Hoe zet je Stories in voor je bedrijf?

Hoe zet je Stories in voor je bedrijf?

Facebook heeft ze, Instagram heeft ze en ook LinkedIn heeft ze: Stories. Verhalen, we zijn er met z’n allen dol op. Al sinds mensenheugenis zijn verhalen een bron van informatie, overlevering en amusement. En ook in het digitale tijdperk zijn verhalen razend populair, al noemen we ze tegenwoordig dus Stories en consumeren we ze op social media.

Als je nog geen gebruikt maakt van Stories voor je bedrijf dan laat je kansen liggen. Stories zijn niet alleen leuk en creatief, het is een van de beste manieren om de verbinding met je klant, je naamsbekendheid en ook je verkoop een boost te geven. Maar hoe zet je Stories in voor je bedrijf? Ik leg het je uit.

Wat zijn Stories nou precies?

Wat zijn Stories nou precies?

Stories zijn een verzameling afbeeldingen, video’s of GIF’s die wel, of niet, een en hetzelfde thema volgen. Zo kan bijvoorbeeld de ene afbeelding van een wandeling van een hond zijn, gevolgd door een video met het drinken van een lekkere cappuccino en daarna een foto van een ondernemerscoach achter haar laptop die je uitnodigt voor een quiz ‘hoe start jij als ondernemer het liefst je dag?’

Je kunt het hele ‘verhaal’ bekijken, er sneller doorheen lopen of ‘terugspoelen’ door links of rechts op de afbeelding te klikken of doorgaan naar een volgende story. Belangrijk om te weten: Stories blijven maar 24-uur zichtbaar.

Instagram, Facebook en LinkedIn

Instagram, Facebook en LinkedIn

Facebook Stories voor bedrijven zijn nog niet zo bekend als de razend populaire Instagram Stories. En LinkedIn zet pas echt actief in op Stories sinds dit voorjaar. Je kunt alle drie de soorten Stories handig inzetten voor je bedrijf, als je rekening houdt met enkele belangrijke verschillen, zoals onder meer de doelgroep en het gebruik van de verschillende platformen.

Instagram Stories

Instagram Stories

Het succes van Stories is begonnen met Instagram. Dit socialmedia-plaform scoort vooral bij een jonger publiek tussen de 18 en 34 jaar.

Instagram Stories verdwijnen na 24 uur, maar je kunt er wel voor kiezen om ze permanent op je profiel te plaatsen als Instagram ‘highlights’. Instagram ‘highlights’ zijn verzamelingen van Stories die over één onderwerp gaan. Deze series blijven wél permanent op je profiel staan. Je kunt er snel en eenvoudig verschillende facetten van je bedrijf mee belichten.

Vanaf 10.000 volgers kun je in je Stories links naar je website plaatsen.

Facebook Stories

Facebook Stories

Facebook is vooral populair bij gebruikers tussen 25 en 44 jaar. Een iets ouder publiek dus.

Facebook Stories verdwijnen, net als die op Instagram, ook na 24 uur. Je kunt ze opslaan in je archief, waar ze alleen zichtbaar blijven voor jou en eventueel op een later moment wat aanpassen en nog een keer delen zoals je ook andere content na verloop van tijd kunt recyclen.

Facebook Stories zijn perfect om meer zichtbaarheid te krijgen. Stories krijgen namelijk een prominente plaats op de Facebook-website en in de app, waardoor je bedrijf minder lijdt onder de algoritmes.

LinkedIn Stories

LinkedIn Stories

LinkedIn is het grootste professionele online-netwerk ter wereld. Het platform richt zich specifiek op professionals. De Stories-functie van LinkedIn een aantrekkelijke manier om (potentiële) klanten op een nieuwe manier te bereiken.

De basis van LinkedIn Stories is hetzelfde als Stories op Instagram en Facebook. Je zorgt voor beeldmateriaal, uploadt dit als een story en vervolgens wordt het boven in je account uitgelicht. Je story is 24 uur zichtbaar, waarna het automatisch van het platform wordt verwijderd. Uiteraard kun je ook op LinkedIn uitgebreid bijhouden hoe vaak je story is bekeken en door wie. Dit is natuurlijk heel interessant voor het genereren van leads. Lees hier een artikel met 5 concrete voorbeelden om Stories toe te voegen aan je LinkedIn Strategie.

Waarom Stories gebruiken voor je bedrijf?

Waarom Stories gebruiken voor je bedrijf?

Het wordt steeds belangrijker om de menselijke kant van je bedrijf te laten zien. Potentiële klanten willen een relatie voelen met een bedrijf. Het draait allemaal om het marketingprincipe know-like-trust. Want feit blijft: mensen kopen van mensen. Door middel van Stories geef je je bedrijf een gezicht, ben je herkenbaar en voelen (potentiele) klanten sneller een binding.

Met Stories kun je de alledaagse gang van zaken binnen je bedrijf laten zien. Een kijkje achter de schermen als het ware. Stel je medewerkers voor, deel verjaardagen, deel business cases, noem het maar op. Je kunt het zo persoonlijk maken als je zelf wilt. Wees creatief, personaliseer en laat de ‘menselijke’ kant van je bedrijf zien.

Nog meer voordelen van het gebruik van Stories

Nog meer voordelen van het gebruik van Stories

  • Door het gebruik van Stories is het voor mensen supermakkelijk om de interactie met je bedrijf aan te gaan, ze kunnen met een druk op de knop reageren op jouw story. Zeker op een zakelijk platform als LinkedIn maakt dit het maken van contact heel laagdrempelig.
  • Stories bieden je een nieuwe adverteermogelijkheid met extra statistieken en analysetools.
  • Stories verdwijnen na 24 uur. Zo krijgen je klanten dus een extra incentive uit te kijken naar nieuwe Stories. Nog voor dat ze kijken op je website of in hun gewone nieuwsfeed.

Win, win, win dus!

Aan de slag met Stories op socialmedia

Wil je aan de gang met Stories op socialmedia, maar weet je niet goed hoe je dit kunt integreren in je huidige marketingstrategie? Ik denk graag met je mee. Neem vrijblijvend contact met me op, dan drinken we binnenkort gezellig een digitale kop koffie.

Vraag, reactie, suggestie of opmerking?

Mail Vlinderss.