Wat is een e-mail funnel?

Wat is een e-mail funnel?

De eerste keer dat ik de term e-mail funnel hoorde dacht ik ‘oh nee, dit is vast heel erg ingewikkeld’. Maar zoals bij zoveel dingen blijkt het allemaal reuze mee te vallen als je er even induikt. Om jou dit gevoel van lichte paniek te besparen leg ik je in een reeks van blogs uit wat een e-mail funnel is en hoe je deze gebruikt om jouw business te laten groeien. We beginnen bij het begin, in dit blog ontvang je antwoord op de vraag: wat is een e-mail funnel?

Wat is een e-mail funnel of marketing funnel nu precies?

Een ‘funnel’ is de Engelse term voor een ‘trechter’. Zodra je ‘funnel’ intikt in Google zie je dan ook een afbeelding van een trechter of omgekeerde pyramide verschijnen. De funnel is bewust in een trechter of omgekeerde pyramide weergegeven omdat gedurende het proces ook contacten af zullen vallen. Niet al je bezoekers worden daadwerkelijk klant bij je. Voordat zij een aanschaf doen gaan ze vaak langs verschillende websites om uiteindelijk maar bij één site klant te worden en de aankoop te verrichten. We willen er natuurlijk voor zorgen dat het jouw klanten worden.

Een marketing funnel staat symbool voor de reis die jouw potentiële klant aflegt.

Deze klantreis begint in de fase waarin iemand je bedrijf leert kennen en eindigt bij de aankoopfase. Als iemand je bedrijf nog helemaal niet kent zal hij/zij niet meteen iets bij je kopen. Gemiddeld heeft een potentiële klant 7-10 contactmomenten nodig om uiteindelijk over te gaan tot aankoop van je product/dienst.

Het is dus verstandig om in je funnel in te haken op de verschillende stadia van de klantreis.

Waarom een e-mail marketing funnel creëren?

Je e-maillijst en je website zijn de twee marketingplatformen die helemaal van jou zijn: jouw eigendom. Socialemediakanalen zijn fantastisch om met je potentiële klanten in contact te komen, maar je hebt er geen enkele controle over. Kijk maar eens naar hoe vaak bijvoorbeeld Facebook en LinkedIn hun algoritmes de afgelopen jaren hebben aangepast. Het ene moment sta je in de tijdslijn van je potentiële klant en het volgende bent je volledig onzichtbaar.

Denk bovendien eens aan dit doemscenario: als Facebook – of een van de andere kanalen waar jij je trouwe volgers hebt opgebouwd – morgen uit de lucht gaat dan heb je geen enkel middel om deze mensen te bereiken. Dat niet alleen: uit onderzoek van Nathan Barry (founder van ConvertKit) blijkt dat mensen die zich inschrijven voor je nieuwsbrief 15x eerder geneigd zijn om tot aankoop over te gaan dan bijvoorbeeld Twitter-volgers. Kijk, dat is nog eens een interessant inzicht!

Met een e-mail funnel kun je jouw leads altijd bereiken. Bovendien kun je een funnel automatiseren, wat veel tijd oplevert.

Jouw leadvanger: je e-maillijst

Omdat je met zo’n e-maillijst zelf de regie in handen houdt, is het laten groeien van je e-maillijst een goede manier om (uiteindelijk) klanten te krijgen. Besef hierbij wel dat 100 abonnees op je maillijst geen 100 potentiële kopers zijn. Als 2% van je lijst uiteindelijk tot aankoop overgaat doe je het niet eens slecht. Dat percentage verklapt al dat je jouw succes vergroot met een grotere lijst. Daar komt de uitdrukking the money is in the list vandaan.

Als je je SEO goed op orde hebt, kunnen ze je makkelijk vinden in Google en komen ze op een relevante blog of landingspagina terecht. Daarnaast vinden mensen je via je socialemediakanalen en natuurlijk ook via je netwerk en mond-tot-mond reclame. Lees hier nog wat manieren om aan klanten te komen.

En bij al die contactmomenten verleid jij ze met een inschrijfformulier – ook wel opt-in formulier genoemd – om op je e-maillijst te komen.

Waar plaats je dat inschrijfformulier?

Als ondernemer heb je de term opt-in formulier vast wel eens langs zien komen, daar wordt simpelweg een inschrijfformulier voor je maillijst mee bedoeld.

Opt-in formulieren zijn een fantastische manier om je websitebezoekers naar je e-mail of marketing funnel te trekken. Zorg wel dat je iets waardevols te bieden hebt in ruil voor iemands e-mailadres. Mensen laten tegenwoordig niet zomaar meer hun gegevens achter voor gebruik.

Maak bijvoorbeeld een weggever die relevant is voor je betreffende product of dienst, dan heeft je lezer een reden zich in te schrijven voor je e-maillijst. Inspiratie over wat je allemaal als weggever kunt aanbieden vind je in mijn eerdere blog ‘tien ideeën voor een weggever voor je bedrijf’.

Je kunt een inschrijfmogelijkheid op verschillende manieren op je website verwerken. Bijvoorbeeld bij je blog, op je homepage en zelfs onderaan je ‘over mij’-pagina. En daarnaast is de link van het opt-in formulier prima te delen op je sociale media of bijvoorbeeld in je e-mailhandtekening.

Extra tips:

•          Communiceer consistent

Laat geen radiostiltes vallen. Als iemand die gewend is om regelmatig (wekelijks of maandelijks) van jou een e-mail in zijn/haar mailbox te ontvangen ineens maandenlang niks hoort, dan is je warme relatie heel snel bekoeld. En dat is wel het laatste wat je wil bereiken.

•          Lees en beantwoord reacties op je e-mails

Lees en beantwoord ALTIJD reacties die je ontvangt naar aanleiding van bijvoorbeeld je nieuwsbrief. Ga in dialoog met je potentiële klant, dat schept vertrouwen en een band. Mocht je heel veel reacties ontvangen en geen tijd hebben om deze allemaal te beantwoorden, verwerk je reactie dan in de vorm van een Q&A-video of beantwoordt ze in je volgende nieuwsbrief. Zo zorg je voor waardevolle content en hou je mensen aangehaakt.

•          Recycle bestaande content

Ben je bang dat je niet genoeg tijd of inspiratie hebt om wekelijks/maandelijks e-mails te versturen? Geen stress! Maak het jezelf vooral niet te moeilijk. Je kunt je e-maillijst prima laten groeien en warm houden door bestaande content te hergebruiken. Jouw volgers hebben echt niet álle content gelezen die je ooit hebt gecreëerd. Laat staan dat ze deze uit hun hoofd kennen. En waardevolle content in een nieuw jasje is nog steeds waardevol. Maak van een blog een infographic of plaats die snelle tips bij elkaar in een blog.

Waar moet ik een e-mail funnel voor maken?

Het is belangrijk om na te denken waar je een e-mail funnel voor maakt. Dit is een serie e-mails naast bijvoorbeeld je algemene nieuwsbrief, zoals bij mij Vlinderss in je Mailbox.  Mijn advies is om afzonderlijke e-mail funnels te maken voor al je producten/diensten. Denk daarbij ook aan evenementen, webinars én je weggevers. En overweeg bovendien of er sprake is van verschillende doelgroepen die je makkelijker overtuigd met een aparte funnel.

Tip: Vergeet niet ook de huidige inschrijvers van je nieuwsbrief mee te nemen in je e-mail funnel(s). Dit biedt je de mogelijkheid deze warme contacten heel gericht te benaderen voor producten of diensten die ook voor hen interessant zijn.

Samengevat

Met een e-mail funnel heb je zelf de regie over het tijdstip dat je een bericht aan geïnteresseerden laat zien. Met verschillende weggevers -afgestemd op jouw producten of diensten- laat je jouw e-maillijst groeien. Dat is nodig, want niet iedere abonnee op je nieuwsbrief zal daadwerkelijk een product of dienst bij je afnemen.

Stem je funnel af op de verschillende fases van de klantreis. Dan zorgt de funnel dat je jouw lead al hebt opgewarmd voor je een aanbod doet. Dit verhoogt het conversiepercentage. Omdat je zo’n funnel kunt automatiseren, bespaart deze werkwijze je bovendien veel tijd.

Ben jij fan van praktische tips?

Dan word je vast blij van mijn maandelijkse e-mail Vlinderss in je Mailbox. Vol praktische tips op het gebied van Office, schrijven, organiseren en plannen, tools en e-mailmarketing. Oh… en regelmatig leuke winacties. Ook nooit weg toch? Je bent van harte welkom op mijn lijst.

Vraag, reactie, suggestie of opmerking?

Mail Vlinderss.