Ondernemer, krijg meer rust met een VA

Wat mindfulness, zoenen en een VA met elkaar te maken hebben

Je wordt ermee om je oren geslagen: yoga, ruimte voor jezelf, leven in het NU en retraites. Het klinkt allemaal heerlijk. Maar is dat niet meer iets voor de thuisblijfmoeder* die elke dag op haar bakfiets voorbij rijdt met een ontspannen glimlach om haar mond? Als ondernemer heb je het veel te druk. Druk met ondernemen. En dat houdt nooit op. Dus voor jou geen zondagje in de sauna of helemaal uit je dak bij Biodanza. Thuis kun je ook in bad en dansen doe je al jaren niet meer.

Ondernemer, gaat het goed met je?

Durf jij jezelf die vraag te stellen? Dan is de kans groot dat het antwoord drukdrukdruk is. Druk, veel opdrachten, veel werk. Als ondernemer heb je maar geluk. Je vindt je werk zó leuk en je bent zó ambitieus dat je eigenlijk nooit aan het werk bent. Heerlijk toch?

Nou nee. Voor jou ligt de burn-out misschien wel het meest op de loer. Je grenzeloze enthousiasme zorgt voor een even grenzeloze inzet. Dat je daardoor vaak ook in de weekenden en zodra je ’s morgens je ogen opent ‘aan’ staat, heb je nauwelijks in de gaten.

Waar zit die uitknop?

De meeste mensen gaan pas op zoek naar die uitknop als ze al een tijdje roodgloeiend op volle toeren hebben gedraaid. Dan is het zoiets als van de hardloopband af willen stappen terwijl je niet weet hoe je hem eerst stil moet laten staan. Zie je het voor je? J

Om lekker op volle toeren te kunnen draaien is het belangrijk dat je een warming-up doet én een cooling down. Het gaat om ritme, flow en balans. Als je eenmaal weet wat jouw ritme is, hoef je nooit een noodstop te maken.

5 tips om te presteren, op te laden en te ontspannen

 

TIP 1: Beweging, buitenlucht, buikademhaling

Tel jij de uren op een dag die jij zittend doorbrengt op je bureaustoel, in de auto of op de bank? Dat zijn er vast veel. Je hoeft niet je hele leefstijl om te gooien om je lichaam te voorzien van wat meer zuurstof.

Probeer dagelijks een stukje in de buitenlucht te bewegen. Liefst in de natuur maar desnoods in de stad. Haal bewust adem naar je buik en doe je hele lichaam én je hersenen een plezier. Je wordt er een leuker mens door.

TIP 2: Externe prikkels verminderen

Ben je altijd bereikbaar? Steeds meer mensen worden letterlijk en figuurlijk ziek van hun smartphone. Het is misschien even afkicken maar je hoeft echt niet elk uur te kijken of er nog iets is Facebook of Twitter is gebeurd. En hoeveel belangrijke apps krijg je eigenlijk op een dag?
Gun jezelf rust en bouw vaste social media momenten in. Verwijder die apps van je telefoon. Als je maar een of twee keer per dag met social media bezig hoeft te zijn, ben je de rest van de tijd aanwezig in het nu. Het zal je verbazen hoeveel leuke dingen er eigenlijk om je heen gebeuren terwijl je in de rij staat bij de supermarkt of als je een flirt hebt in de wachtkamer bij de dokter. Wauw: échte mensen om je heen en ruimte in je hoofd.

TIP 3: Eén ding te gelijk doen

Ik was er al nooit goed in maar nu is het dan ook wetenschappelijk bewezen: multitasken bestaat niet. Je concentratie en prestaties lijden onder multitasken en omdat ons brein niet in staat is twee denkprocessen tegelijk uit te voeren. Dus: doe één ding tegelijk. Je doet het dan niet alleen beter en efficiënter maar je bent óók nog heel mindful bezig als je het met volle aandacht doet.

TIP 4: Koken of een spelletje doen

Ik weet het, voor sommige mensen is koken al een hele uitdaging. Hoewel de kant en klare salades van AH heerlijk zijn, is het goed om de tijd te nemen om zelf je eten te bereiden. Niet alleen omdat het gezonder is, maar ook hier geldt: doe het met aandacht en je stresslevel zakt zodra je ermee bezig bent. (Mits je het niet te ingewikkeld maakt.)

Samen een spelletje doen heeft hetzelfde ontspannen effect. Je bent met elkaar bezig en even helemaal uit je hoofd. Spelletjes zorgen er bovendien voor dat je buiten de normale kaders denkt. En creativiteit, dát is pas goed voor je prestaties.

TIP 5: Muziek, dansen en zoenen

Muziek luisteren en dansen kun je in je eentje doen, op elk moment dat het jou uitkomt. De eerste keer voel je je misschien wat maf als je als een soort Penny de Jager door je eigen woonkamer zwiert. Maar als die endorfine eenmaal lekker door je lichaam raast, weet je dat dit werkt om te ontspannen, te lachen en lekker in je lijf te komen.

Met zoenen wordt dat wat lastiger maar ach, met Tinder is een kuspartner maar een paar straten bij je vandaan verwijderd  wink

TIP 6: Bonus

Je hoeft nu alleen nog maar te bedenken hoe je meer tijd vrij kunt maken om te wandelen, koken, spelen, dansen, zoenen, koken en adem te halen. Dat is tip 6. En ik heb daar wel een idee over…

 

*Ik heb niks tegen gelukkige bakfietsmoeders.