Ondernemers groeien

Zakelijke goede voornemens: groeien

Naast persoonlijke goede voornemens (meer sporten, afvallen, gezonder eten, stoppen met roken), kun je als ondernemer natuurlijk ook zakelijke goede voornemens hebben. Verreweg de meeste ondernemers geven aan te willen groeien met hun onderneming. En zeg nou zelf: welke ondernemer wil dat nou niet?

We want more

Dat willen we zeker! Meer opdrachten, meer omzet, meer personeel, meer winst. Ondernemers willen wel groeien, maar niet nóg meer werken. Ze willen wel meer verdienen, maar tegelijk óók meer vrijheid. En dat kan! Hoe?

Achter elke succesvolle man ondernemer staat een sterke vrouw VA

Kijk je ook wel eens jaloers naar ondernemers die webinars geven, onlineprogramma’s maken, boeken schrijven en ook nog gewoon klanten bedienen? Die lui die er altijd ontspannen uitzien en en passant hun omzetgroei meedelen? Je snapt het zeker al, deze ondernemers doen het niet alleen.

Hoe zorg jij dat je goede voornemens worden omgezet in resultaten?

Groeien doe je niet door nog meer te werken, maar door slimmer te werken. Door te kijken wat je kunt uitbesteden, zodat je zelf meer ruimte, focus en energie overhoudt. Door voldoende rust te nemen, zodat je af en toe op een afstand naar je eigen bedrijf kunt kijken en het grote plaatje niet uit het oog verliest.

Samenwerken met een VA betekent dat je moet leren loslaten en uit handen geven. Daar is vertrouwen voor nodig: de basis van een succesvolle samenwerking.

Ik merk dat mijn klanten eerst terugkerende werkzaamheden aan mij overdragen, zodat ze aan het loslaten kunnen wennen.
Het geeft ze gelijk structureel meer tijd en vrijheid. Vaak ontstaan dan de beste groei-ideeën en is het voordeel van onze samenwerking wel duidelijk geworden: groei.

Wat kan een VA voor de groei van mijn bedrijf betekenen?

Deze vraag wordt mij vaak gesteld en eigenlijk kan ik daar geen standaard antwoord op geven, omdat ieders ondersteuningsbehoefte anders ligt. Toch geef ik je een lijst met voorbeelden. Lees ze door en stel jezelf eerlijk de vraag: hoeveel tijd scheelt het mij per maand als ik dit uitbesteed en wat zou ik in die tijd het allerliefst willen doen?

Je bedrijf laten groeien: dit kan een VA voor jou doen:

  • Website onderhouden
  • E-mailmarketing verzorgen
  • Facturatie verzorgen
  • Administratie opzetten
  • Socialmediacampagne opzetten en onderhouden
  • Informatie opzoeken, uitzoeken, onderzoeken
  • Enquêtes verzorgen
  • Evenementen of vergaderingen organiseren en coördineren
  • Budgetbewaking- en advies
  • Bestaande processen automatiseren
  • PR & communicatie
  • Salesondersteuning

 Wat kun je met de tijd doen die je nu overhoudt?

Tijd is geld en de meeste ondernemers zullen dit onderschrijven. Ook als je niet (alleen) uurtje-factuurtje werkt, zijn je uren kostbaar en moet je keuzes maken als je wilt groeien.

Focus is een must om sneller doelen te bereiken. Eigenlijk zou je jezelf bij alles wat je doet de volgende vragen moeten stellen: Brengt dit me dichterbij mijn doel? Gebruik ik mijn kostbare tijd zo efficiënt mogelijk? Doe ik de dingen waar ik goed in ben? Doe ik wat ik leuk vind?

Zo moeilijk is het niet…

  • Administratie doen of een verdiepingscursus volgen?
  • Website onderhouden of je laten coachen?
  • Elke dag een uurtje social media bijhouden of werken aan persoonlijke klantcontact en aftersales?
  • Uitzoeken hoe je een onlineprogramma opzet of je alleen bezighouden met de inhoud?
  • Ploeteren om een goed blog te schrijven of alleen de details en clou bedenken?
  • Je interviews helemaal zelf doen of de tape láten uitwerken?
  • Je to-do-lijst proberen af te werken of alle achterstanden laten bijwerken door een ander?
  • Google afstruinen voor uitleg of je klus uitbesteden aan een expert?

Eigenlijk is er niets wat je niet kunt uitbesteden. Iedere VA heeft zijn of haar eigen specialisme. Zo ben ik: een kei in alles wat met Office te maken heeft, gek op social media. Bovendien schrijf ik teksten die met plezier gelezen worden. En volgens mijn klanten ben ik veel te bescheiden…

Wil jij iets uitbesteden, maar staat het niet in bovenstaande lijst? Ook dan ben ik heel benieuwd. Want door beter in te spelen op de behoeftes van ondernemers groei ik ook!

Veel succes met jouw groeivoornemens en als het je niet snel genoeg gaat: don’t be a stranger!