Effectief inzetten hashtags LinkedIn

Effectief inzetten van hashtags op LinkedIn

Hashtags, je houdt ervan of vindt het helemaal niks. Sommige mensen krijgen er niet genoeg van en zetten rustig 20 hashtags onder hun socialmediabericht. Hoe je een hashtag gebruikt is zeker afhankelijk van het platform dat je gebruikt.

Ook op LinkedIn zijn hashtags inmiddels alweer een jaar of twee volledig geïntegreerd. Maar wat werkt nu wel, en wat niet? Lees vooral verder, en voorkom keuzestress. In dit artikel geef ik je praktische tips voor het effectief inzetten van hashtags op LinkedIn.

Wat is een hashtag?

Wat is een hashtag eigenlijk?

Hashtags zijn woorden of zinnen die beginnen met het # teken. Het zijn zoekwoorden die gebruikt worden om content te delen op socialmedia.

Ze kunnen een relatie hebben met je functie, branche, community of onderwerp. Denk bijvoorbeeld aan #Marketing of #Salestips. Hashtags zijn een hele makkelijke manier om jezelf beter zichtbaar te maken op LinkedIn. Stel jezelf de vraag: met welke woorden of expertises wil jij geassocieerd worden?

Hashtags maken je profiel en content beter vindbaar, vergroten de interactie én je bereik. Het gebruik van hashtags op LinkedIn zorgt ervoor dat jouw content beter vindbaar is. Het helpt je de connectie met andere gebruikers die potentieel geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf te vergroten. Dus zeker de moeite waard!

Historie

Twitter is het socialmediakanaal waar de hashtag zijn oorsprong heeft. In 2007 stelde Twittergebruiker Cris Messina voor om het #-teken te gaan gebruiken om woorden te categoriseren en te onderscheiden. Bij de bosbranden in California in 2007 werd de hashtag voor het eerst gebruikt om het nieuws te kunnen volgen. Anno 2020 is de hashtag niet meer weg te denken uit het socialmedia-landschap.

Verschil Instagram en Twitter

De gebruikers van Twitter zijn heel divers. De berichten kort. Wil je alles uit het platform halen en door de bomen het bos nog zien, dan zijn hashtags om onderwerpen of trefwoorden uit te lichten belangrijk. Twitter indexeert dan je bericht, zodat het vindbaar is. Gebruik hashtags met beleid. Maximaal drie en onthoud dat berichten met één hashtag de meeste interactie krijgen (onderzoek TrackMaven).

Instagram is nog steeds een platform voor met name een jongere doelgroep. Die delen dan ook massaal nieuwe beelden op het socialmediaplatform. Bij Instagram zijn de hashtags gelinkt aan de gedeelde foto’s, en worden daarop geïndexeerd. Dus niet op de content bij de foto. Bij een Instagram-bericht mag je tot maximaal dertig hashtags gebruiken.

Effectief inzetten van hashtags op LinkedIn

Hoe gebruik je LinkedIn hashtags?

Maar even terug naar LinkedIn. Wat zijn effectieve manieren om hier hashtags in te zetten?

Het toevoegen van hashtags aan je LinkedIn berichten en artikelen, zorgt ervoor dat ze mogelijk verschijnen in de tijdlijn van mensen die de hashtag volgen. LinkedIn indexeert hashtags op content en interactie. Gebruik dan ook hashtags die betrekking hebben op de inhoud van je teksten en die aansluiten bij jouw doelgroep.

  1. Het meest voor de hand liggend is hashtags te gebruiken in je berichten (bijdrage) en je LinkedIn-artikelen (de blogfunctie LinkedIn Pulse). Als je artikelen publiceert op LinkedIn voeg je hashtags dan als keywords/zoekwoorden bovenaan of onderaan je artikel toe, net zoals je dat bij een kort bericht doet. Deze worden niet klikbaar, maar je kunt hier wel op gevonden worden.
  2. Kondig een nieuw artikel of blog ook aan in je berichten en gebruik hiervoor dezelfde hashtags. Zo creëer je extra zichtbaarheid.
  3. Gebruik hashtags ook gerust in je interactie met anderen. LinkedIn heeft hashtags weer geïntroduceerd om discussies over onderwerpen te stimuleren. Je kunt dus ook bepaalde hashtags volgen en hashtags toevoegen aan jouw reacties op content van andere gebruikers. Zorg wel dat dit aansluit bij het onderwerp van de discussie of de inhoud van het bericht of artikel waar je op reageert.
  4. Enne… wist je al dat je ook hashtags kunt toevoegen aan je profiel (in de samenvatting) en op je bedrijfspagina? Als je dat nog niet hebt gedaan, kun je hier meteen winst mee boeken.

“Zorg altijd voor ijzersterke copy. Een hashtag kan nooit de inhoud van een slecht artikel populair maken.”

Voer een #concurrentieanalyse uit

Dit is een hele goede manier om je te onderscheiden van de rest. Kijken naar welke hashtags door welke bedrijven/mensen worden gebruikt en wie er op deze hashtags reageren, geven je inzicht in welke hashtags voor jou gaan werken.

Profiteer van het feit dat je concurrenten het grootste deel van het werk al hebben gedaan.

Hoe? Als je een hashtag intypt in de zoekbalk, krijg je berichten, groepen en bedrijven te zien die deze hashtags gebruikt hebben. Super simpel.

Let vooral op deze zaken:

  • Welke hashtags ze gebruiken
  • Het soort posts waarin deze hashtags worden gebruikt
  • Betrokkenheid van de gebruikers bij deze berichten/artikelen

Zo kun je ook een aantal gave ideeën opdoen van zoekwoorden die je anders nooit had bedacht.

Nog wat hashtag basics

  • Hashtags beginnen altijd met #, zonder enig gebruik van spaties, leestekens of andere tekens (dus nee, ook geen emoticons). De underscore “_” is wel toegestaan.
  • Houd hashtags op LinkedIn werkgerelateerd, professioneel en functioneel.
  • Zorg ervoor dat je account op openbaar staat. Als je jouw profiel openbaar hebt staan, zijn jouw hashtags (en dus artikelen) niet alleen vindbaar door de mensen die al in jouw eigen netwerk zitten maar binnen het complete LinkedIn-netwerk. Zo, dat is nog eens exposure voor jouw content!
  • Je mag zeker meer dan één woord gebruiken maar zet geen ‘tig’ woorden achter elkaar. De beste hashtags zijn relatief kort en makkelijk te onthouden.
  • Als je een hashtag in je tekst gebruikt (liever niet in verband met de leesbaarheid van je tekst) doe dat dan sporadisch. #HEEL #VEEL #HASTAGS #INJETEKST #IS #IRRITANT
  • Gebruik relevante en specifieke hashtags. Blijf je te vaag dan wordt je content slechter gevonden.
  • Gebruik een beperkt aantal hashtags. Voor LinkedIn is drie # de max. (Dat is volgens LinkedIn zelf).

PETE DAVIES, ‘WHAT’S IN YOUR LINKEDIN FEED …

Tot slot

Dit zijn een paar suggesties om hashtags effectief te gebruiken op LinkedIn. Je ziet dat het een makkelijke manier is om jezelf in de kijker te spelen, omdat je beter zichtbaar en vindbaar wordt. Mijn advies: gebruik altijd hashtags op LinkedIn.

Wil je meer weten over het effectief inzetten van LinkedIn? Download dan mijn Freebee: Beter vindbaar met een sterk LinkedIn profiel.

Fotocredits: Canva Pro