Header contentmarketing zonder omkijken juni 2023

Contentmarketing zonder omkijken

Klinkt dit je als muziek in de oren? Dat snap ik helemaal, want contentcreatie kost stiekem best veel tijd. Het vraagt steeds nieuwe inspiratie en een consequente, strategische aanpak. In dit blog neem ik je mee in de wereld van de contentmarketing en geef ik je tips, hoe je nog meer uit je contentmarketing kunt halen. Contentmarketing zonder omkijken noem ik dat!

Wat is contentmarketing?

Voor we verder gaan met manieren hoe je contentmarketing slimmer kunt inzetten, even een stapje terug. Wat verstaan we ook alweer onder contentmarketing?

Contentmarketing is een vorm van marketing, waarbij je relevante en waardevolle content creëert, zodat je zichtbaar bent in iedere stap van de klantreis. Dit doe je om een specifieke doelgroep aan te trekken en (potentiële) klanten vervolgens te converteren en vast te houden. Belangrijkste doel? Een waardevolle relatie met hen opbouwen.

Voor contentmarketing kun je in principe ieder type content inzetten – niet alleen tekst, maar ook bijvoorbeeld video’s, afbeeldingen en zelfs podcasts. Wat het beste werkt voor jouw bedrijf, hangt af van jouw specifieke doelgroep en waar jij jezelf het beste bij voelt. Doe vooral wat bij jou past, zo maakt je het proces van contentcreatie makkelijker en vooral ook leuker voor jezelf.

Download de freebee:  Contentsoorten: 20+ smakelijke smulgerechten

Herhaal en hergebruik bestaande content

Herhaal en hergebruik bestaande content

Door je content te hergebruiken, kun je steeds weer een nieuwe doelgroep bereiken. Stel dat je actief bent op Instagram. Dan kijkt die doelgroep niet direct ook op wat je hebt gedeeld op LinkedIn. Bovendien gaan nieuwe volgers niet meteen je hele feed door scrollen. Een gemiste kans. Jouw doelgroep mist zo alle waardevolle content die je eerder hebt gedeeld. Zonde!

Iedereen consumeert content op een tijdstip en manier die bij hen past. Het kan dus zijn dat jouw boodschap niet op het juiste moment voorbijkwam of op dat specifieke moment niet interessant was voor je volgers. Of de vorm (geschreven, video of audio) sprak net niet aan. Door je content in een andere vorm opnieuw aan te bieden ondervang je dit issue.

Ken je de uitdrukking ‘herhaling is de kracht van de boodschap’? Niets is minder waar.

Dus herhaal je boodschap vaker dan één keer. Zo voorkom je dat je die content – waar je zoveel energie in hebt gestopt – niet na een paar uur weer verdwenen is in de stroom van berichten op social media. Door te herhalen onthouden mensen jouw boodschap beter en kun je natuurlijk ook weer nieuwe mensen inspireren.

Contentmarketing: de ‘gouden’ driehoek

Met de driehoek website, e-mail en social media versterk je je boodschap en leadgeneratie. Hoe? Nou, heel simpel. De content die je creëert, plaats je op je website. Hier kunnen mensen zich ook inschrijven voor je nieuwsbrief (leadgeneratie) en hier vinden ze je aanbod. Content die je creëert, kun je hergebruiken in je nieuwsbrief en op je socialmedia-kanalen (zichtbaarheid). Vanuit de social media verwijs je de lezer naar je website (meer traffic, vindt Google fijn) en ook weer de mogelijkheid om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief. En je nieuwsbrieflezers gaan vanzelf een keer op zoek naar jouw diensten. Kijk, dat is nog eens win-win-win. Een gouden driehoek dus.

Duurzame content

Sommige content is heel erg trendgevoelig. Maar zeker niet alle content. Denk van tevoren na hoe je jouw content duurzaam maakt. De beste content voor hergebruik is namelijk zogenaamde evergreen content. Dit is content die niet tijdsgebonden is en kan dus maanden of zelfs jaren gebruikt worden, zonder dat het verouderd. Evergreen content heeft een blijvende waarde voor jouw doelgroep.

Voorbeelden van evergreen content zijn:

  • How-to artikelen.
  • Origineel onderzoek.
  • Praktijkvoorbeelden.
  • Verzamelingen van statistieken.
  • Diepgaande informatieve inhoud.

Deze content is makkelijk snel te updaten en aan te passen. Geef het bijvoorbeeld een andere invalshoek of bereid het uit met meerdere voorbeelden of details. Een andere manier om content te recyclen is om het in een andere vorm te gieten. Maak van een blog een podcast of video. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Hieronder geef ik je 5 tips hoe je dat doet.

Vijf manieren om je content te hergebruiken

1.     Maak een e-boek van je blog(reeks)

Heb je een aantal blogs geschreven over hetzelfde onderwerp of aanvullende onderwerpen? Dan heb je heel wat informatie die je makkelijk kunt bundelen in een e-boek. Zo kun jij de bestaande content opnieuw aanbieden en heeft jouw doelgroep alle informatie beschikbaar in een overzichtelijk boek.

Zorg dat je e-boek van hoge kwaliteit is. Dat doe je door je berichten in een logische volgorde te zetten, een duidelijk inhoudsopgave te maken en nieuwe exclusieve inhoud toe te voegen, zoals afbeeldingen of nieuwe data. Dit geeft ook je huidige volgers een reden om jouw boek te downloaden.

Tooltip: met Designrr of Beacon kun je heel makkelijk je blog omtoveren tot professioneel e-boek.

2.     Maak van je blog een Infographic

Heb je blogberichten die vol staan met deelbare tips, cijfers of grafieken? Haal die handige weetjes naar boven en maak ze visueel in de vorm van een Infographic. Pinterest (=grootste zoekmachine na Google) is hiervoor een perfect medium.

Ik pas dit zelf ook toe. Bekijk bijvoorbeeld deze Infographic eens, die heb ik gemaakt als verdieping bij het blog Slim browsen in Chrome en Safari.

Tooltips: gebruik Canva om je Infographic vorm te geven. Of bijvoorbeeld een tool als Visme, hier leggen ze uit hoe je een Infographic maakt.

Ben je zelf niet zo handig? Dan kun je natuurlijk ook iemand inhuren om je Infographic te maken.

3.     Knip tips uit je blog en deel deze per tip los als socialmedia-bericht

Een andere eenvoudige manier om je content opnieuw te gebruiken is om bijvoorbeeld dat interessante blog dat je hebt geschreven, met 20 tips over het schrijven van goed leesbare teksten, op te knippen in aparte content stukken die je los van elkaar opnieuw gebruikt als socialmedia-posts.

Tooltip: Uiteraard kun je heel makkelijk zelf ‘snippets’ maken van bestaande tekst, maar je kunt ook gebruik maken van de nieuwe technieken als AI. Textcortex is zo’n AI-tool. Leuk om een keer mee te experimenteren.

4.     Maak van de tips uit je blog een carrousel-post op Instagram

Heb je een blog met leuke tips die ook nog eens makkelijk visueel maakt? Of een aantal socialmedia-posts die je makkelijk kunt bundelen? Maak er een carrousel-post van voor Instagram.

In dit artikel van Hootsuite vind je uitleg hoe je dat precies doet.

Tooltip: met een tool als Scrlapp wordt het maken van een carrousel helemaal een koud kunstje.

5.     Unieke content uit nieuwsbrief als bron gebruiken voor nieuwe content

Als je een digitale nieuwsbrief naar jouw doelgroep stuurt, kun je de unieke inhoud in die nieuwsbrief ook hergebruiken als aanleiding voor nieuwe content voor op je socialmedia-kanalen

Dit werkt natuurlijk ook andersom. Als je een periodieke e-mailnieuwsbrief verstuurt, voeg dan enkele hoogtepunten uit je nieuwste blogs toe. Vermeldt links naar het volledige artikel. Met deze tactiek neemt de traffic naar jouw blog toe en zullen je volgers eerder een nieuwe mail van jou openen. 

Tooltip: met een tool als Mailchimp maak je heel eenvoudig zelf je digitale nieuwsbrief.

Nieuwsgierig naar nog meer manieren om je content in een nieuw jasje te steken? Download dan hier jouw gratis exemplaar van: Contentmarketing in een handomdraai: 10 tips om je content te recyclen.

Zorgeloze contentmarketing

Zorgeloze contentmarketing

Wil je echt zorgeloos profiteren van de voordelen van contentmarketing, zonder er iets voor te hoeven doen? Dan is uitbesteden de oplossing. Vlinderss kan de contentmarketing voor jouw bedrijf volledig uit handen nemen. Van ghostwriting van je blogs, content voor je social media en het verzorgen van je nieuwsbrief. Zowel op strategisch als uitvoerend niveau.

Ook kun je bij Vlinderss terecht als je delen van je contentmarketing wilt uitbesteden.

Bijvoorbeeld je maandelijkse nieuwsbrief.

Plan gelijk een oriënterend gesprek in of stuur een mail naar tanja@vlinderss.nl als je liever op een ander tijdstip je gesprek hebt. 

Vraag, reactie, suggestie of opmerking?

Mail Vlinderss.