Foto van een onweerstaanbare bucket met content (snoepjes)

Contentmarketing: geen geëmmer met buckets

Slaak je regelmatig een diepe zucht omdat je niet weet waar je nu weer over moet schrijven? Het een herkenbare worsteling bij veel zelfstandig professionals. Je onderschrijft het belang van het delen van waardevolle content. Alleen lukt het maar niet om die consequent te bedenken. Want je hebt geen inspiratie, te veel of juist geen ideeën.

Stop maar met zuchten. Vandaag start je ontdekkingsreis naar de bucket-methode. Dat is de Marie Kondo voor het organiseren van je content. Een methode die ik regelmatig toepas, waardoor ik altijd weet waarover ik wil schrijven. En daar valt veel over te vertellen.

Op je bucketlist: 3 bucketblogs

In een drieluik ontdek je alles over de bucket-methode. Na het lezen van die blogs heb je:

  • Altijd een zinvol onderwerp om content van te maken. Geen error meer bij je contentcreatie.
  • Een optimale strategie met een consistente lijn in je content.
  • Jouw kostbare tijd efficiënt gebruikt. Betere content met minder moeite.
  • Tools en tips om de processen lekker soepel te laten verlopen.
  • Weet je wat je kunt doen als het zelf maken van content gewoon “niet jouw ding” is.

In dit eerste blog ontdek je hoe de bucket-methode ervoor zorgt dat je altijd een zinvol onderwerp hebt om over te schrijven. Ik inspireer je met 10 mogelijke contentbuckets om uit te kiezen. In het tweede blog ontvang je een implementatie stappenplan. En het derde blog is een verdieping in de strategische keuzes voor je contentmarketing. We beginnen met de basis. Wat is de bucket-methode en wat heb je eraan?

Leuk weetje: marketeers die hun content plannen hebben 674% meer kans op succes.

Wat is de bucket-methode

Kortgezegd helpt de bucket-methode bij het organiseren van content in vaste thema’s of buckets. Denk hierbij aan vaste onderwerpen die aansluiten bij jouw expertise. Door je content in thema’s te organiseren, krijg je overzicht en weet je altijd waarover je kunt schrijven.

Het biedt een krachtige basis om consistent en strategisch zichtbaar te blijven, zonder steeds opnieuw te moeten nadenken over nieuwe onderwerpen. Bovendien breng je al je producten en diensten op een natuurlijke manier onder de aandacht en sluit je content aan op de verschillende fases van de klantreis. Met deze methode bouw je aan vertrouwen, breng je variatie aan in je communicatie en blijf je dus waardevol voor je publiek.

10 veelgebruikte buckets ter inspiratie

🪣 Educatie & Tutorials

Je deelt waardevolle kennis met je doelgroep en laat ook gelijk je expertise zien. Dit blog past bijvoorbeeld prima in deze bucket voor mijn dienst contentmarketing. Andere voorbeelden: hoe gebruik je [tool of techniek], 5 tips om [probleem] aan te pakken of blog 2 in deze reeks: stappenplan implementatie bucket-methode.

🪣 Inspiratie & motivatie

Praktijkvoorbeelden, inspirerende ervaringen of jouw persoonlijke visie en inzichten voegen je persoonlijkheid en authenticiteit toe aan je content. Hiermee maak je jezelf onderscheidend en aantrekkelijk voor klanten die echt bij je passen. Schrijf bijvoorbeeld een blog over je ondernemersreis en de uitdagingen die je hebt overwonnen.

🪣 Veelgestelde vragen (FAQ)

Een fantastische service die de klantervaring verbetert. Verwerk in je FAQ’s niet alleen direct antwoord op veelvoorkomende vragen, beantwoord ook typische vragen en bespreek twijfels. Een goed ingerichte FAQ is niet alleen fijn voor je klanten (informatie, duidelijkheid, waarde en besluitvorming). Ook voor jou heeft het veel voordelen. Het geeft je dieper inzicht in klantbehoeften. Bovendien heeft een FAQ ook SEO-voordelen (verbeterde vindbaarheid, featured snippet, brede dekking van zoekwoorden, interne linkstructuur). 

🪣 Community & betrokkenheid

Een fantastische bucket voor je marketing. Want betrokkenheid zorgt voor interactie en alle algoritmes zijn daar verliefd op. Daarnaast versterkt het natuurlijk de band met je volgers. Want als mens worden we allemaal graag gehoord en begrepen. Deze bucket vul je bijvoorbeeld met polls “wat is je grootste uitdaging”, “wat is je favoriete [onderwerp]”. Maar ook feedback, inspiratievragen en “wist je dat” feiten zijn goed in te zetten.

🪣 Tips & Tools

Het is de ziel van contentmarketing; het delen van waardevolle en relevante content voor een specifieke doelgroep. En zijn we niet allemaal voortdurend op zoek naar tips & tools om slimmer te werken en met minder moeite betere resultaten te halen? Met een goedgevulde tips & tools bucket, positioneer jij jezelf als waardevolle bron van praktische informatie. Doen dus!

🪣 Branchetrends & innovaties

Niets laat je expertise zo goed zien als up-to-date kennis over je vakgebied. Deze bucket draait om het delen van relevante trends, innovaties en veranderingen die jouw doelgroep verder helpen. Het houdt niet alleen jou en je klanten scherp, maar bevestigt ook jouw autoriteit binnen je branche. Denk aan artikelen over opkomende technologieën, analyses van marktverschuivingen, of updates over regelgeving. Zo maak je van jouw content een bron van waardevolle inzichten en blijf je top of mind.

🪣 Achter de schermen

Laat de mensen zien wie jij bent, en wat er écht gebeurt binnen jouw bedrijf. Een blik achter de schermen geeft je volgers een kijkje in jouw dagelijkse werkleven, en dat zorgt voor een persoonlijke band. Mensen houden ervan om te zien wie er aan de knoppen draait. Deze bucket kun je vullen met verhalen over hoe jij projecten aanpakt, foto’s van je werkplek, of een “dag in het leven post”. Of je nu successen of uitdagingen deelt, het versterkt het menselijke aspect van je merk. Resultaat? Vertrouwen en herkenning, en dat zijn de basisstenen voor loyaliteit.

🪣 Casestudies & klantverhalen

Er gaat niets boven de kracht van een goed klantverhaal. Met casestudies en klantverhalen laat je jouw volgers zien wat jouw expertise echt kan bereiken. Geen gladde marketingclaims, maar échte resultaten. Beschrijf bijvoorbeeld hoe je een klant hebt geholpen een specifiek doel te bereiken. Dit type content bouwt niet alleen vertrouwen op, het biedt ook inspiratie en herkenning voor potentiële klanten. Klantverhalen zijn het ultieme bewijs dat je werk impact heeft.

🪣 Evenementen & promoties

Dit is dé bucket voor acties, workshops, webinars en speciale aanbiedingen die jouw doelgroep iets extra’s geven. Of het nu gaat om een live Q&A, een lanceringsevent, of een tijdelijke korting: een goede promotie zet je volgers in beweging. Het laat zien dat je iets waardevols aanbiedt en motiveert mensen om direct actie te ondernemen. Ideaal om je bereik te vergroten en klanten over de streep te trekken.

🪣 Product- of dienstinformatie

Als laatste voorbeeld een bucket die wat mij betreft zeker niet mag ontbreken. Dit is dé bucket om jouw aanbod concreet te maken en te laten zien hoe je diensten inspelen op specifieke klantbehoeften. Laat de voordelen van je aanbod zien door ze te vertalen naar een waardepropositie voor je klanten. Video of blog zijn prima contentvormen hiervoor.

Moeite met kiezen? Laat mij je adviseren en een sterke strategie opstellen.

Maatwerk: bepaal jouw ideale bucketmix

Je bepaalt zelf welke content buckets je gebruikt. Natuurlijk stem je jouw buckets af op je marketingdoelen, op de behoeften van je doelgroep (interesses, pijnpunten en behoeften) en wat je persoonlijk het beste ligt.

Kies tussen de 4 en 6 buckets. Daarmee heb je een prima basis. Want het moet natuurlijk wel behapbaar blijven en in je eentje heb je maar 24 uur in een dag.  

Samenvatting: De bucket-methode voor content successen

Voor iemand klant bij je kan worden, moeten ze weten dat je bestaat. Contentmarketing is daarvoor een goedwerkende strategie. Vind je het lastig om consequent relevante content te maken die al je diensten en de fases van de klantreis dekt?  Dan is de bucket-methode een ideaal hulpmiddel om relevante, gestructureerde en aantrekkelijke content te maken.

In het volgende deel van dit drieluik ontvang je een concreet stappenplan om de bucket-methode te implementeren. Val je onder de categorie ondernemers die geen tijd of geen zin heeft in contentmarketing? Plan dan een oriënterend kennismakingsgesprek in.

Wil je zeker weten dat je het volgende blog met het concrete stappenplan ontvangt? In Vlinderss in je Mailbox ontvang je maandelijks inspiratie en veel praktische tips die je ondernemend leven makkelijker maken. Probeer gerust, afmelden gaat nog makkelijker dan aanmelden.

Fotocredits: Canva Pro

Vraag, reactie, suggestie of opmerking?

Mail Vlinderss.