Vergroot het bereik van je blogs met LinkedIn Pulse

Als je een blog hebt geschreven, wil je dat zo veel mogelijk mensen het lezen. Het gaat er niet alleen om meer bezoekers op je website te krijgen, maar vooral om je zichtbaarheid te vergroten door andere mensen te helpen (met een goed verhaal).

Delen is vermenigvuldigen

Een nieuwsbrief, Facebook, Twitter en Google+ zijn de bekendste kanalen om je blogs te delen. Een – nog – redelijk onbekende die in dit rijtje thuishoort is LinkedIn Pulse. LinkedIn is het medium bij uitstek om onder de aandacht te komen bij je eigen en andermans professionele netwerk.

Waar zit LinkedIn Pulse verstopt?

Mensen die LinkedIn in het Nederlands gebruiken, zijn misschien wel eens tevergeefs op zoek gegaan naar deze ‘blog-functie’. Dat komt omdat deze functie alleen maar beschikbaar is als je profiel op Engelstalig staat.

Let’s do it
:

  1. Open LinkedIn en klik op je kleine profielfoto helemaal rechts bovenin
  2. Pas hier de taal aan naar English
  3. Klik op Home (links in het menu)

Et voilà: LinkedIn Pulse is nu op deze pagina beschikbaar onder ‘publish a post’.

Publiceren met LinkedIn Pulse is een makkie

Als je zelf je blogs publiceert op je website, wijst publiceren met Pulse zich eigenlijk vanzelf. Je kunt een afbeelding uploaden (formaat 700 x 400). Ik adviseer je dit altijd te doen: plaatjes trekken nou eenmaal (eerst) de aandacht. Met de editor maak je verder je blog op zoals je dat ook op je website zou doen. Sterker nog, als je eerst je blog op je website plaatst, gebruik dan knippen en plakken. Pulse kopieert opmaak én linkjes gewoon mee. Toch opmaken in Pulse? Geen probleem. Maak naar hartelust gebruik van koppen (H1) en tussenkoppen (H2). Voeg media toe, maak hyperlinks en gebruik de uitlijnfuncties. Ben je klaar, vergeet niet tags toevoegen. Ook deze functie is alleen in het Engels.

Statistieken

Als VA ben ik dol op cijfers en statistieken: ik wil mijn klanten graag overtuigen van de meerwaarde van mijn werk en statistieken helpen daarbij goed. Op LinkedIn zie je heel eenvoudig welke weg jouw blog aflegt. Klik op ‘profile’ in het menu. Op deze pagina zie je de blogs die je hebt gepubliceerd en bij ieder blog ‘view stats’. Voor mij ging er een wereld open. Je ziet niet alleen hoeveel mensen je blog hebben gelezen, maar ook door wie, onderverdeeld in Industries (bedrijven), Job Titles (functies), Locations (locaties) en Traffic source (verkeersbron). Ik was aangenaam verrast om te zien dat mijn artikelen worden gelezen door de doelgroep die ik voor ogen had én door mensen in een beslissers-functie. Een beetje bevestiging op zijn tijd doet wonderen ;-).

Geen eenrichtingsverkeer

Hoewel er genoeg mensen zijn die social media uitsluitend gebruiken om te zenden, zijn ze bedoeld voor interactie. Bloggen via LinkedIn vormt hier geen uitzondering op. Je blog kan worden geliked en gedeeld en er is ruimte voor comments. Bovendien is het mogelijk om mensen te volgen, óók als zij geen connectie van je zijn. Zo zie je wat interessante mensen of bedrijven publiceren en kun je deelnemen aan discussies onder hun blog.
Hoe? Klik op ‘interests’ in het menu en kies ‘Pulse’. Op deze pagina zie je links het Pulse hamburgermenu staan. Vouw je dit menu open, dan kun je in de door jou gekozen vakgebieden op zoek gaan naar blogs die je belangstelling hebben. Door op ‘follow’ te klikken, zie je vanaf nu alle updates in je tijdlijn van LinkedIn.

Hoe zit het met duplicate content?

Je hebt vast vaker gehoord dat je je blogs niet op verschillende plaatsen moet publiceren in verband met duplicate content. Hoe zit dat dan met publiceren met  LinkedIn Pulse? Ik ben op zoek gegaan naar het antwoord op deze vraag (ja, ook op LinkedIn ;-)), maar heb er nog geen eensluidend antwoord op gekregen van de experts. Om het zekere voor het onzekere te nemen, publiceer je het originele artikel op je eigen website en op LinkedIn alleen de eerste alinea of een pakkende samenvatting met een link naar je eigen website. Zo weet je zeker dat je geen ruzie krijgt met vriend Google én je slaat ook nog eens twee vliegen in één klap: een groter bereik én extra bezoekers op je website.

Kort samengevat

  • Publiceren op LinkedIn met Pulse is super makkelijk en het levert je een groter bereik op.
  • Het is een professioneel kanaal waar de netwerkverbanden totaal anders liggen dan op andere social media.
  • Ik zeg: doen!

Psst: Niet alleen LinkedIn heeft meer functionaliteiten beschikbaar als je de instellingen op Engelstalig instelt. Dit geldt ook voor Facebook.

Fotocredits: Gratisography, bewerkt door Vlinderss in Canva