Wat is spam? En wat mag wel B2B

E-mailmarketing: wat is spam en hoe moet het wel?

Een ondernemer moet online zichtbaar zijn. En je mailinglijst is daarbij goud waard. Mailen is tenslotte een goedkope manier om veel mensen te bereiken met één druk op de knop. Je wil je lijst dan ook het liefst in korte tijd een groeispurt zien maken. Maar pas op: spam is niet tof!

Wat is spam & wie mag je B2B wel mailen?

Als je net begint met het opstellen van een e-maillijst, is de verleiding groot om iedereen uit je adresboek op je lijst te zetten. Sinds 1 juli 2009 mag dat niet meer en geldt het zogenaamde opt-in principe. Dat betekent dat de ontvanger vooraf toestemming moet hebben gegeven om een e-mail te mogen sturen. Dit geldt uiteraard niet voor persoonlijke mailtjes.

Na ruim vijf jaar weten we allemaal wel hoe het werkt: je krijgt een bevestigingsmail met een link waarop je moet klikken om je toestemming te geven. Hieronder lees je in het kort wat het spamverbod inhoudt.

5 regels waar je mailing aan moet voldoen:

  1. De ontvanger moet vooraf expliciet toestemming hebben gegeven om hem of haar te mogen mailen.
  2. Je bent verplicht je eigen identiteit (naam, adres, woonplaats en inschrijving KvK) in elke mailing te vermelden.
  3. In de mailing moet altijd een afmeldlink staan, de zogenaamde opt-out.
  4. De toestemming is niet nodig als je de adresgegevens hebt ontvangen na de verkoop van een product of dienst. Je moet de klant dan wél van tevoren inlichten en de mogelijkheid geven om dit niet toe te staan. Bovendien moet de mailing in relatie staan tot het gekochte product.
  5. De ontvanger moet weten waarvoor hij toestemming heeft gegeven.

De regels lijken me duidelijk en overtreding kan je heel erg duur komen te staan. Per keer is een boete van maximaal 450 duizend euro mogelijk. Met één druk op de knop failliet dus.

Maar toch…

Onlangs mengde ik me in een twitter-conversatie tussen Pauline la Rutte, Kitty Killian en Nicole Offenberg. Pauline beet de spits af: “Ik krijg de laatste weken zoveel nieuwsbrieven waar ik me nooit op heb geabonneerd. ‪#vreemd ‪#unsubscribe” Al snel bleek dat de rest ook ‘gespamd’ werd en dat de afzender ongevraagd LinkedIn connecties had geëxporteerd en geüpload naar zijn nieuwsbrievensysteem.

Je LinkedIn relaties mailen: spam or no spam?

Mag dat niet… we zijn toch allemaal lid van dezelfde club: LinkedIn? Het antwoord is…
deze ongevraagde en meestal ook ongewenste mailtjes zijn gewoon spam.

Er is één uitzondering. Als je elk LinkedIn contact een persoonlijk bericht stuurt waarin zijn of haar naam in de aanhef staat en je mailtje geen commerciële inhoud bevat, is het géén spam.

Groter groeien zonder spam

Gelukkig zijn er nog genoeg manieren om aan listbuilding te doen, zonder dat je anderen lastigvalt. Sterker nog: je gaat precies het tegenovergestelde doen. Je zorgt dat mensen uitkijken naar je mailtje. Omdat je:

  • altijd verrassend bent.
  • behulpzaam bent.
  • gul bent.

En jij?

Stuur je weleens ongevraagd nieuwsbrieven naar mensen? Of ontvang je wel eens spam? Rapporteer je die e-mails als spam of haal je je schouders erover op?

 

Fotocredits: Pixabay