5 manieren om Stories te gebruiken voor je LinkedIn-strategie

Stories en LinkedIn een winnende combinatie?

LinkedIn is het grootste professionele online-netwerk ter wereld. Het platform richt zich specifiek op professionals. Met 738 miljoen gebruikers wereldwijd en ruim 5 miljoen in Nederland, is LinkedIn ook het ultieme socialmedia-platform voor B2B marketing.

De Stories-functie van LinkedIn is een aantrekkelijke manier om (potentiële) klanten op een nieuwe manier te bereiken en je bedrijf en diensten/producten te promoten. In dit artikel vind je 5 manieren om Stories te gebruiken voor je LinkedIn-strategie.

Wat zijn LinkedIn-Stories?

Wat zijn LinkedIn-Stories?

De basis van LinkedIn-Stories is hetzelfde als Stories op Instagram en Facebook. Je zorgt voor beeldmateriaal, uploadt dit als een story en vervolgens wordt het boven in je account uitgelicht. Je story is 24 uur zichtbaar, waarna het automatisch van het platform wordt verwijderd. Uiteraard kun je ook op LinkedIn uitgebreid bijhouden hoe vaak je story is bekeken en door wie. Dit is natuurlijk super interessante informatie voor het genereren van leads.

5 manieren om Stories te gebruiken voor je LinkedIn-strategie

5 manieren om Stories te gebruiken voor je LinkedIn-strategie

Je weet inmiddels dat Stories goed bekeken worden op social media en je wil er graag mee aan de slag. Wat je misschien tegenhoudt is de vraag: wat moet ik dan plaatsen? No worries, hier volgt een berg inspiratie.

Highlight je successen

1.    Highlight je successen

Nu de bedrijfscultuur is veranderd en we dagelijks Zoom-meetings hebben vanuit de woonkamer – is het steeds normaler om meer van jezelf te laten zien. Een mooie kans dus als je dat tot nu toe nog niet deed.

LinkedIn moedigt je aan om je carrière- en zakelijke successen te delen.  Denk aan een:

  • Nieuwe dienst of product.
  • Project waar je aan werkt.
  • Mooie samenwerking.
  • Artikel dat je hebt gepubliceerd.
  • Een klantervaring.

Kies voor een aantrekkelijke presentatie door ze als LinkedIn-Story te publiceren. Bijvoorbeeld door een selfie-video, waarin je je succes deelt. Je volgers ‘voelen’ dan echt je enthousiasme. Of versterk je boodschap door leuke filters of emoji’s te gebruiken die aansluiten bij het moment. Zorg er in ieder geval voor dat je sterke ‘call-to-action’ gebruikt, die je volgers aanzet tot actie én interactie.

Inspireer een ander

2.    Inspireer een ander

Storytelling is de manier om je publiek op emotioneel niveau raken en de verbinding aan te gaan. Gebruik LinkedIn-Stories om bijvoorbeeld jouw ondernemersreis te delen. Hoe dan? Vertel eens:

  • Waarom doe je wat je doet?
  • Wanneer gaan je ogen stralen?
  • Welke lessen heb je onderweg geleerd?
  • Welke tegenslagen heb je overwonnen?
  • Wat had je liever eerder geweten en had veel bloed zweet en tranen voorkomen?

Veel mensen zullen zich herkennen in je verhaal en zich meer met je verbonden voelen. Zoals je ziet zijn Stories bij uitstek geschikt om je meer kwetsbare kan te laten zien en anderen te inspireren.

Betrek je volgers bij je bedrijf

3.    Betrek je volgers bij je bedrijf

Je hebt met LinkedIn-Stories een mooie manier om je expertise op een authentieke manier te delen met je publiek. Zet het in om meer inzicht krijgen in de behoeften van je klanten over je producten en diensten. Zo betrek je ze bij je bedrijf, waardoor ze eerder met je samenwerken of je dienst afnemen.

Ben je een bedrijf dat producten maakt?  Betrek je volgers bij de ontwikkeling van een nieuw product. Laat zien welk product je ontwikkelt en vraag om feedback. Zo kun je vragen stellen die je vanaf het begin van het proces tot aan de lancering van je product helpen om je product goed te laten aansluiten op de wensen van de klant. Bovendien zijn je volgers betrokken in het proces en daarom eerder geneigd om over te gaan tot aankoop van je nieuwe product.

Ben je een dienstverlener? Laat zien wat je werkwijze is om je klanten zo goed mogelijk te bedienen. Een leuke en innovatieve manier om dit te doen is om een oproep te plaatsen welke vragen potentiële klanten hebben rondom je dienst. In je Story beantwoord je die vragen dan. Of laat zien hoe je anderen helpt om hun doel te bereiken. Hiermee bouw je een relatie op met je publiek en het is goed voor je betrouwbaarheid.

Geef een kijkje achter de schermen

4.    Geef een kijkje achter de schermen

Een interessante manier om je volgers een idee te geven wat je de hele dag doet en wat jou als ondernemer bezighoudt, is het geven van een kijkje achter de schermen van je bedrijf. Laat je werkplek zien, geef informatie over de apps die je gebruikt om je productiviteit te verhogen, maak een Story ‘een dag in het leven van…’, of stel een collega, werknemer of leverancier voor. Mensen herkennen zich zo makkelijk in je en voelen meer connectie. Dat is belangrijk voor het bouwen van een relatie met je community en potentiële klanten.

Zet iemand in het zonnetje

5.    Zet iemand in het zonnetje

Iedereen heeft behoefte aan waardering en in deze rare tijden waarin we leven des te meer.

Zet eens iemand die je waardeert in het digitale zonnetje. Bedank een klant voor de fijne samenwerking of een collega voor hoe hard ze hebben gewerkt om jouw webinar tot een succes te maken. Je kunt een screenshot gebruiken van je Zoom-meeting of een foto uit de oude doos pakken en die voorzien van een leuke emoji of GIF. Hoe meer je content deelt die anderen een positieve vibe geven, hoe meer mensen je Stories bekijken.

LinkedIn Stories: van B2B naar H2H (mens-tot-mens)

LinkedIn Stories: van B2B naar H2H (mens-tot-mens)

De wereld is in korte tijd razendsnel veranderd en de grenzen tussen het zakendoen met bedrijven of consumenten vervagen steeds meer. Het gezegde ‘mensen doen zaken met mensen’ is en blijft een waarheid als een koe.

LinkedIn-Stories geven je een uniek platform om de menselijke kant van je bedrijf te laten zien en klanten op emotioneel niveau aan je te binden. Door jezelf te laten zien, creëer je meer kansen voor je online zichtbaarheid, nieuwe samenwerkingsverbanden en meer verkopen. The sky is the limit.

Benieuwd naar de Story van Vlinderss?

Vaker handige tips ontvangen? Volg de Vlinderss Bedrijfspagina op LinkedIn. Geregeld met één druk op het (lelijke) knopje hieronder.

Vraag, reactie, suggestie of opmerking?

Mail Vlinderss.