Emailmarketing: verboden woorden

E-mailmarketing: verboden woorden en doe-dit-niet-tips

Als je geabonneerd bent op mijn nieuwsbrief Vlinderss in je mailbox, dan weet je dat ik heel trouw ben in het versturen ervan. Dat komt omdat in de nieuwsbrief alles samenvalt wat ik leuk vind aan mijn bedrijf:

  • Ik hou er echt van om mensen te helpen. Door mijn tips te delen maak ik het leven voor anderen een beetje makkelijker.
  • Ik ben vreselijk nieuwsgierig en ik vind het heerlijk om steeds nieuwe dingen te leren, eigen te maken en te delen.
  • Diep van binnen had ik best grafisch ontwerpster willen worden. Ik geniet ervan om met de nieuwsbrief bezig te zijn en er iets moois van te maken.

De nieuwsbrief staat dan ook standaard in mijn contentkalender en ik wissel mijn vaste onderwerpen graag af. E-mailmarketing is een van die onderwerpen.

Ik schreef bijvoorbeeld  9 redenen om met e-mailmarketing te starten, hoe je een waardevolle e-maillijst opbouwt en je kunt hier een hele handleiding MailChimp lezen!

Superhandig al die tips met hoe je iets het beste kunt aanpakken… maar nu wil ik het eens hebben over wat je niet moet doen. Soms is dat minstens zo belangrijk.

Goede en slechte onderwerpregels

Iedereen weet dat je voor een mailing wervend moet schrijven. Anders gezegd: als je de onderwerpregel van jouw mailing niet aantrekkelijk genoeg maakt om te openen, is al jouw moeite voor niets geweest. Hier download je 10 voorbeelden van onweerstaanbare onderwerpregels.

Maar soms slaan we een beetje door. Je denkt dat je een verleidelijke tekst hebt geschreven maar je hebt nét een verkeerd woord gebruikt…

Doe-dit-niet-tips bij e-mailmarketing

Bij e-mailmarketing heb je twee grote hindernissen te nemen. De eerste is het SPAM-filter. Dit filter is als een soort poortwachter die verdachte mail eruit filtert. Of het SPAM-filters van de ontvanger hoog of laag is afgesteld, dat weet je natuurlijk niet. Neem daarom het zekere voor het onzekere en gebruik onderstaande woorden niet in de onderwerpregel. 

  1. Gebruik geen **sterretjes**.
  2. Vermijd de woorden GRATIS, korting en voordeel.
  3. Gebruik geen euroteken.
  4. ‘Aanbieding’ en ‘gegarandeerd’ vallen in de risicogroep. No go.
  5. Sla het woord ‘sex’ of ‘sexy’ ook maar even over.

Het SPAM-filter was de eerste hindernis. Kom je daar doorheen, dan is de ontvanger de volgende horde die je moet nemen. Een volle inbox is voor veel mensen een grote stressfactor. Niet voor niets schreef ik het e-book E-mail de baas.

Met e-mail pak je ongevraagd een beetje van de kostbare tijd van de ontvanger. Om te voorkomen dat deze je mail geïrriteerd weg klikt, kun je maar beter met iets goed komen.

Dit doe je dus niet:

  1. Een onderwerpregel die onduidelijk en vaag is. Nieuwsgierig maken is goed maar niemand zit te wachten op een raadsel.
  2. Gebruik geen andere naam als afzender of onduidelijke afkortingen.
  3. Is jouw mailing gekoppeld aan een e-book of iets dergelijks? Zorg dan dat de naam van je website terugkomt in de afzender. Als mensen je nog niet kennen, zegt jouw naam ze nog niets.
  4. Gebruik geen HOOFDLETTERS want dan is het net alsof je schreeuwend naar binnenkomt.
  5. Als je gebruikmaakt van Mailchimp, kun je de onderwerpregel [subject] schrijven + een preview tekst. De preview tekst verschijnt in de inbox direct na de onderwerpregel. Zorg dat deze twee op elkaar aansluiten. Doe je dit niet, weet dan dat direct na de onderwerpregel de eerste regels van je mailing zichtbaar worden in de inbox en dat slaat vaak als een tang op een varken.
  6. Zeg niet ‘Meld je aan voor de workshop kleien’ maar ‘Uitnodiging voor de workshop kleien’. De eerste is een regelrechte call to action en past prima op een verkooppagina waar de lezer zélf naartoe is gegaan. Maar ‘uitnodiging’ is vriendelijk en klinkt minder dwingend.
  7. Doe niet al te lollig met ???. Gebruik ze, net als afbeeldingen, ter ondersteuning van de tekst.
  8. Vermijd opdringerigheid. Doe geen ‘dringend verzoek’, zeg niet ‘voor het te laat is’ en beloof geen gouden bergen.
  9. Niet: Nieuwsbrief maart 2020. Gaaap.
  10. Controleer het aantal karakters dat op een onderwerpregel past en zorg dat de tekst er niet ‘vanaf’ loopt.

Poehee… het is je gelukt: je bent door de ballotagecommissie gekomen. Nu nog zorgen dat de inhoud van je mail de lezer niet wegjaagt. Dat zou jammer zijn. Ik kan hier wel een boek over schrijven maar ik hou het simpel, des te makkelijker te onthouden!

Over de inhoud van je e-mail:

  1. Overzicht, overzicht, overzicht. Ik hou ervan om een prachtige nieuwsbrief met veel plaatjes in elkaar te draaien. Heb je geen kaas gegeten van ontwerpen? Doe dat dan niet! De kans dat je er een onoverzichtelijk geheel van maakt is groot én verkeerde opmaak kan ervoor zorgen dat je e-mail tóch via de SPAM-box wordt afgevoerd.
  2. Goed, je houdt het simpel. Niets mis mee. Er zijn miljoenen bedrijven die de meest eenvoudige mailings versturen. Wat je niet moet doen: de tekst er zomaar inplakken. Structuur en scanbaarheid zijn van levensbelang. Ook in een relatief korte mailing maak je gebruik van tussenkoppen die de lezer de weg wijzen.
  3. Je stuurt die mail niet voor niets. Misschien heb je een aanbieding (die je dus niet in de onderwerpregel hebt vermeld) en wil je dat de lezer actie onderneemt (wat je niet in de onderwerpregel hebt gezegd). Maak van je mailing geen zoekplaatje. Knoppen of duidelijke hyperlinks helpen de lezer om de volgende stap te zetten. Wees daar ondubbelzinnig over. Je biedt een helpende hand.
  4. Vermijd negatieve woorden in je tekst. Je roept er negatieve gevoelens mee op en dat wil je niet. Deze woorden gaan op jouw blacklist: niet in staat om, weinig waarde, nooit, kan niet, onmogelijk, ramp, verlies, probleem, weigeren, stop, vergissing, mislukt of mislukking, niet, helaas of spijtig, jammer genoeg, escalerend, dringend, fout, jij bent verantwoordelijk, ramp, te laat.

Om jou nu niet met een negatief gevoel te laten zitten, strooi ik even met wat positieve tegenhangers: oplossing, vooruitgang, stel je voor, direct, alsjeblieft, gedreven, toelaten, verrassende wending, motiveren, helpen, waardevol, andere keer, beter.

Nog 2 te gaan

  1. Niet iedereen maakt gebruik van een autoresponder en voor een kleinere lezersgroep is er niks mis met een mailtje via je eigen mailprogramma (al mis je dan wel statistische informatie). Maar (lees het volgende met harde stem) zet niet alle geadresseerden in cc maar stuur de mail naar jezelf en zet alle anderen in bcc! ??
  2. Tja en de laatste tip die ik je ga geven, is niet de leukste wél belangrijk: zorg dat er een duidelijke afmeldlink in de nieuwsbrief staat. Dat is niet alleen verplicht maar je niet kunnen uitschrijven, terwijl je geen belangstelling hebt, voelt als ongenode gasten op je eigen verjaardagsfeest die niet willen vertrekken.

Iedere maand een feestje in je mailbox?

Probeer het gewoon. In iedere e-mail staat een afmeldlink en spam… dat wil ik niet eens op mijn brood.

PS Lukt het je niet om regelmatig een nieuwsbrief te versturen? Omdat je niet weet op welke knoppen je moet drukken. Of omdat de hectiek van de dag je planning verstoort? Denk dan eens na over het delegeren hiervan. Ik weet de weg in Mailchimp en Active Campaign.