tijd. Gun jezelf die tijd zodat je mensen op je e-maillijst krijgt die geïnteresseerd zijn. Dat is goed voor je conversie, je reputatie en je bouwt bovendien een fijne relatie op!

 

11 tips voor een waardevolle e-maillijst

 

1 Blog

Deel in blogs informatie die je doelgroep aanspreekt. Beantwoord hun vragen en leg lastige dingen helder uit.

2 Feestje

Zorg dat je blogs en nieuwsbrieven een feestje zijn om te lezen. Dien droge info smeuïg op. Of maak het luchtiger door afwisseling met ludieke nieuwtjes, anekdotes of een filmpje.

3 Reclamefolder

Hanteer de 80/20 regel als het gaat om de verhouding waardevolle content voor je doelgroep en commerciële boodschappen. Natuurlijk begrijpen we allemaal dat je óók iets wil verkopen, maar overdrijf het niet.

4 Exclusief

Doe aanbiedingen die alleen gelden voor de lezers van je nieuwsbrief. Kondig deze aanbiedingen ruim van te voren aan, op je website en social media. Uiteraard met een link naar het aanmeldformulier voor je nieuwsbrief.

5 Schaarste

Stel cadeautjes slechts een korte tijd beschikbaar zodat mensen het inschrijven op je nieuwsbrief niet uitstellen. Schaarste blijft een onweerstaanbaar goedje.

6 Magneet

Bedenk iets leuks waarmee je jouw doelgroep blij maakt. Zó blij, dat ze je graag hun e-mailadres geven.

7 Verleidelijk

Zorg dat je e-mails net zo goed zijn als je blogs en je weggever. Dezelfde toon, herkenbaar uiterlijk en verstuur ze met regelmaat.

8 Combineer

Werk in samenwerkingsverband met andere ondernemers en combineer zo jullie e-maillijsten. Uiteraard moeten jullie diensten elkaar aanvullen zodat het voor de abonnee echt iets extra’s is. Jij komt – zonder je op te dringen – in beeld bij de lezers van je collega en omgekeerd.

9 Vraag

Vraag je lezers regelmatig om feedback. Waar willen ze meer van? Waar misschien minder. In Mailchimp kun je op eenvoudige wijze een poll invoegen. Zo ben je niet alleen aan het zenden.

10 Deel

Plaats inschrijvingsmogelijkheden op je website. Op je social media kanalen. Plaats een inschrijflink in je e-mailhandtekening. Vertel over je nieuwsbrief. Vraag nieuwe contacten of ze een exemplaar willen ontvangen. Plaats een QR code op je visitekaartje. Vraag je lezers jouw inschrijflink te delen met hun netwerk. Maak van het inschrijven een call to action op het einde van een blog.

11 Ontdek

Kijk ook eens naar de nieuwsbrieven waar je zelf (al langer) op geabonneerd bent. Maak hiervoor een apart e-mailadres aan, zodat ze niet tussen je gewone mail komen. Ontdek patronen: welke nieuwsbrieven lees jij graag en waarom? Hoe vaak verschijnen ze? Hebben ze vaste items of meerdere items per keer? Zo verzamel  je een berg inspiratie.

Conclusie

Er zijn veel manieren om je e-maillijst te laten groeien. Wees geen spammer die ongevraagd nieuwsbrieven verstuurd. Daar doe je helemaal niemand een plezier mee. Creëer waardevolle content en experimenteer. Wees geduldig en ontdek de perfecte manier van listbuilding voor jouw bedrijf.

Bonustip: Vlinderss in je mailbox

Dat is het koosnaampje van mijn nieuwsbrief. Een e-mail die ik maandelijks met heel veel liefde en plezier samenstel. Geschreven voor ondernemers. Maar ook managers en secretaresses kijken er maandelijks naar uit. Hier schrijf ik over:

  • E-mailmarketing
  • Social Media
  • Schrijftips
  • Time-management
  • Handige apps en tools

Verder ontvangen mijn lezers regelmatig iets extra’s. De ene keer is dat een handige download zoals een checklist voor een woest aantrekkelijk LinkedIn profiel en een andere keer trakteer ik op een ijsje. Ook staan er altijd extra tips in mijn nieuwsbrief, die je niet in het blog leest.

Ook maandelijks een e-mail boordevol tips ontvangen?

Wat zeggen ondernemers over Vlinderss in je mailbox?

“Verder wil ik je gewoon eens melden dat ik altijd blij ben met je mails. Je bent vrijwel de enige waarvan ik nieuwsbrieven laat komen en ze zijn altijd echt nuttig. Ze inspireren me en laten me zien dat ik nog veel dingen kan verbeteren”.  Gerard du Buf

 

 

Zelf ontdekken? Meld je aan

Eerst proeven? Kijk zelf even:

Onderaan in de voettekst van de nieuwsbrief vind je een aanmeldlink. Té gek als ik jou als nieuwe abonnee iedere maand mag e-mailen!