Onderwerpregel nieuwsbrief

Zó schrijf je een onweerstaanbare onderwerpregel voor je nieuwsbrief

De ene nieuwsbrief open ik gelijk, de andere kan wel even wachten en ja, dan zijn er ook bij die ik hop meteen richting prullenbak stuur. Zonder te openen, zonder even te kijken. Hoe komt dat?

Het antwoord is simpel: de onderwerpregel heeft me niet voldoende getriggerd of zelfs zó geïrriteerd dat ik er zo snel mogelijk vanaf wil.

Met de onderwerpregel van je nieuwsbrief is het net als met blogtitels: ze moeten iets vertellen over de inhoud maar óók nog iets te raden overlaten. Zo doe je een beroep op de nieuwsgierigheid van de ontvanger én is het duidelijk dat ze moeten doorlezen om die nieuwsgierigheid te bevredigen (en geloof me: iedereen is nieuwsgierig).

Everything you always wanted to know about…

Je zou bijna elke nieuwsbrief zo kunnen beginnen maar dan wordt het wel een beetje saai. Gelukkig zijn er meer nieuwsgierig makende onderwerpregels die ook prima werken. Grof gezegd zijn er vier soorten onderwerpregels. Hieronder zie je welke, met enkele voorbeelden voor een nieuwsbrief over… het schrijven van een onderwerpregel!

De Informatieve Onderwerpregel
Een onderwerpregel die de lezer informeert over de inhoud van je nieuwsbrief. Hij laat niet veel te raden over maar als je geïnteresseerd bent in het onderwerp lees je zeker verder.

Voorbeeld:
Hoe maak je een goede onderwerpregel voor je nieuwsbrief?

De Cryptische Onderwerpregel
De cryptische onderwerpregel is vaak leuk en heeft wat weg van creatieve copywriting maar is over het algemeen te vaag. Het gevaar is dat de lezer niet begrijpt waar het over gaat.

Voorbeeld
Laat iedereen klikken!

De Schurende Onderwerpregel
Deze onderwerpregel valt wel lekker op maar roept vaak verschillende gevoelens op. Je daagt ermee uit, schopt tegen de regeltjes aan en gaat van de gebaande paden. Je neemt daar wel een behoorlijk risico mee.

Voorbeeld
Fuckin’ hell, alweer een nieuwsbrief?

Breaking News onderwerpregel
Wat we allemaal graag willen maar wat we meestal niet hebben: breaking news. Een belangrijke ontwikkeling of ontknoping van een belangrijke gebeurtenis.

Voorbeeld
Waarom onderwerpregels in nieuwsbrieven verboden worden in 2017

 

Welke onderwerpregel werkt nu het beste?

Een combinatie van nieuwsgierigheid wekken én een tipje van de sluier oplichten. Natuurlijk is het belangrijk dat je weet waar je lezers mee zitten zodat jij dat probleem lekker op kunt lossen. Zie het als een cadeautje dat je geeft. Ze mogen wel een idee hebben van wat er in zit maar ze moeten het nog wél zelf uitpakken.

10 onderwerpregels die zorgen dat je nieuwsbrief wordt geopend

  1. Alles wat je altijd al wilde weten over…
  2. Hoe je moeiteloos meer X krijgt zonder Y
  3. Zo ontvang je 10% korting op…
  4. Nooit meer zonder… naar…
  5. Wil jij kosteloos advies van een expert?
  6. Maak kans op een…
  7. Waarom je nooit…
  8. Deze fout wil jij niet maken als je…
  9. Reken vandaag nog af met…
  10. In één dag verlost van…

Het is belangrijk om concreet te zijn en geen subjectieve beoordelingen te gebruiken als grootste, beste of mooiste. Laat die beoordeling maar aan je klanten over 😉

Zorg ervoor dat je onderwerpregel niet te lang is want dan valt de helft van de tekst weg. Vermijd (eigenlijk altijd) hoofdletters en alle uitingen die ervoor kunnen zorgen dat je mail als spam wordt aangemerkt. Dus #GRATIS! is een no go.

Hoe Blendle mij keer op keer nieuwsgierig maakt

Last but not least. Sinds kort ben ik geabonneerd op het Krantenoverzicht van Blendle en ik moet je bekennen dat ik nog nooit zó vaak nieuwsgierig ben geweest. Ik trakteer je even op een paar onderwerpregels van de afgelopen weken.

  • Van pistoolschoten tot iemand die met een bijl zwaait: zo gaat het op de 112-meldkamer.
  • Zo bepaalt de Allerhande wat jij vanavond eet.
  • Deze vrouwen wonen in de chicste wijk van New York, maar zijn doodongelukkig (ondanks privéjets, alcohol en pillen).
  • Geconcentreerd werken maakt productief én gelukkig. Zo pak je het aan.
  • Dit is wat er in plaats van gluten in je glutenvrije paasbrood wordt gestopt (en nee, daar wordt het niet gezonder van).
  • Dit is waarom je loonstrookje niet laat zien wat je écht verdient.
  • Waarom zoveel jongeren een burn-out hebben? Dat is de schuld van hun ouders.
  • Dit is wat op de middelbare school wordt verzwegen (terwijl elke Nederlander het zou moeten weten).
  • Zo bepaalt het personeel in bejaardenhuizen of oude mensen seks mogen hebben (of juist niet).
  • Waarom slechte eetgewoontes weinig met wilskracht te maken hebben.
  • Waarom het een groot probleem is dat we steeds meer overwerken.

Het tekstschrijversteam van Blendle gebruikt opvallend vaak ‘Dit is…’, ‘Waarom…’ en ‘Zo…’

Zó simpel kan het dus zijn 😉

 

Psst: de lezers van Vlinderss in je mailbox (de nieuwsbrief van Vlinderss) kregen er deze handige download bij. Ook regelmatig verrast worden met verleidelijk verpakte handige tips? Schrijf je dan hier in.