Hoe zet je Pinterest in voor je branding?

Hoe gebruik je Pinterest voor je branding?

Heb je geen idee hoe je Pinterest kunt gebruiken voor je bedrijf? Ben je klaar met in het wilde weg maar dingen te ‘pinnen’? Wil je weten hoe je Pinterest kunt gebruiken voor je branding en hier serieus mee aan de slag gaan? Laten we dan kijken hoe jij jouw passie omzet in actie en je jouw merk online kunt neerzetten.

In dit blog deel ik hoe je online zichtbaarheid creëert op Pinterest en hoe je een visueel merk neerzet dat jouw ideale klanten aantrekt.

Hoe bouw je een merk met Pinterest?

Pinterest schaart zich onder de socialmedia-kanalen. Zo kun je anderen volgen en op anderen reageren. Toch is het geen socialmedia-platform zoals Facebook en Instagram. Mensen zitten niet zozeer op Pinterest om met elkaar te verbinden of te reageren op elkaars pins. Mensen zitten op Pinterest omdat ze actief zoeken naar informatie, inspiratie en oplossingen. Pinterest is dus vooral een visuele zoekmachine.

Zo zoeken mensen naar ideeën voor hun bruiloft, de inrichting van hun huis, vakantiebestemmingen maar ook naar marketingtips en zaken als: hoe kun je als bedrijf sneller groeien en hoe kom ik van mijn burn-out af?

Door het creëren van pins voor je bedrijf bouw je een visuele portfolio op.

Je kunt je online zichtbaarheid op Pinterest vergroten met Pinterest borden waarin je:

  • meer van je bedrijf laat zien
  • je expertise deelt
  • je potentiële klanten inspireert

Ook kun je makkelijk connecten met potentiële klanten die dezelfde passie of interesses delen.

Levensduur van een pin

Pinterest pins hebben een langere levensduur dan andere socialmedia- berichten. Ik bedoel hiermee specifiek de interactietijd van een bericht. Ik zet ze voor het gemak even voor je op een rijtje:

Interactietijden socialmedia-berichten:

  • Twitterbericht: 24 minuten
  • Facebook post: 90 minuten
  • Instagram post: 19 uur
  • LinkedIn-bericht: 24 uur
  • Pinterest pin: 4 maanden

Als je dit weet, denk je niet meer wat heeft het voor zin om Pinterest te gebruiken toch?

Langetermijnstrategie

Onthoud vooral dat Pinterest-strategieën echt om de lange termijn gaan. Maar met wat geduld en een goede strategie kan het veel mensen naar je website trekken. Een voordeel daarbij is dat deze websitebezoekers actief zoeken naar ideeën. Vaak hebben ze dus een koopintentie.

Dat geldt trouwens ook voor verkeer vanuit Google, maar het is veel moeilijker om op Google te ranken. Met Pinterest gaat het veel sneller en zie je eerder resultaten. Waarom? Omdat er op Pinterest minder concurrentie is dan op Google. Kijk nu wordt het pas echt interessant.

Weetje: 50% van alle pins wordt pas na 3,5 maand gevonden. Zo trek je dus over een langere periode websitebezoekers naar jouw website.

Weetje:  Wist je dat 50% van de aankopen pas na 2,5 maand plaatvinden?

Contentstrategie

De strategie voor je content is natuurlijk afhankelijk van je doel. Wil je met Pinterest je naamsbekendheid vergroten, je merk laden, leads genereren of verkopen realiseren? Past hier inspirerende of juist informerende content bij? Of is je content recht op verkoop?

Deze keuzes bepalen of je kiest voor pins met producten, korte video’s, sfeerbeelden of infographics. Of natuurlijk pins die verwijzen naar blogs en andere content op jouw website.

Hoe ziet een aantrekkelijke pin eruit?

Pinterest is eigenlijk de ultieme wensenlijst. Mensen pinnen dingen die ze leuk vinden en willen hebben of doen. Dus zie Pinterest borden vooral als een visuele portfolio en maak ze zo aantrekkelijk mogelijk. Een paar tips:

  1. Gebruik mooie afbeeldingen. Gewoon met je eigen telefoon, om te delen waar je pin over gaat. Wil je liever stockfotografie gebruiken? Dan kun je mooie pins maken in Canva of losse afbeeldingen vinden in bijvoorbeeld Unsplash. Als je pins creëert voor producten, gebruik dan meerdere afbeeldingen, zodat anderen de pin sneller zullen repinnen.
  • Gebruik een heldere titel om uit te leggen waar je afbeelding over gaat.
  • Gebruik verticale afbeeldingen. 735 pixels x 1102 pixels is de perfecte afmeting voor je pins.
  • Zet een aantrekkelijke tekst in de omschrijving. Niet allemaal marketingtaal, maar een omschrijving die mensen inspireert om jouw pin te delen met hun publiek.
  • Voeg branding toe aan de pin, zoals een logo en een link naar je website.
  • Gebruik zoekwoorden in zowel de titel als de omschrijving. Dit helpt om je pin beter vindbaar te maken. Want zoals gezegd is Pinterest één grote zoekmachine.

Consistent pinnen

Het is voor elk socialmedia-kanaal belangrijk dat je consistent content plaatst. Pinterest zelf raadt aan om dagelijks te pinnen. Het is effectiever om elke dag een pin te plaatsen dan een bord te creëren en die in één keer vol te pinnen. Door regelmatig te pinnen bereik je een breder publiek.

Je kunt je pins in Pinterest zelf plannen of in Hootsuite of Tailwind.

En ben jij er helemaal klaar voor nu je begrijpt waarom Pinterest een waardevol middel is voor je online branding?

Als je toch liever ondersteuning hebt bij het inzetten van Pinterest voor je bedrijf, dan help ik je graag met het bedenken van de beste strategie tot het maken van de mooiste pins.