e-maildesign

E-maildesign: maak je nieuwsbrief op voor succes!

Het oog wil ook wat. Daarom kammen we ons haar, scheren we onze baard en/of benen, stiften we onze lippen en trekken we die witte legging uit als we naar buiten gaan. Je weet tenslotte wat ze zeggen over de eerste indruk.

Online is die eerste indruk van levensbelang. Ziet je website er niet uit? Dan verliest je bedrijf snel aan aantrekkingskracht. Dit proces van aantrekken of afstoten gaat online nog veel onbewuster én sneller. Zorg daarom dat je weet wat je doet als je een nieuwsbrief verstuurt.
Een goed opgemaakte nieuwsbrief is als een mooie lange blonde vrouw in een voetbalkantine (of George Clooney op de huishoudbeurs…): iedereen kijkt nóg een keertje om!

5 tips voor een onweerstaanbare nieuwsbrief:

1. Supersimpel en snel

Veel ondernemers gebruiken hun nieuwsbrief uitsluitend om hun blog (wekelijks) te delen. Ze kiezen meestal voor eenvoud. Vaak ontbreekt iedere introductie en je begint meteen met het lezen van het blog dat na een paar regels wordt afgebroken en eindigt met Lees meer.
Een logische keuze uit tijdbesparend oogpunt want je hoeft je nieuwsbrief eigenlijk niet op te maken. Maar ook een gemiste kans. Door meerdere onderwerpen op te nemen in je nieuwsbrief verhoog je immers je doorklik- en verkoopkansen.

2. Professioneel en pixelperfect

Kies je ervoor om het wat professioneler aan te pakken? Dan wordt design belangrijk. Bedenk dat je nieuwsbrief een soort mini-webpagina is waarvoor ook dezelfde regels van toepassing zijn. Dus: tekst, beeld, kleur en gebruiksvriendelijkheid moeten in balans zijn.
Een nieuwsbrief moet natuurlijk altijd in een mailprogramma in html worden gemaakt en niet opgemaakt in een ontwerpprogramma en daarna als afbeeldingen worden verstuurd. Je kunt dan nergens op klikken én veel ontvangers kunnen de afbeelding niet openen.
Let erop dat je het ontwerp niet breder maakt dan 600px. Dan weet je zeker dat lezers die hun mail hebben ingesteld op verkleinde weergave óók nog kunnen lezen wat jij stuurt.

3. Opmaken in eigen huisstijl, kan dat?

Natuurlijk wil je dat je nieuwsbrief in je huisstijl wordt opgemaakt. Je logo is gelukkig zó in de header geplakt. Maar je kunt niet zomaar elk gewenst lettertype gebruiken op het web. Als de lezer niet het gekozen lettertypes op zijn pc heeft geïnstalleerd, ‘kiest’ zijn computer een gelijkend lettertype waardoor jouw zorgvuldig uitgekozen design onbedoeld om zeep wordt geholpen.
Daarom moet je een keuze maken uit de lijst met web-safe fonts die op vrijwel alle computers zijn geïnstalleerd. Dit zijn gangbare lettertypes zoals Arial, Verdana, Courier New en Comic Sans MS. De laatste adviseer ik je alleen te gebruiken als je een mailing voor een kleuterschool verzorgt. Anders loop je het risico dat niemand je serieus neemt ;-).

4. Lekkere kop heb jij!

Een lekkere kop trekt de aandacht en maakt nieuwsgierig. Wat dat betreft werkt de nieuwsbrief hetzelfde als je website. Maak van je nieuwsbrief een soort mini-homepage met voor elk item een pakkende kop, aantrekkelijke afbeelding en een ankeiler. Of er vervolgens ook echt op wordt doorgeklikt, is vooral afhankelijk van de relevantie van het artikel voor de lezer. Anders dan bij titels van blogs, kun je bij ankeilers in je nieuwsbrief beter geen vraag stellen in de kop, maar het antwoord al geven! In de ankeiler zelf geef je een hele korte samenvatting van het artikel.
Zorg dat meteen duidelijk is waar je op moet klikken als je verder wilt lezen: het plaatje, de kop, het artikel of een lees-meer-link.

5. Joehoe! Hier klikken!

Het lijkt zo voor de hand liggend en toch zijn er nogal wat misverstanden over de call-to action. Zo hoor ik vaak dat mensen denken dat een nieuwsbrief maar één CTA mag hebben of ze zijn bang dat de CTA-knop te opvallend en ‘opdringerig’ is. Laat mij je van je CTA-angst afhelpen. Met een call-to-action help je de lezer. De lezer hoeft niet na te denken en je maakt kiezen makkelijker. Dus: minder stress en dat is precies wat de lezer wil.
Een goede CTA bestaat uit een opvallende (gekleurde) knop waarop duidelijk staat wat je kunt verwachten als je erop klikt. Met dit stukje micro-copywriting hoef je geen prijzen in de wacht te slepen. Vaak volstaat: ‘Lees meer’, ‘Downloaden’ of ‘Aanmelden’.

Inhoud en design gaan hand in hand bij e-mailmarketing. Een goede nieuwsbrief (op)maken kost veel tijd maar het is zeker de moeite waard om in te investeren. Je komt namelijk direct onder de aandacht bij mensen die al hebben aangegeven interesse in je te hebben. Houd dat warm en ga er zorgvuldig mee om.
Hier lees je meer over het versturen van nieuwsbrieven met MailChimp.
Vind je het toch (nog) wat spannend of heb je het te druk om zelf een goede e-mailcampagne op te zetten? Bel me gerust om te sparren of om me in te huren zodat jij met iets anders aan de slag kunt gaan.

photo credit: pexels