https://www.vlinderss.nl/contact/

Het gaat om de klik!

Of je nu gaat daten of aan e-mailmarketing doet: als er geen klik is, is er niks aan. Mijn vrijgezellenleven en daarbij behorende jacht ligt al een tijdje (lees 30 jaar) achter me maar de klik was er meteen en is er nog steeds! <3

Een goede flirt lijkt misschien vrijblijvend maar de eerste indruk bepaalt wat er daarna gebeurt… Bij e-mailmarketing is het niet anders. Lezers houden van duidelijkheid. Ze klikken niet op elke link, ze willen weten wat klikken hen oplevert!

Klikken, liken en delen

Bij het schrijven van bovenstaande kop, laat ik de vergelijking met de liefde maar even gaan. (Je mag op mijn liefje klikken, je mag hem liken maar no way dat ik hem ga delen;))

Als je een nieuwsbrief stuurt, doe je dat met een doel. Verder lezen, kopen, aanmelden, doneren, delen, opgeven, doorsturen… Wat het ook is, als het niet heel duidelijk en makkelijk is gemaakt kun je het schudden. Dan verdwijnt je mail voor altijd op de digitale afvalbelt. Vlinderss maakte een lijstje met de beste tips om te zorgen dat het klikt met de lezer!

Tip 1: Maak het makkelijk en maak het opvallend

Sommige ondernemers doen het; super eenvoudige mailings maken. Met een goed tekst en vrijwel zonder opmaak. Elisabeth Griffioen (De Videovakvrouw) is zo iemand. Maar liefst 11 dagen achter elkaar mocht ik haar super goede videotips ontvangen. In elke mail stond de call-to-action daar in al zijn eenvoud. Maar wel uitnodigend en opvallend.

 

De Videovakvrouw

 

Zelf ben ik gek op mooie nieuwsbrieven, van die cadeautjes in je inbox. De uitdaging is dan echter veel groter om te zorgen dat de klik duidelijk en uitnodigend blijft. Regel nummer 1 is dan ook: maak het makkelijk en maak het opvallend.

Vlinderss Nieuwsbrief

Tip 2: De hele ankeiler of het plaatje klikbaar maken

Zo’n piepkleine link op je mobiel waar je maar moeilijk met je dikke vingertjes op kunt klikken, is niet handig. Maak daarom het hele blok, de ankeiler of het bijbehorende plaatjes ook clickable. Kan niet missen.

Tip 3: Maak delen makkelijk

Als je wilt dat je lezers je een handje helpen, dat ze een ander blij maken door je mailing door te sturen of te delen, maak het dan ook weer makkelijk, duidelijk en herkenbaar.
Met social media iconen voldoe je aan alle drie de eisen. Nu alleen nog zorgen dat de inhoud van je mailing de moeite van het delen waard is!

Tip 4: Val met de deur in huis en maak je mail scanbaar

Lezers lezen niet. Het is om te huilen maar waar en je weet het. Zorg daarom dat je introductietekst superkort of supertof is, of allebei. Maak de vervolgtekst altijd scanbaar door tussenkoppen te gebruiken. Linkjes zet je bij voorkeur onder de tekstblokken en niet erin.

Tip 5: Wat gebeurt er als ik klik?

Denk je dat mensen bang zijn om te klikken? Roy Ishak, expert op het gebied van copywriting weet het wel zeker.
Voordat mensen zich aanmelden of iets kopen, willen ze weten wat er gebeurt na de klik. Dit kan zomaar het allesbeslissend moment zijn waarop de lezer gaat twijfelen en dat wil je juist niet!

Roy lost dat probleem mooi op door enorm geruststellend te zijn. Weet je niet 100% zeker dat je je wilt aanmelden voor zijn cursus? Dan pakt Roy je NU bij de hand en loodst je smooth and sweet door het aanmeldproces.

Roy Ishak aanmelden
Mocht je dan alsnog door twijfels worden overvallen, dan verdwijnen die gevoelens als sneeuw voor de zon bij het lezen van de beloftes boven en naast het invulformulier. Roy Ishak is daarmee volgens mij niet alleen ‘Beste Opleider van Nederland’ maar ook meest ideale schoonzoon van het land;-)

Ideale schoonzoon Roy Ishak

 

Maar meestal kan het eenvoudiger en korter: zet letterlijk in de link of op de button waar je komt naar de klik. Dus niet Klik hier maar Offerte aanvragen.

Tip 6: De banaan van Aartjan

“Bezoekers van je website zijn te vergelijken met nerveuze aapjes. Ze willen maar één ding, en graag een beetje snel. Lees hoe je met ‘bananen’ een website lekker gebruikersvriendelijk maakt. Internetgebruikers willen snel weten: waar moet ik klikken? Vergeet niet: ze hebben altijd hun vinger op de muisknop. Een banaan is een groot ding om op te klikken. Lekker duidelijk.”

De Banaan van Aartjan van Erkel is eigenlijk de Banaan van marketingexpert Seth Godin. Met deze metafoor legt hij uit waarom elke webpagina maar één toptaak moet hebben zodat voor de bezoeker meteen helder is wat het hoofddoel van de pagina is en waar hij moet klikken.
Ook je nieuwsbrief zou maar één banaan moeten hebben. Een super opvallende call-to-action die je naar het hoofddoel brengt. Zo voorkom je keuzestress en onduidelijkheid.

Tip 7: Het gaat écht om de klik

Ik begon mijn blog al met ‘de klik’ als metafoor. Nu wil ik het over de echte klik hebben. De meeste mensen op je mailinglijst ken je niet persoonlijk. Toch hebben ze moeite gedaan om zich aan te melden en lezen ze jouw verhaal. De klik is er dus al, nu mag je een band opbouwen. Dit doe je door jezelf te zijn. Praat met je lezer, maak een lolletje, bied hulp aan en wees eerlijk.
Want net als in vriendschappen en in de liefde, vallen lezers voor je om wie je bent…

Wil jij het open- en doorklikpercentage van je mailings verhogen?

 

foto credit: pexels