content; nog eens 10 soorten

Content: nog eens 10 soorten (plus 4) smulgerechten

Wat heb je nodig om als ondernemer zichtbaar te zijn? Juist: inhoud. IJzersterke inhoud. Of in marketingjargon: content. Maak jezelf en je (potentiële) klanten content met je content, zogezegd.

Om het voor je volgers smakelijk en interessant te houden, varieer je natuurlijk in je aanbod. En er is heel veel variatie mogelijk. In deel I van dit blog schotelde ik je al 10 fijne gerechten voor. Ik hoop natuurlijk dat je inmiddels een of meerdere daarvan op je menukaart hebt gezet.

Vandaag serveer ik je opnieuw diverse contentsoorten:

11. Infographic

Onderzoeksgegevens presenteer je op een originele manier met een zogeheten infographic. Ook hiervoor is Canva ideaal. Maar ook Piktochart is een fijn vertrekpunt voor infographics.

12. Interview

Regelmatig zet ik met veel plezier mijn klanten in het zonnetje. Ondernemers als jij en ik. Maar je kunt zoveel mensen bedenken om te interviewen. Bijvoorbeeld een goeroe in jouw vakgebied. Superinteressant!

13. Lijsten

Bucketlists, 2-do-lijsten, verlanglijsten, lijstjesblogs. We zijn gek op lijsten! Je deelt op een fijne manier veel informatie. En ja, ook dit blog is een lijstjesblog. En omdat het beknopte informatie is, is die prima geschikt om in stukjes te knippen en op je socialmediakanalen te delen.

14. Livestream

Op weg naar een leuke opdracht? Ben je in een bijzonder gebouw? Praat je makkelijker dan je schrijft? Ga live en deel je verhaal. Neem de livestream ook op, zodat je die – eventueel bewerkt – kunt hergebruiken.

15. Nieuws

Haak in op nieuwsberichten als dat op een logische manier kan. Gebruik dezelfde hashtag en breng jouw boodschap bij een breed en nieuw publiek onder de aandacht.

16. Nieuwsbrief

Ik ben fan van de nieuwsbrief. Hij glijdt rustig en zonder zich op te dringen je e-mailbox binnen, zodat je zelf bepaalt wanneer je de informatie leest en of je er al dan niet iets mee doet. Wil je één keer per maand tips ontvangen over tekst/taal, e-mailmarketing, social media, apps en tools en ondernemen? Welkom bij Vlinderss in je mailbox!

17. Onderzoek

Op internet valt van alles te vinden, maar pas wel op en raadpleeg goed de bronnen. Wil je echt onderzoek laten doen? Claudia de Graauw heeft er haar expertise van gemaakt. Je kunt ook bij haar leren hoe je een goed onderzoek uitvoert.

18. Quizzes

“Bijna niemand heeft alles goed, maar ik had er 10/10.” Je hebt het vast wel eens voorbij zien komen op Facebook. Een quiz is leuk en laat je doelgroep op een speelse manier kennismaken met jou en je aanbod. Wees creatief en bedenk een quiz die bij jouw doelgroep past.

19. Quote

De quote is ook populair. Zo’n quote laat zien wat jou aanspreekt. En is met relatief weinig tijd en moeite te maken. Tip: zorg dat je ook een aantal eigen quotes hebt. Zinnetjes die je vaak zegt, omdat ze jouw boodschap vertegenwoordigen. Dat is ook handig bij interviews.

20. Review

Wat doe jij voordat je een aanschaf doet? Rondvragen bij vrienden wat ze ervan vinden? Ik in ieder geval wel. En dat is doorgaans een prima hulpmiddel bij het maken van mijn keuze. Dus als je een boek hebt gelezen of een product geprobeerd, deel dan jouw mening als content.

21. Update

Ben je bezig met een langlopend project? Zorg voor regelmatige updates. Liefst met foto’s natuurlijk (pic or it didn’t happen!).

22. Vergelijking

Een goede en onderbouwde vergelijking maken helpt anderen een afgewogen beslissing te nemen. Zorg wel dat je ook echt weet waar je over praat. Zo hoor ik soms dat mensen overstappen op een ander e-mailsysteem omdat Mailchimp iets niet zou kunnen. Meestal denk ik dan: Huh? Dat kan Mailchimp wel!

23. Video | Vlog

Tja, video is hot. Je kunt video dan ook voor veel dingen inzetten. Voor een vlog. Of om een instructie te geven, bijvoorbeeld door een screencast. Zorg in ieder geval voor goed geluid. Mijn advies? Huur een professional in, zoals De Videovakvrouw of John Links, om je te begeleiden in je strategie.

24. White paper

Een white paper of witboek beschrijft hoe bijvoorbeeld een product of dienst een specifiek probleem oplost. Laat je expertise zien en schrijf een white paper over een probleem en jouw oplossing daarvoor.

Je ziet het opnieuw, er is genoeg afwisseling te bedenken in content. Zoals ik in deel I van dit blog aangaf: probeer in categorieën te denken, zodat je alle facetten van jouw bedrijf terug kunt laten komen. En mijn gouden tip van vorige keer, ook die herhaal ik graag nog een keer: zorg voor structuur en werk vooruit. Dat gaat efficiënt en het voorkomt stress.

Mijn uitnodiging aan jou om steengoede content met ons te delen, blijft staan. Blijf proeven en ontdekken om zo jouw ideale menu samen te stellen – en laat ons smullen!

Hulp bij nodig?

Ik help je graag verder

Vaker tips ontvangen?

Iedere laatste vrijdag van de maand vliegen er Vlinderss in je mailbox. Met daarin het laatste blog, interviews, freebeess en aanvullende tips. En vier x per jaar een leuke winactie. Doen?

Photo credit: Pexels