LinkedIn Content Suggesties

LinkedIn Content Suggesties: waardevol hulpmiddel

Het aantal dagelijkse gebruikers van LinkedIn in Nederland groeide van 400.000 in 2017 naar 500.000 in 2018. Dat is een stijging van 25%. Steeds meer opdrachtgevers vragen mij dan ook om advies en ondersteuning om LinkedIn zo goed mogelijk te gebruiken. LinkedIn Content Suggesties helpt daarbij.

Meer bezoekers betekent ook meer content. Wil je zichtbaar zijn en blijven, dan geldt voor LinkedIn hetzelfde als voor andere social mediakanalen: zorg dat je opvalt én waarde toevoegt. Als je content deelt waar je doelgroep in geïnteresseerd is, zorgen je lezers zelf voor een organische groei van je bereik.

Onlangs heeft LinkedIn een nieuwe instelling gelanceerd voor Nederlandse gebruikers, die je kan helpen bij het bedenken van relevante content: LinkedIn Content suggesties.

Hoe werkt LinkedIn Content suggesties?

In de Engelse versie was de functie al langer beschikbaar maar nu dus ook in het Nederlands: de extra optie in de zoekfunctie: zoeken op bijdragen (content).

Creatieve content wordt ook op LinkedIn steeds relevanter en belangrijker.

In de zoekbalk linksboven, kon je al zoeken op: personen, vacatures, bedrijven, onderwijsinstellingen en groepen. Daar is nu ‘Bijdragen’ aan toegevoegd.

Waar kun je de suggesties voor gebruiken?

Natuurlijk ben ik voorstander van unieke content. Maar deze tool ondersteunt wel mijn gedachte als het om ideeën gaat: beter goed gejat dan slecht bedacht!

Tik een zoekwoord in de zoekbalk voor LinkedIn Content Suggesties en je ziet verschillende soorten content, geordend op relevantie of datum. Doe er je voordeel mee en gebruik deze functie als inspiratiebron om onderwerpen te vinden en informatie te vergaren, zodat je daarna je eigen unieke content kunt maken. Tip: gebruik Pocket om de artikelen te bewaren.

Welke onderwerpen hebben veel reacties en likes? Welke worden veel gedeeld? Maar ook: waar wordt op gezocht! Ben je uitgever en wil je weten wie bezig is met het schrijven van een boek? Tjakka!

Hashtags op LinkedIn, hoe zit het ook alweer?

Maar eerst: hoe zit het nu met die hashtags op LinkedIn? Ik leg het kort uit.

Hashtags zijn etiketjes die je op je content plakt zodat anderen het gemakkelijk kunnen vinden. Op Instagram zie je vaak #nuttelozehashtagswaarjenietsaanhebt voorbij komen. Doe dat op LinkedIn maar niet.

Je kende ze vast al van Twitter. Bekende hashtags zijn: #durftevragen, #vacature, #bzv (Boer zoekt vrouw) en #F1 (Formule 1). Op LinkedIn werkt het niet anders en het is aan te raden ook eigen hashtags te bedenken die je herkenbaarheid vergroten op de verschillende sociale media.

Er bestaat zoiets als hashtag-hygiene.

Plaats je hashtags onder je artikel en niet in de tekst. Dit is een stuk overzichtelijker en bovendien staan alle hashtags die je hebt gekozen zo netjes naast elkaar en zijn de verbanden tussen de onderwerpen meteen duidelijk. Enne.. 4 tot 5 hashtags is wel de max wat mij betreft.

LinkedIn Content Suggesties

Content zoeken met hashtag

En dat brengt me weer terug bij zoeken op content met een hashtag… Om nog een stapje verder te gaan, gebruik je jouw zoekwoorden met een hashtag. Je krijgt dan alle content te zien waar deze hashtag is gebruikt.

Wanneer je een woord met hashtag in de zoekbalk voor LinkedIn Content Suggesties invoert, kom je bij een keurig geordend overzicht van alle content die is geplaatst met de desbetreffende hashtag.
En het mooie is –  tromgeroffel – dat de hashtags in de zoekresultaten klikbaar zijn. Dankzij de nieuwe zoekfunctie, gecombineerd met hashtags, kun je een onderwerp als een olievlek uitbreiden omdat je steeds meer gerelateerde onderwerpen tegenkomt die óók goed gelezen worden en interessant zijn voor jouw doelgroep.

Levert een bepaalde hashtag jou waardevolle informatie op? Dan kun je deze hashtag volgen en je ziet hem daarna terug op je homepage onder ‘community’s’. Klik je op de punaise in deze lijst, dan zet je deze zoekopdracht vast.

Het allerleukste is natuurlijk dat andere mensen in jouw netwerk hetzelfde doen met LinkedIn Content Suggesties. Zorg je voor afwisselende content en schrijf je daarbij de juiste hashtags? Dan is de kans dat zij jou gaan volgen een stuk groter!

Wil je vaker tips ontvangen?

Abonneer je dan op Vlinderss in je mailbox. Deze ontvang je iedere laatste vrijdag van de maand met daarin mijn laatste blog, freebees, interviews met boeiende ondernemers en natuurlijk tips.

En… er valt ook regelmatig iets te winnen!

Photo Credits: Adobe Stock en Canva Pro

Vraag, reactie, suggestie of opmerking?

Mail Vlinderss.