Zo gebruik je het AIDA-model voor je e-mailmarketing

Zo gebruik je het AIDA-model voor je e-mailmarketing

E-mailmarketing is een bijna onmisbare tool voor elke ondernemer. Maar hoe begin je nu, waar moet je allemaal op letten én hoe zorg je ervoor dat wat je doet ook resultaat oplevert? In twee eerdere blogs ben ik ingegaan op de klantreis en heb ik je uitgelegd wat een e-mailfunnel is. In dit blog laat ik je zien hoe je het AIDA-model gebruikt voor je e-mailmarketing.

Wat is het AIDA-model?

Het AIDA-model is een alom geprezen formule binnen de marketing om potentiële klanten tot aankoop van een product en/of dienst over te halen. De grondbeginselen van deze methode stammen uit eind 1800 en Elias St. Elmo Lewis publiceerde ze als eerste.

AIDA is een acroniem en staat voor:

  • Attention
  • Interest
  • Desire
  • Action

Het model geeft in feite de fases weer van je klantreis. Het model geeft dus de cognitieve stadia weer die de klant doormaakt tijdens het aankoopproces van een dienst of product.

De AIDA-stappen uitgelegd

Attention (aandacht)

De eerste stap in marketing is altijd de vraag: hoe trek ik de aandacht van mijn doelgroep? Deze stap focust op merkbekendheid. Een belangrijke stap, want als je potentiële klant niet weet dat je bestaat gaat hij/zij ook niks van je kopen.

Interest (interesse)

Zodra jouw potentiële klant weet dat jouw product of dienst bestaat is het zaak om in te spelen op de interesse van de klant. Bij deze tweede stap ga je focussen op je USP’s (Unique Selling Points). Waarom moet je potentiële klant jouw product kopen en niet die van de buurman? Wat zijn de voordelen, wat maakt jou speciaal?

Desire (behoefte/verlangen)

Je potentiële klant is inmiddels geïnteresseerd in wat je te bieden hebt. Nu wil je die interesse omzetten naar een behoefte. Bij deze stap vertaal je de positieve kanten van je product of dienst naar het voordeel dat het je potentiële klant oplevert. Je speelt hier mee in op de emotie van de klant. Welk probleem los je voor hem/haar op? Je wilt dat je klant denkt ‘dit wil ik hebben’, ‘dit heb ik nodig!’. Tip: het sellogram is hierbij een handig hulpmiddel en natuurlijk heb ik een handige download voor je gemaakt. Download hier jouw sellogram.

Action (actie):

De laatste stap is om je klant te verleiden daadwerkelijk jouw product of dienst aan te schaffen. Als extra duwtje in de rug wordt er aan deze fase vaak een aanbieding gekoppeld waardoor het net wat aantrekkelijker is om tot aankoop over te gaan. Je ziet in de fase vaak de call-to-action: ‘Bestel nu’, ‘Boek hier’ of ‘Download je freebee’.

AIDA en e-mailmarketing

Bill Gates schreef ooit een essay: ‘Content is King’. Waarom is dat zo en – nog belangrijker – hoe zorg je voor goede content voor je e-mailmarketing?

Goede content in je e-mails zorgt ervoor dat je mensen op emotioneel niveau raakt, je vertrouwen wekt en je potentiële klant overtuigt om tot aankoop over te gaan. Of je nu meer engagement wilt bereiken, nieuwe leads wilt genereren en je verkoop wilt verhogen, content speelt een belangrijke rol in het creëren van jouw verhaal online. Het klinkt misschien allemaal een beetje intimiderend, maar dat hoeft het absoluut niet te zijn.

Gebruik de stappen in het AIDA-model als leidraad voor het schrijven van je e-mailteksten en andere marketing content.

Voorbeelden AIDA-model in je e-mails:

Attention (aandacht)

Hoeveel e-mails krijgt jouw klant elke dag in zijn/haar mailbox? Dat zal verschillen, de een misschien 20 terwijl de ander wel 100 e-mails binnenkrijgt. Hoe valt jouw e-mail dan op? Juist! Met een aantrekkelijk en opvallende titel.

Denk hierbij aan:

  1. Urgentie – “Bestel snel, de sale eindigt in 60 seconden!”
  2. Relevantie – ‘Last minute kerst shopping? Bij ons vind je wat je zoekt’.
  3. Personalisatie – ‘ Tanja, deze aanbieding blijft niet eeuwig geldig’.
  4. Nieuwsgierigheid prikkelen – “Je kunt op twee manieren meer klanten werven, een ervan is nutteloos’.

Interest (interesse)

Je hebt de aandacht van je potentiële klant getrokken en ze hebben je e-mail geopend. Je potentiële klant is bereid om je verhaal aan te horen. Nu is het aan jou de taak om zijn/haar interesse te wekken.

Denk hierbij aan:

  • Storytelling – “Onze koffieboeren krijgen een eerlijke prijs en jij de lekkerste koffie, met liefde gemaakt”;
  • Nadruk leggen op een pijnpunt – “Content voor je socialmedia creëren kost veel tijd, maar met deze methode ben je in slechts 5 minuten per dag klaar”;
  • Gebruik humor – “We weten dat je in je joggingbroek in die zakelijke Zoom-meeting zit, want wij doen dat ook”;
  • Gebruik feiten – “Gemiddeld ontvang je 50 e-mails per dag in je inbox”.

De vormgeving van de e-mailing, de content, de look & feel, alles moet op elkaar zijn afgestemd. In de regel krijg je namelijk vijf seconden de tijd om interesse op te wekken.

Desire (behoefte/verlangen)

Nu je de aandacht van je potentiële klant hebt en deze is geïnteresseerd is het tijd om in te springen op de koopmotieven van je klant en ze te overtuigen waarom ze jouw product/dienst nodig hebben.

Een paar voorbeelden:

  • Unique Selling Points (USPs) – “Bestel nu met 20% korting en gratis verzending!” en Unique Buying Reasons (UBRs) – “binnen 24 uur in huis!”;
  • Merkwaarde – “Pakketpret: wat heb jij van je Coolblue-pakket gemaakt? Upload je creatie en maak kans op een waardebon van €100,-”;
  • Beperkte beschikbaarheid – “Nog maar twee dagen beschikbaar! Kom naar onze stand en krijg een gratis make-over”.

Action (actie)

Deze laatste stap is cruciaal om ervoor te zorgen dat je potentiële klant ook daadwerkelijk tot koop overgaat. Zorg altijd voor een duidelijke call-to-action. De lezers van je mail willen graag weten wat ze moeten doen. Dus maak het ze zo makkelijk mogelijk.

Voorbeelden van call-to-actions zijn:

  1. Voor een reservering –  “Reserveer vandaag”
  2. Voor aankoop – “Bestel nu”
  3. Voor leadmagnet – “Download hier”

Nieuwe ontwikkelingen rondom het AIDA-model

Het AIDA-model wordt door sommigen bekritiseerd als zijnde te simplistisch. Zo kijkt het AIDA-model niet naar de verschillende verkooplocaties. De marketing richting een klant die online iets koopt of in een fysieke winkel zal verschillen.

Er zijn inmiddels verschillende variaties op het AIDA-model, zoals:

  • AIDCAS (Action, Interest, Desire, Confidence, Action, Satisfaction) model.
  • REAN (Reach, Engage, Activate, and Nurture) model.
  • NAITDASE (Need, Attention, and Interest; Trust, Design, and Action; Satisfaction and Evaluation) model.

Kijk vooral wat voor jouw situatie het beste werkt en ga daarmee aan de slag. Wees authentiek, transparant en open. En het allerbelangrijkste: verplaats je in de belevingswereld  van je (potentiële) klant.

Ben jij fan van praktische tips?

Dan word je vast blij van mijn maandelijkse e-mail Vlinderss in je Mailbox. Vol praktische tips op het gebied van onder meer tekstschrijven, tools en e-mailmarketing. Oh… en regelmatig leuke winacties. Ook nooit weg toch? Je bent van harte welkom op mijn lijst.

(Psst, niet verder vertellen maar je krijgt dan ook nog een download met 10 formules voor onweerstaanbare onderwerpregels voor je e-mails).

Vraag, reactie, suggestie of opmerking?

Mail Vlinderss.