Succesvol delegeren is makkelijker gezegd dan gedaan. Het vraagt dan ook nogal wat.
- Het voelt alsof je de controle uit handen geeft.
- Diep van binnen denk je dat niemand het beter kan dan jij.
- Kun je die persoon wel volledig vertrouwen? En gaat die er niet vandoor met jouw fantastische plannen?
En als je dan toch de stap wilt zetten, loop je weer tegen een berg aan vragen op. Zoals:
- Wat kan ik dan delegeren?
- En aan wie?
- Welke vaardigheden heb ik nodig?
- Hoe vind ik een samenwerkpartner die echt bij me past?
- Hoe maken (en houden we) de samenwerking succesvol.
Dus ja, delegeren is niet makkelijk. Het vraag sowieso tijd voordat het tijd gaat opleveren. Je begint dus het beste met je voorbereiding voordat je verdrinkt in je werk.
Ook de manier waarop je delegeert, bepaalt het succes. Dus voorkom teleurstellingen en gebruik deze praktische checklist. Hierin ontdek je hoe je schuttingloos en brandweerautovrij delegeert. Want delegeren is echt iets anders dan activiteiten over de schutting gooien of zonder plan “Doe dit, doe dat” rondroepen. Volg het stappenplan en pluk de vruchten van een geweldige samenwerking.
Ben je benieuwd hoe je jouw ideale VA (virtueel assistent) vindt? Lees dan ook: Op zoek naar een virtueel assistent? Tips en stappenplan.
Download checklist Succesvol Delegeren