verbeter je Social Selling Index Linkedin

Goh, gaat het al beter met je LI-SSI?

Wat? Is er weer een nieuwe ziekte ontdekt? Nee jo, LI-SSI slaat op je Social Selling Index LinkedIn. Een soort van digitale reputatie. In dit artikel leg ik je uit wat SSI nu precies is. Hoe je je score verhoogt en wat voor voordelen dit heeft.

Wat zegt LinkedIn zelf over SSI?

“De Social Selling Index (SSI) van LinkedIn is een manier om het gebruik van LinkedIn als een social selling tool te meten.”

Oké, meten is goed. Want door te meten kun je resultaten vaststellen én bijsturen. Trouwens LinkedIn belooft dat de Sales Navigator je SSI in 6 maanden met 20% verbetert. De kosten zijn  € 58,07 per maand en je mag het een maand gratis uitproberen. Ik besloot eerst te onderzoeken wat ik zelf in 6 weken kan bereiken.

Wat levert het op?

LinkedIn vertelt verder:

  • 45% meer (sales)kansen.
  • 51% meer kans om je salesquota te bereiken.
  • 78% meer resultaat.

Maar ook:

  • Betere ranking.
  • Het meten van je eigen inzet in vergelijking met jouw netwerk.
  • Het meten van je resultaat in vergelijking met jouw branche.

Ik word enthousiast. Benchmarking én meer zichtbaarheid. Dat klinkt als de moeite waard om hierin wat energie en tijd te stoppen. Moet je natuurlijk wel eerst weten hoe LinkedIn je SSI berekent.

Zo berekent LinkedIn je SSI

LinkedIn berekent je score op basis van 4 factoren. Iedere factor krijgt maximaal 25 punten. Tel deze scores bij elkaar op en je hebt je SSI. Pretty simple!

1. Je professionele merk

  • Volledigheid van je profiel, waaronder het aantal onderschrijvingen (aanbevelingen en endorsements) dat je hebt ontvangen.
  • Longpost: het aantal publicaties én het aantal volgers op je longpost.

2. Je relaties

  • Het aantal connecties dat je hebt
  • Het acceptatiepercentage van je connectieverzoeken.

3. Je betrokkenheid bij LinkedIn

  • Delen, commentaren, interessantbevindingen, en opnieuw delen.
  • Verzonden berichten en de respons daarop.
  • Aantal groepen waarin je lid bent en je activiteit binnen die groepen.

4. Je gebruik van LinkedIn om prospects te vinden.

  • Zoekopdrachten personen.
  • Profiel weergaven.
  • Dagen actief.

Oké, om je SSI te verhogen voer je dus acties uit die meetellen voor je SSI. Denk aan je blog als longpost te publiceren. Scroll wat vaker door de tijdlijn van LinkedIn. Of wees actief in LinkedIn groepen.

Logisch, maarre waar vind ik mijn SSI?

Deze link brengt je naar jouw persoonlijk SSI dashboard.  Je bepaalt trouwens zelf of je jouw SSI score deelt of niet. Het dashboard is alleen voor jou zichtbaar.

Kijk zo ziet mijn dashboard eruit. Super overzichtelijk. Vrolijke kleurtjes. Met benchmark gegevens. Om blij van te worden.

Dashboard Social Selling Index LinkedIn

Inspanningen met resultaat

Mijn SSI score is in 6 weken van 44,01 naar 64 gegaan. Ik kreeg een aanvraag voor een workshop Mailchimp. Ik las interessante artikelen. En ontdekte nieuwe mensen.

En het wekelijks checken van mijn SSI helpt me mijn LinkedIn strategie vol te houden. Want je weet toch: wat je aandacht geeft groeit!

Heb jij aandacht nodig? Neem gerust contact op.

 

Fotocredits
Fotolia, Leigh Prather

Bronnen
Hoe de Social Selling Index (SSI) wordt berekend, LinkedIn
Resultaten voor social selling leiders, LinkedIn
De LinkedIn Social Selling Index: hoe verkoop je jezelf?, Frankwatching