Archetypes zijn goede vrienden bij je branding en merkidentiteit. Ze helpen je authentiek en onderscheidend te zijn. Afbeelding van een dame op leeftijd gekleed in felle kleuren en veel opvallende accesoires

Marketing en archetypes

Marketing en archetypes

Lekker herkenbaar

Als iemand op zoek is naar een bepaalde dienst of product dan wil je natuurlijk dat ze bij jouw bedrijf uitkomen. En dat gaat niet vanzelf. Dus mag je aan de slag met marketing. En dat is hartstikke leuk! Want hoe beter jij je marketing inzet, hoe groter de kans is dat jouw ideale klant jouw bedrijf vindt. En één van de middelen die je daarbij tot je beschikking hebt, is de inzet van archetypes.

Laat je inspireren!

Snel op weg met een reeks blogartikelen

Want je hebt geen tijd of geen zin om al die boeken te lezen

Op deze overzichtspagina staan de blogs die ik over dit onderwerp schrijf. Dan heb je alles bij elkaar als je je in dit onderwerp wilt verdiepen. TIP: Sla de pagina op in je browser.

Bovendien publiceer ik het komende jaar handige A4-downloads met hapklare informatie over de 12 verschillende archetypes. Deze bijlagen zijn exclusief voor de lezers van Vlinderss in je Mailbox. En omdat je misschien pas later bent ingestapt, maakte ik voor jou deze handige verzamelpagina.

Blog 1/4: Archetypes Jung, dit kun je er mee doen!

Een introductie op de 12 archetypes van Jung. Met een leuke test om je eigen archetype te ontdekken. Een stukje theorie om het allemaal wat beter te begrijpen, zodat je het krachtig toe kunt passen. En het blog sluit af met het gedrag van de 12 archetypes in 4 fictieve situaties.

Blog 2/4: Branding: archetypen en merkidentiteit geven smoel aan je bedrijf

In dit artikel de ontwikkeling van branding in vogelvlucht en het verschil tussen branding en merkidentiteit. Daarna ontdek je hoe bekende merken archetypen inzetten en tot slot natuurlijk hoe jij zelf aan de slag kunt gaan met het toevoegen van archetypen aan jouw bedrijf.

Blog 3/4: Succesvolle socialemediastrategieën & Archetypes

Archetypes zijn ook je beste vrienden voor een succesvolle socialemediastrategie. Kies uit 5 beproefde strategieën en volg het stappenplan om archetypes daarin te implementeren.

Blog 4/4: Knalafsluiting: krachtig koppel die koopmotieven en archetypes

Alle dure businesscoaches roepen het: ken je doelgroep. Want als ondernemer is het je missie om de wensen en behoeften van je doelgroep te vervullen. De combinatie koopmotieven en archetypes helpen je de drijfveren van je klanten te ontdekken.

Just so you know…

All the most powerful ideas in history go back to archetypes

12 archetypes op een rijtje

Spaar ze alle 12!

Elk archetype heeft eigen voorkeurswoorden. Maar ook een eigen beeldtaal, persona, lettertype, kleuren en koopmotieven. En al die informatie staat overzichtelijk op een handig A4 sjabloon per archetype.

Let op; het is geen hogere wiskunde. Bovendien hebben de meeste mensen eigenschappen van meerdere archetypes. Gebruik de sjablonen als inspiratie. Stap in de sfeer van de archetypes. Volg verder vooral je eigen pad, of je nu een held, een nar of een gewone mens bent. You rule!

Iedere maand komt er eentje bij tot er 12 staan.
Klik op de afbeelding
om direct de pdf van het betreffende archetype te downloaden.

Welk archetype past het beste bij jouw bedrijf?

Ontdek het simpel met dit handige schema

 

Het schema is opgebouwd uit 4 karakteristieke oriëntaties. Onze drijfveren; waarom we doen wat we doen. Binnen elke oriëntatie onderscheidt Jung ook nog drie hoofdtypes. Deze komen overeen met een aspect van onze psyche: ego, ziel en zelf.

Ego (sociale identiteit): Deze archetypes zijn sterk gericht op hoe men zich presenteert in de maatschappij en hoe men gezien wil worden door anderen. Ze vertegenwoordigen verschillende manieren waarop mensen hun sociale identiteit vormgeven.

Zelf (ware aard): Deze archetypes vertegenwoordigen diepere aspecten van iemands ware aard en potentieel. Ze zijn gericht op persoonlijke groei, wijsheid en het ontdekken of creëren van nieuwe mogelijkheden.

Ziel (persoonlijkheid): Deze archetypes vertegenwoordigen meer innerlijke, emotionele en soms tegenstrijdige aspecten van de persoonlijkheid. Ze omvatten zowel onschuld als rebellie, speelsheid als verleiding.

Archetypes en koopmotieven

Benieuwd hoe het ook alweer zat met koopmotieven? Lees dan ook de driedelige blogreeks hierover en ontdek waarom je nooit genoeg schoenen hebt. Combineer die drijfveren met de karakters van het archetype en ga voor een diepe verbinding met je (nieuwe) klanten.

Enthousiast? Maar geen zin of tijd om het zelf te doen?

Dit kan ik voor je verzorgen:

  • Social media; strategie, content maken en plaatsen.
  • Blogartikelen, schrijven en plaatsen op je website.
  • E-mailmarketing, verzorgen van je nieuwsbrieven.

Meer weten? Boek een kennismakingsgesprek in.

Marketing taken uitbesteden?

Let’s talk! Plan je afspraak in