In gesprek met: Raoul Wijnberg

Vandaag is het de dag van de ZZP’er. Natuurlijk een uitgelezen moment om eens in gesprek te gaan met Raoul Wijnberg, een van de twee eigenaren van ZZP Servicedesk, hét informatieplatform voor ondernemers. Ik ben benieuwd of je deze Nederlandse ondernemer from down under net zo leuk vindt als ik 😉. Maak even wat tijd vrij voor het lezen, want het is een boeiend interview geworden met veel handige inzichten, inspiratie, tips en een ware explosie aan positiviteit. Heerlijk!

Van welke eigenschap zeggen je vrienden “dat is typisch Raoul”?

Ik denk (en hoop) dat ze me zien als een positieve man. Ik vind het eenvoudig om de mooie dingen in mensen te zien en gun iedereen dat hun wildste dromen uitkomen. 

Hoe ziet een fantastische vrije dag eruit?

Mediteren op het strand terwijl de zon op komt, sporten naast het strand, de zee in springen, ontbijten met de familie, koffie, mooie dingen maken en nieuwe dingen leren. Ik ben blij dat ik de mogelijkheid heb ook meerdere keren per week mijn werkdagen op deze fantastische manier te beginnen.

Welk muziekgenre geeft jou altijd energie?

Mijn muzieksmaak lijkt een jaar of 10 geleden gestopt te zijn met ontwikkelen. Want ik draai nog steeds bepaalde setjes van DJ’s als Bakermat en Thomas Jack helemaal plat. Tropical House geeft me altijd goede energie.

Nu ik wat verder nadenk is er toch een genre bijgekomen. Als meest gespeelde nummers in mijn Spotify staan ook krakers als “dig, dig, dig goes the digger” en de “animals freeze song“. Die afspeelverzoeken komen meerdere keren per dag binnen via mijn zoon Fin.

In september 2021 heb je met Maarten Stad het platform ZZP Servicedesk overgenomen. Wat is jullie missie?

De beste bron worden voor Nederlandse ondernemers die meer succes willen met hun onderneming.

Wat een prachtige ambitie. Waarop zijn jullie nu al trots?

De mate waarin we de ondernemer praktisch vooruithelpen op de allerbelangrijkste ondernemersthema’s. Wanneer een ondernemer bijvoorbeeld iets leest over “hoe vind ik klanten?”, weten we dat hij of zij zijn verkoopproces waarschijnlijk nog niet optimaal ingericht heeft.

Alleen beschrijven hoe hij nieuwe klanten kan vinden, is voor ons dan niet voldoende. In dit voorbeeld bieden we de ondernemer daarom zo concreet mogelijke handvatten om de meest belangrijke vervolgstappen te zetten naar verkoopsucces. Zo wijzen we hen bijvoorbeeld op ons template met bijbehorende instructievideo “Vind je eerste klant”. En ons actieplan “Meer verkopen”, waarin we de ondernemer in zeven kleine dagelijkse stappen naar meer klanten helpen. In de meeste gevallen zijn deze tools gratis of kun je ze krijgen door een berichtje op social media te zetten of praktijktips te delen, die we kunnen verwerken in onze artikelen.

Waar willen jullie over drie jaar staan met ZZP Servicedesk?

Over drie jaar zijn we het beste online platform voor ondernemers met groeiambities

Wat voor ons vaststaat is dat we de beste onlinebron zullen zijn voor ondernemers die succes willen boeken met hun onderneming.

Daarnaast zijn we steeds meer bezig met het verrijken van onze artikelen door experts uit het veld. We geloven erin dat juist die praktijkinzichten het verschil maken.

Tot slot zal de Servicedesk steeds persoonlijker worden en aanvoelen. Meer dialoog en co-creatie dus.

Is het slim voor ondernemers om ZZP Servicedesk te volgen?

In plaats van ons te volgen, roep ik ondernemers op om vooral lekker met ons mee te creëren. Als een ondernemer dit interview leest en een fantastische praktijktip heeft waar andere ondernemers mee geholpen zijn – bijvoorbeeld iets specifieks wat cruciaal is in zijn of haar sector- is het fantastisch als ik deze tip ontvang. Dan kunnen we dat namelijk verwerken in onze content en zo bereikt jouw tip honderden of duizenden ondernemers. Dat is toch super!

Daarnaast horen we graag van ondernemers die een sterke mening hebben over bepaalde ondernemerssoftware of het leuk vinden dit te testen. Dus zoek zeker contact met me als je een idee hebt of als tester aan de slag wilt gaan. Een simpel mailtje naar Raoul@zzpservicedesk.nl volstaat.

Ik zeg niet voor niets regelmatig: ondernemen doe je samen. Dus wat is het beste advies dat je ooit hebt gekregen als ondernemer?

“Start with the end in mind.” 

Een klassiekertje van Stephen Covey uit zijn 7 eigenschappen van effectief leiderschap. Het is bizar hoeveel energie (en geld) er verspild wordt aan zaken die niet bijdragen aan het grotere einddoel. 

De vraag “Hoe draagt dit project of deze activiteit bij aan ons einddoel?” kun je niet vaak genoeg stellen.

Hoe blijf je geïnspireerd en krijg je continu nieuwe ideeën?

Ha, ha, je weet inmiddels wel dat als ik aan één ding geen gebrek heb het nieuwe ideeën zijn. In plaats van leren hoe ik aan meer ideeën kom, was het voor mij dan ook belangrijker om te leren hoe ik de beste ideeën kan selecteren zonder de progressie van reeds ingezette projecten te belemmeren. Het helpt me daarbij om ideeën te filteren en te rangschikken op basis van hoeveel we verwachten dat ze bij gaan dragen aan de einddoelen.

Op die manier zul je er soms achter komen dat een idee dat geweldig klinkt en je misschien heel goed kan uitvoeren, waarschijnlijk helemaal niet zo veel aan je einddoel gaat bijdragen. In dat geval doe je er dus beter aan dat idee links te laten liggen. Voorkomen dat iets uitgevoerd wordt waar je niets aan hebt, is pure winst! Het is vaak namelijk veel makkelijker om te voorkomen dat iets gestart wordt dan om iets te stoppen dat al gestart is.

Wat is de grootste les die je hebt geleerd sinds je begon met ondernemen?

Focus op de activiteiten die de meeste cash genereren oftewel je “high value activities”. Je moet namelijk genoeg cash hebben om alle projecten, waarvan jij gelooft dat ze het verschil gaan maken, uit te testen. Op die manier zul je er een paar vinden die werken en kun je dus een effectieve machine maken.

Genoeg cash zorgt er ook voor dat je geen zaken hoeft te doen waar je geen zin in hebt. Of waar je niet de beste in bent. En in principe is er altijd wel iemand te vinden die ergens beter in is dan jij.

Verder is het zo dat als je weinig tot geen dingen doet die je niet leuk vindt en werkt met mensen waar je van leert, je onderneming dus voor jou werkt. In plaats van dat jij werkt voor je onderneming. En dan is de kans dat je gelukkig wordt van je bedrijf het grootst.

Hoe zorg je ervoor dat je een goede work-life balance hebt als ondernemer?

Oef, dat heeft met een hoop facetten te maken. Belangrijk is in ieder geval om te beseffen dat woorden als “balans” en “geluk” voor iedere ondernemer (en ieder persoon) iets anders betekenen. Ga dus vooral bij jezelf te rade wat een goede balans VOOR JOU betekent. En werk daar vervolgens naartoe.

Voor ondernemers die hiermee worstelen kan ons actieplan “Gelukkiger Ondernemen” erg behulpzaam zijn. Die tips helpen ontdekken wat je wilt bereiken en welke zaken belangrijk zijn om te kunnen veranderen.

Als je vooral het gevoel hebt dat je work-life balans niet goed is omdat je niet maximaal effectief naar je zakelijke doelen toe werkt, kan het actieplan “Effectiever Ondernemen” zinnig zijn. Hierin nemen we de effectiviteit van je werkprocessen onder de loep en ontvang je tips om te focussen op de belangrijkste zaken.

Een ding dat ik zeker weet, is dat je fysieke en mentale gezondheid cruciaal zijn voor duurzaam ondernemersgeluk. Ik sta daarom elke dag -ook zonder alarm- om 5.00 uur op en doe dan 2 uur lang dingen waar ik blij van word en die goed voor me zijn.

Daarnaast maak ik mijn werk zo leuk mogelijk. Daardoor geeft het me energie in plaats van dat het energie kost. Wat voor mij cruciaal is om het leuk te houden is dat ik blijf leren. Nieuwe dingen leren geeft me energie. Wees daar ook eerlijk over tegen eventuele zakenpartners en check ook bij hen of ze nog steeds doen waar ze blij van worden en goed in zijn.

Is het belangrijk je bedrijf te zien als een missie in plaats van alleen een baan?

Dat moet iedereen echt voor zichzelf weten. De reden waarom je je bedrijf begint hoeft niet altijd hetzelfde te blijven. Ik geloof erin dat het leven in fases verloopt. Misschien begint iemand een kleine kapperszaak omdat ‘ie graag onafhankelijk is. Na 10 jaar is dat misschien wel een keten geworden die allerlei positieve dingen voor de maatschappij realiseert.

Uiteindelijk wil je als persoon meer positiefs dan negatiefs aan de wereld hebben gegeven en je onderneming kan daar natuurlijk een fantastische versneller voor zijn.

Als je met je bedrijf iets positiefs bewerkstelligt, geeft dat energie. Van de week ontvingen we bijvoorbeeld een mooie column over hoe je als ondernemer dicht bij jezelf kunt blijven. Die column kunnen we vervolgens onder de aandacht brengen bij meer dan 10.000 ondernemers.

Ik vind het een mooie gedachte dat een paar honderd, tientallen of desnoods slechts één ondernemer daar zijn voordeel mee heeft gedaan en nu misschien iets gelukkiger onderneemt.

Hoe ga je om met stress en tegenslagen?

Je kunt niet presteren als een topatleet en eten als een 14-jarige.

Iets dat me verrast is dat veel ondernemers en mensen met hoge functies totaal niet na lijken te denken over wat ze eten en drinken. Hoe groter je bedrijf of hoe hoger je functie, hoe meer je succes af gaat hangen van enkele grote beslissingen.

Als je slecht luncht, maaltijden overslaat of dingen eet die dan weer voor een energiedip zorgen, dan kan het niet anders dan dat je de kwaliteit van die beslissingen negatief beïnvloedt.

Ik ben dit zelf overigens alleen maar in gaan zien omdat ik het geluk heb dat mijn partner Bianca een erg goede nutritionist is. Sinds ik dit inzicht heb, vind ik het vreemd hoe weinig aandacht ervoor is in het bedrijfsleven en bij ondernemers.

Welk advies heb je voor mensen die op dit moment twijfelen om voor zichzelf te beginnen?

“Never try, never know.”

Weet je, je kan de voors en tegens wel allemaal in een Excelsheet proberen te knallen, maar uiteindelijk wil je toch gewoon voelen hoe het is? En als je het niets vindt, ga je weer wat anders doen. Ik garandeer je dat je altijd iets zinnigs van je ondernemersavontuur zult leren.

Welke quote moet iedere ondernemer op zijn lijf tatoeëren (of aan de muur hangen als je bang van naalden bent).

“Your customers don’t care about you, they care about themselves.” 

Ik zie overal – ook gerenommeerde bedrijven – enorme verhalen over zichzelf ophangen voordat ze proberen uit te leggen wat de ontvanger eraan heeft. Kijk vandaag maar eens naar de e-mails die je ontvangt. “Blablabla ons bedrijf heeft dit en dat gedaan…”. Dat kan de lezer natuurlijk niets schelen. Dat is de wereld op zijn kop. Wat zijn de voordelen voor jouw ideale klanten? Daar gaat het om!

Liever een kortere tattoo? Schrijf dan “SO WHAT?” op je handen. Want dat is wat je lezer zich afvraagt als hij je content consumeert. Als je dat doet denk ik oprecht dat je betere resultaten van je marketingactiviteiten gaat zien.

Haha, mijn grootste levensdoel na dit interview is nu toch wel geworden om iemand zo gek te krijgen dat ‘ie “SO WHAT” op zijn/haar handen tatoeëert. Wie durft?

De bijna laatste vraag: welke impact hoop je te hebben met ZZP Servicedesk?

Ik geniet ervan om mensen gepassioneerd dingen uit te zien proberen en mooie dingen te maken. Ondernemers heb ik daarom altijd prachtig volk gevonden en gun ik alle succes.

De impact van ZZP Servicedesk moet dan ook zijn dat een groter percentage van de 2,1 miljoen bedrijven in Nederland uiteindelijk succesvol is. Waarbij “meer succes” dus de definitie is van de ondernemer zelf, dat kan met inkomsten te maken hebben, maar ook met persoonlijke ontwikkeling en ondernemersgeluk.

Hoewel het vooral belangrijk is dat we ondernemers zo goed mogelijk verder helpen, vind ik het een mooie gedachte als het platform uiteindelijk een miljoen keer per jaar een ondernemer vooruithelpt.

En als de perfecte afsluiter; Raouls (lees)tips

The 4-hour workweek van Tim Ferris

Dit is de bron van mijn passie voor slimmer werken. Ik weet nog precies waar ik jaren geleden bijna juichend zijn boek heb gelezen en hoe prachtig ik zijn manier van denken vond: wat kun je elimineren, wat kun je automatiseren en wat kun je uitbesteden?

Sell like crazy van Sabri Suby

Als je de impact van je marketing op je sales wilt verbeteren, lees dit boek dan. Ik zie het als een hele goede samenvatting van welke zaken je op orde moet hebben om online meer te verkopen. De belangrijkste les waar mijn compagnon Maarten en ik nog steeds vaak naar refereren: “Traffic is a commodity”. Oftewel, online verkeer kun je onbeperkt inkopen. Het gaat er uiteindelijk om wie dat verkeer het meest effectief kan converteren

The Entrepreneurial Operating System 

Er zijn ontelbare boeken geschreven over hoe je effectief een organisatie kunt runnen, maar ik vind dat de Entrepreneurial Operating System het fantastisch samenvat in 6 cruciale onderdelen:

  • Vision.
  • People.
  • Data.
  • Issues.
  • Process.
  • Traction.

Als je die alle 6 op orde hebt, kun je hard groeien. Als je niet gelijk de cursus wilt doen, kun je eerst het boek Traction van Gino Wickman lezen. Maar pas op: grote kans dat je dan daarna alsnog de cursus wilt doen.

Spelen om te winnen, Albert Schipperijn

Een oud boekje, maar ik vind dit heel goed beschrijven waarom je moet spelen om de allerbeste te worden. Ook heb ik het concept van “merkpaspoort” letterlijk overgenomen. Werkt nog steeds uitstekend trouwens.

Notion.so

Geen boek, maar een geweldige tool als je wilt dat nieuwe freelancers of werknemers snel effectief kunnen bijdragen aan de doelen van je bedrijf. Je kunt hier namelijk een verzameling maken van je visie, doelstellingen en bedrijfsprocessen. Maar bijvoorbeeld ook de belangrijkste bestanden beschikbaar stellen zoals je logo’s en huisstijl. Zo creëer je één centrale plek waar iedereen alle informatie kan vinden om zo effectief mogelijk aan de groei van je onderneming bij te dragen.

Het op orde hebben van dit soort zaken maakt je natuurlijk ook een stuk meer schaalbaar en helpt enorm om je bedrijf beter verkoopbaar te maken.

Meer weten over ZZP Servicedesk?

Contact met Raoul of ZZP Servicedesk?

Stuur een WhatsApp naar +316 24 72 45 89 of een DM op LinkedIn. We zijn altijd blij met jouw tips, ervaringen, ideeën. En laat het ook weten als je als tester voor ZZP Servicedesk aan de slag wilt gaan.

Vraag, reactie, suggestie of opmerking?

Mail Vlinderss.