Handleiding MailChimp deel 2

MailChimp Handleiding Nederlands, deel 2

Als het goed is, heb je MailChimp Handleiding deel 1 uitgevoerd en gecontroleerd. Gefeliciteerd: je mag door naar de volgende ronde. En die vind ik persoonlijk véél leuker. Lekker een beetje knutselen met kleurtjes, plaatjes en lettertypes. Loop je nu al gillend weg? Blijf nog even! Het valt echt heel erg mee. (If not: call me ;-))

 

6. Template maken (Create Template)

De e-mailadressen staan klaar, het inschrijfformulier is gekoppeld aan de lijst en kan op de site worden gezet. Tijd voor je eerste template.

MailChimp heeft een aantal templates voor je klaarstaan die je zo kunt gebruiken. Dat ga jij dus niet doen. Je nieuwsbrief moet namelijk mooi in overeenstemming zijn met je huisstijl. Kies: Templates> Create Template.

 

06-Create Template

 

Ik ga er vanuit dat je al over de inhoud hebt nagedacht. Wil je meerdere nieuwsitems in één nieuwsbrief zetten? Dan is het wellicht mooi om te kiezen voor twee of drie kolommen. Maar er is ook niks mis met een eenvoudige nieuwsbrief met maar 1 kolom.

Welke keuze je ook maakt, het gaat slechts om de structuur. De invulling kun je later nog helemaal aanpassen. In dit voorbeeld ga ik voor het eerste template met 1 kolom.

 

7. It’s time to design your e-mail

Ga met je muis over de linkerkant van deze pagina en je begrijpt waarom ik verliefd ben geworden op MailChimp: de eenvoud, de gebruiksvriendelijkheid en de vanzelfsprekendheid. Je kunt onderdelen zoals tekstblokken, buttons, afbeeldingen etc. van rechts naar links slepen en ze daarna opmaken door erop te klikken.

Kort gezegd: klik op een onderdeel en het zal aan de rechterkant openen en daar kun je wijzigingen aanbrengen. Je ziet je aanpassingen meteen verschijnen aan de linkerkant. Je hoeft dus niet te gokken hoe het allemaal uitpakt want je ziet meteen het resultaat.

06-Template maken

 

Ga niet als een dolle aan de slag in de blokken ‘Content’! Geef het desbetreffende blok een eigen design onder het kopje ‘Design’. Kies achtergrondkleur, lettertype, kleur en formaat van koppen, tussenkoppen en de bodytekst. Het is mooi om dezelfde stijl aan te houden als op je website. Dus zoek de exacte kleurcodes even op.

 

07- vormgeving MailChimp

Is het helemaal naar wens? Vink dan linksonder het vakje aan ‘Apply to all existing Text blocks’. Dan hoef je dit niet bij elk tekstblokje opnieuw in te stellen.

 

8. Opmaak van de header

Een eenvoudige header maak je door je logo te uploaden. Maar dat vind je misschien een beetje té simpel. Vind je het leuk om een beetje met opmaak te stoeien? Maak dan eens een keer een mooie header met Canva.

 

08-Opmaak van de header MailChimp

 

Overigens kun je met de bewerkingstools van MailChimp ook alle basisbewerkingen uitvoeren zoals formaat aanpassen, vervagen, vignet, snijden etc.

Misschien moet je even prutsen voordat je een mooie header hebt, maar als deze eenmaal in je template staat, hoef je er daarna nooit meer iets aan te doen.

 

08- Fotobewerkingstools MailChimp

 

9. De details in de footer

In de footer moeten jouw adresgegevens staan. Ook geef je de reden op waarom de ontvanger op jouw lijst staat zodat je niet wordt beschuldigd van spam. En natuurlijk een link om gegevens te wijzigen of om op te zeggen. Deze gegevens staan bijna allemaal standaard in de footer. Pas de Engelse tekst even aan, wel zo netjes.

Dit doe je ook  met de tekst die helemaal bovenin staat, in de pre-header. De tekst ‘view this in your browser’ heeft deze link: *|ARCHIVE|* en zal automatisch naar een pagina gaan waarop de verzonden nieuwsbrief online staat.

 

10. Save and exit

Klik op de laatste stap: Save and Exit. Geef hier je template een herkenbare naam. Deze naam is alleen voor jou zichtbaar en niet voor de lezers. Dus leef je uit en geef je eerste template een passende naam.

Klaar? Dan zie je nu je zelfgemaakt template staan onder het kopje Templates. Je kunt je template hier altijd weer openen en aanpassen. Houd er dan wel rekening mee dat alleen het template wordt aangepast en niet eventuele nieuwsbrieven die je hebt klaargezet.

 

11. Send Better Email

Je kunt nu een nieuwsbrief gaan versturen.

Volg onderstaande stappen:

  • Kies Campaigns > Create Campaign> Regular Campaign
  • Selecteer de lijst naar wie je wilt versturen > Volg de stappen
  • Kies Template > Saved Templates> Kies jouw template
  • Pas je template aan voor deze nieuwsbrief.

Tijd voor de broodnodige controles:

  • Check 1: ‘Preview and Test’ rechtsboven. Controleer alle links en velden.
  • Check 2: Stuur een test exemplaar aan jezelf en controleer alles nog een keer. Vooral alle links die erin staan. Niets zo balen als een (belangrijke) niet-werkende hyperlink. Gebeurt dit toch een keer? Troost je dan met de gedachte dat het iedereen een keer overkomt.

Je laatste stap:

Kies ‘Confirm’ > Schedule (als je de nieuwsbrief wilt inplannen) of Send als je hem meteen wilt versturen. Zet de instellingen van de tijd op de juiste tijdzone (denk ook aan zomertijd/wintertijd)  anders verstuur je de nieuwsbrief eerder of later dan je bedoeling was.

 

High Fives MailChimp

 

 

Je eerste nieuwsbrief is altijd een hele bevalling. Vanaf nu wordt het makkelijker en kun je je meer op de inhoud concentreren. E-mailmarketing is nog steeds een van de goedkoopste en meest effectieve middelen om steeds weer onder de aandacht te komen van mensen die je al (een beetje) kennen. Houd dit contact warm en behandel je abonnees zoals je zelf behandeld wilt worden. Maar wees niet bang dat je te veel mailings verstuurt. Zorg gewoon voor goede inhoud en een leuk weggevertje voor de nieuwe inschrijvers via de website.

Succes!

PS Ik hoef zeker niet meer te zeggen dat je mij kunt inhuren om alles uit handen te nemen?

PPS Deze handleiding kun je nu ook als Freebeess downloaden! Enne vertel dat gerust verder!