Wanneer is het handig om Twitterlijsten te gebruiken?

December is de maand van de lijstjes. Boodschappenlijstjes, verlanglijstjes en ik heb er nog één om toe te voegen: de Twitterlijst. Dus zet het lezen van dit blog op je te-doen-lijstje als je tijd wilt besparen en overzicht wilt houden op je Twittertijdlijn. Want het is altijd handig om Twitterlijsten te gebruiken.

Wie komt er op je lijst?

Normaal ben ik er geen voorstander van om mensen in ‘hokjes’ in te delen, maar nu is dat wel handig. Groepeer de mensen die je volgt op Twitter. Ik geef vijf voorbeelden van groepen die ik handig vind. Er zijn natuurlijk nog talloze andere voorbeelden te bedenken, maar dat laat ik graag aan je eigen fantasie en creativiteit over.

Klanten en prospects:

Als betrokkenheid hoog in je vaandel staat, is dit misschien wel de belangrijkste lijst. Van deze mensen wil je toch alles weten? Door hun tweets te volgen kun je zien wat hen bezighoudt. Waar ze op reageren. En daar kun jij dan weer mooi op inspelen. Zo versterk je jullie onderlinge relatie. Retweet interessante tweets van  je klanten of prospects en help hen zo hun twitternetwerk te vergroten. Een kleine moeite!

Doelgroeponderzoek

Door een lijst aan te maken van personen die voldoen aan jouw doelgroepcriteria krijg je op een gemakkelijke wijze inzicht in je doelgroep. Wat houdt hen bezig, welke hashtag gebruiken ze. De informatie ligt gratis voor het oprapen. Jij kunt daar weer mooi op inspelen met jouw tweets. Tip: je hoeft personen niet te volgen om ze aan een lijst toe te kunnen voegen.

Informatie- of interesselijsten

Leg lijsten aan per onderwerp waarin je geïnteresseerd bent. Bijkomend voordeel: je kunt de informatie gepland tot je nemen. De angst om iets te missen, zorgt vaak voor ongestructureerd werken. Met een lijst voorkom je dat. Zo blijf jij de baas over je agenda.

Vergelijkbare bedrijven

Niet meer dan logisch dat je op de hoogte wilt blijven van wat andere vergelijkbare bedrijven doen op Twitter. Het helpt je blauwe oceanen op te sporen en je eigen EVA (exclusief verkoop argument) scherp te krijgen. Laat je inspireren door bedrijven zoals Oreo en vertaal hun vondsten naar jouw eigen onderneming.

Nieuws

Abonneer je op nieuwssites. Nationaal en regionaal. Het maakt dat je snel op de hoogte bent van gebeurtenissen. Twitter is een razendsnel medium. Maak daar gebruik van!

 

Hoe maak je een lijst?

Je kunt vooraf een lijst aanmaken, maar dit kun je ook doen op het moment dat je iemand aan een lijst wilt toevoegen. Het is erg simpel, kijk maar.

Klik op het tandwiel van de persoon die je aan een lijst wilt toevoegen.
Kies toevoegen of verwijderen van lijsten.

twitterlijsten
Er opent dan een vervolgscherm, waar je kunt kiezen iemand aan een nieuwe of bestaande  lijst toe te voegen.  Als je met twitterlijsten begint is het overzicht van de twitteraccounts die je volgt een mooi startpunt. Maak bij nieuwe lijsten de keuze uit openbaar of afgeschermd.

 

Een openbare lijst of een afgeschermde lijst?

Een openbare lijst is een lijst waarop iedereen zich kan abonneren. De inhoud van deze lijst is voor iedereen zichtbaar. Personen die je hieraan toevoegt, ontvangen bovendien een bericht dat ze aan de lijst zijn toegevoegd. Iets om rekening mee te houden bij de naam die je aan de lijst geeft. Tip: voeg jezelf toe aan openbare lijsten. Zo zien abonnees jouw tweets ook.

Een afgeschermde lijst is exclusief en alleen voor jou. Niemand kan die verder zien.

Niet vergeten

De Twitterlijsten als kolom toevoegen aan je  Tweetdeck of Hootsuite. Zo heb je snel overzicht van de laatste tweets in de verschillende lijsten. Tussendoor een check doen? Ga naar je eigen profiel, kies lijsten en klik op de naam van de lijst.

 

Kom je er toch niet aan uit?

Mail of bel me gerust.  Je kunt natuurlijk ook een tweet sturen!

PS Natuurlijk weet ik best dat het vandaag 5 december is. Weten hoe ik Sinterklaas vier? En jij? Leuk als je een reactie achterlaat!