10 ideeën voor een wegggever

10 ideeën voor een weggever voor je bedrijf

Freebies, wie is er niet dol op? Ik wel. Regelmatig deel ik een weggever met mijn volgers op social media. Naast het feit dat ik het fantastisch vind om andere ondernemers te helpen met mijn kennis en ervaring, is een weggever niet meer weg te denken als marketingtool voor elk bedrijf.

Het is een van de meest populaire manieren om je e-maillijst op te bouwen. Daarom wordt het ook wel ‘klantmagneet’ genoemd. Je weggever moet zo onweerstaanbaar zijn dat mensen bereid zijn om je hun e-mailadres te geven in ruil voor jouw unieke kennis. Wil je de boot niet missen en snel aan de slag met een weggever voor je bedrijf? In dit blog deel ik 10 ideeën voor een weggever voor je bedrijf met je.

Waarom een weggever?

Wist je dat minder dan 5% van de bezoekers van een website direct overgaan tot het doen van een aankoop of het aanvragen van meer informatie? Dan snap je wel dat het handig is om je marketing zo in te richten, dat je bezoekers voor lange tijd aan je kunt binden.

Er zijn nog veel meer redenen op te noemen om gratis waarde weg te geven.

  • Weggevers creëren ‘buzz’ rondom je bedrijf, producten of diensten. Heel geschikt dus ook voor het lanceren van een nieuw product of een nieuwe dienst.
  • Door middel van een weggever kunnen mensen je producten en diensten, zonder kosten of risico voor henzelf, uitproberen.
  • Bovendien hebben mensen een positieve associatie bij bedrijven die waardevolle informatie en tips delen met anderen. Daardoor zullen potentiële klanten eerder aan je denken en sneller bij je kopen.

Zo simpel is het.

Samengevat:

  • Bouw een relatie op met je potentiële klant en creëer loyaliteit bij bestaande klanten.
  • Je hebt een cadeau voor iemand die geïnteresseerd is in wat je doet.
  • De kans om laagdrempelig meer informatie geven over de producten en diensten die je aanbiedt.
  • Het is een makkelijke manier om aandacht te krijgen voor je bedrijf voorafgaand of tijdens een event.
  • Je onderscheidt je van je collega’s en concurrenten.

Bezint eer ge begint

Dat zei m’n oma altijd, en het is een waarheid als een koe. Als je de vruchten van een goede weggever wilt plukken, moet je van tevoren goed bedenken wat je er mee wilt bereiken.

  • Wat is het doel van je weggever?
  • Wie is de doelgroep?
  • Hoe ga je het succes meten?
  • Wat wil je dat je doelgroep doet nadat ze hebben kennisgemaakt met jouw weggever?

En bedenk dat gratis niet betekent dat je geen waarde hoeft te bieden. Je bereikt alleen je doelen als je je doelgroep serieus neemt en kwaliteit biedt. Een weggever is een voorproefje van de producten/diensten die jij aanbiedt. 

10 ideeën voor weggevers voor je bedrijf

Hopelijk heb je inmiddels een beter idee gekregen van de voordelen van een weggever. Dan ga ik nu dieper in op de soorten weggevers waar je aan kunt denken. Het is belangrijk dat de vorm die je kiest goed aansluit bij jouw doelgroep en natuurlijk bij jou en je bedrijf. Hier komen ze:

1.     eBook

Waarschijnlijk de meest gebruikte vorm van weggever. Betekent dat dat je het juist niet moet gebruiken? Nee hoor. Maar zorg ervoor dat het een kwalitatief eBook is met een strakke en verzorgde vormgeving en inhoudelijk interessant. Een boek dat het probleem van de doelgroep oplost of hem/haar op z’n minst verder helpt.

Extra tip: zorg dat je één probleem per weggever oplost. Zo bied je direct een oplossing voor het probleem van je potentiële klant.

Voorbeeld: e-book Vlinderss E-mail de baas

2.     Digitaal werkboek

Bied je een dienst aan? Denk er dan eens aan om potentiele klanten de eerste stap te laten nemen om met je samen te werken door het delen van een digitaal werkboek. Verzamel de top 10 vragen die ze zich moeten afvragen of dingen die je ze zou vragen tijdens een kennismakingsgesprek en maak er een werkboek van.

Voorbeeld: Starten met e-mailmarketing

3.     Gratis onlinecursus of workshop

Een fantastische manier om je expertise in de etalage te zetten is door een onlinecursus of workshop te geven. Je kunt daarvoor bijvoorbeeld bepaalde onderdelen hergebruiken uit een bestaande, betaalde onlinecursus die je aanbiedt.  Of je maakt een heel nieuwe workshop op basis van eerder gepubliceerde posts, blogs of interviews. Om het echt exclusief te maken kun je er uiteraard ook voor kiezen om helemaal iets nieuws te maken.

Voorbeeld: Office-proeverij; ontvang 26 weken een sneltoets met ezelsbruggetjes en handige tips.

4.     Templates

We houden allemaal van templates die ons helpen om dingen sneller, beter en makkelijker te doen. Toch? Maak een template die het leven van jouw klanten echt makkelijker maakt. En klaar is je weggever. Zorg dat je ze ook mooi vormgeeft en laat zien dat er aandacht aan is besteed. Inspiratie nodig? Bedenk wat jij voor methodes gebruikt waar je zelf veel waarde aan hecht en deel die met je doelgroep.

Voorbeeld: Branding Style Sheet

5.     Checklists

Net zoals bij templates houden de meeste mensen ook erg van checklists die ze kunnen downloaden en printen. Een lijst die ze helpt met het onthouden van de stappen in een bepaald proces (denk aan SEO voor een website) of een checklist die een heel nieuw proces uitlegt (bijvoorbeeld de stappen voor het lanceren van een product).

Voorbeeld: In 10 stappen een ijzersterk LinkedIn profiel dat opvalt

Podcast opnemen weggever

6.     Podcast opnemen

Neem periodiek een waardevolle podcast op, waarin je inhoudelijk ingaat op een probleem van je doelgroep. Of tips geeft. Heb je geen inspiratie? Maak het jezelf makkelijk en neem een van je beste blogs als basis. Zo simpel kan het zijn!

Voorbeeld: Luisterblogs De Blogacademie

7.     Video

Maak een video met korte tips over een bepaald onderwerp. Mensen zijn gek op interviews en tutorials. Als je het niet erg vindt om in de ‘spotlights’ te staan (niet mijn hobby eerlijk gezegd) dan is een tutorial een goede keuze. Heb je een fysiek product dan kun je een mooie demo video maken waarin je extra informatie geeft en laat zien op welke originele manier jouw product te gebruiken is.

Voorbeeld: op het YouTube kanaal van Vlinderss staan een aantal handige how to’s…

8.     Fysieke producten

Dit is niet voor iedereen van toepassing en het geeft niet dezelfde ‘instant gratification’ als een download die je meteen kunt downloaden of printen. Maar je kunt een fysiek product slim inzetten in combinatie met je digitale weggever. Bijvoorbeeld direct toegang tot een turorial of workshop geven en een mooie gedrukte samenvatting nasturen als naslagwerk. Of bijvoorbeeld een kortingsvoucher voor een betaald onlinecursus die aansluit en verdieping biedt op de tutorial/workshop die men gratis heeft ontvangen.

9.     Hulpmiddelen en bronnen

Net als bij checklists kunnen lijsten met relevante hulpmiddelen en bronnen heel effectief zijn om de aandacht te trekken van potentiële klanten die op zoek zijn naar informatieproducten. Maak een PDF om te downloaden en plaats die op  een landingspagina op je website die alleen toegankelijk is door je aan te melden voor je e-maillijst. Zo kun je informatie geven over jouw favoriete online tools die het leven van een ondernemer makkelijker maken, een link naar sites die gratis trainingen aanbieden of een link delen naar jouw besloten Facebookgroep.

10.  Enquêtes en quizzen

Enquêtes en quizzen zijn razend populair. Ze hebben een enorme aantrekkingskracht op mensen. We willen allemaal zoveel mogelijk over onszelf te weten komen. Bedenk eens hoe je dit in je eigen voordeel kunt gebruiken. Zo kun je een online enquête maken en daar vragen om feedback van je websitebezoekers om meer over hen te weten te komen. Deze informatie kun je vervolgens gebruiken om een ​​nieuwe dienst te maken of je productaanbod aan te passen, zo sla je twee vliegen in één klap.

Voorbeeld: Just Bé op de kaart zetten

Bonustip:

Een gratis adviesgesprek of strategiesessie is overigens ook een mooie weggever. Let er wel op dat je er geen verkooppraatje van maakt, maar echt waarde biedt. Een aanbod kun je aan het einde van de sessie natuurlijk altijd doen. Het is een hele mooie manier om direct in contact te komen met je potentiële klant.

Ben je geïnspireerd geraakt en wil je ook snel aan de slag met een mooie weggever, maar heb je geen tijd?  Ik help je graag.