Archetypes contentmarketing

Contentmarketing: 4 archetypes vertellen…

Het klinkt misschien als iets uit een oude Griekse mythe, maar deze archetypes zijn een handig hulpmiddel om jouw marketingstrategie op te bouwen. Want laten we eerlijk zijn, als professional heb je vast veel te vertellen over jouw producten en diensten.  Maar hoe maak je jouw boodschap aantrekkelijk voor jouw doelgroep? Laat deze 4 archetypes spreken voor jou.

Wat is ook alweer een archetype?

Archetypes danken we aan Carl Jung, de psycholoog en psychiater. Het zijn collectieve oerbeelden die in ieders onbewustzijn hetzelfde zijn. Ze staan dus los van plaats, tijd of cultuur. Hij definieerde er 12. Hier lees je meer over deze archetypes van Carl Jung.

Dit artikel gaat echter over de 4P-theorie van Robert Rose. Rose beschrijft vier verschillende content-archetypes. Geef ze alle vier een mooie plaats in je contentmarketingstrategie. Dan doen ze precies waarvoor ze zijn bedacht: jouw boodschap overbrengen aan jouw doelgroep.

🥜 Voor het leescomfort zijn de archetypes mannelijk. Maar natuurlijk zijn ze er ook in vrouwelijke en non-binaire vorm.

Promoter

De Promoter

Wie is die Promoter?

De Promoter is een verkoper in hart en nieren. Hij is super enthousiast over zijn producten en diensten en steekt dat niet onder stoelen of banken. Zijn enthousiasme is gewoon voelbaar en dat werkt aanstekelijk en overtuigt. Hij zorgt ervoor dat je gewoon zin hebt om het zelf te proberen.

Hoe versterkt de Promoter je contentmarketingstrategie?

Door te vertellen wat je te bieden hebt. En dan op een aantrekkelijke manier. De content die de promoter maakt is dan ook promotionele content. Denk aan brochures, advertenties of reclame op social media. Gebruik mooie foto’s en video’s om jouw boodschap nog sterker te maken. En voeg vooral testimonials toe waarin eerdere klanten het resultaat van jouw diensten of producten beschrijven.

Inzetten voor:

  • Directe verkoop stimuleren.
  • Vergroten van je merkidentiteit.

Voorbeeld social media post type Promoter

Lieve coach. Ik weet het, jij bent écht goed in je werk. Het is alleen jammer dat je zo bescheiden bent. Nu weet niemand je te vinden en dat terwijl je voor zoveel mensen echt een verschil kunt maken. Met plezier zet ik mijn jarenlange expertise in contentmarketing in om van jou een echte SBC (super bekende coach) te maken. Als je er klaar voor bent dan hé. Want zoals een van mijn opdrachtgevers schrijft: na het starten van onze samenwerking kreeg ik vier x zoveel aanvragen dan ervoor. Bel me gewoon even en ontdek wat ik voor jou mag betekenen.

Valkuil

Bescheidenheid of niet te commercieel over willen komen.

Als je echter waardevolle producten of diensten hebt voor anderen is die bescheidenheid nergens voor nodig. En er is ook niets vies aan geld verdienen. Je bent ondernemer, geen hobbyist of vrijwilliger. Alleen als je bedrijf financieel gezond is, blijf je in staat anderen te helpen en nieuwe diensten of producten te ontwikkelen. De kunst is vooral de waarde van jouw product of dienst te benoemen voor je doelgroep.

preacher 4P-theorie

De Preacher

Wie is die Preacher?

De Preacher wil maar een ding. Jou inspireren en motiveren. Keer op keer. Want hij heeft een heldere visie en is gepassioneerd. Zijn oplossingen zijn er ook voor jou. En met speldenprikjes, rake verhalen en inspirerende teksten weet hij jou te overtuigen om in actie te komen.

Hoe versterkt de Preacher je contentmarketingstrategie?

Als Preacher is het belangrijk om met grote regelmaat jouw visie en missie over te brengen op jouw doelgroep. Hij inspireert en motiveert je om in actie te komen. Bijvoorbeeld door gebruik van storytelling. Op social media, in blogs en natuurlijk in je nieuwsbrief. Ook gecureerde content, waarin je jouw mening en visie deelt, valt hieronder.

Inzetten voor:

  • Vergroten merkbekendheid.
  • Toename verkeer naar website via zoekmachines.
  • Opbouwen volgers op social media.

Voorbeeld social media post type Preacher

Contentmarketing is meer dan alleen het schrijven van een paar blogposts of het plaatsen van enkele social media berichten. Het gaat om het creëren van waardevolle content die jouw doelgroep raakt en helpt bij het bereiken van hun doelen. Met een mooie variatie van contentsoorten, zodat je iedereen in je doelgroep bereikt. Graag zet ik mijn visie op waardevolle en effectieve contentmarketing in voor jouw bedrijf. Zowel op strategisch als uitvoerend niveau. Heb jij er geen omkijken meer naar.

Valkuil

Wees niet te dogmatisch. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Fixeer dus niet alleen op my way or the highway en blijf openstaan voor andere perspectieven en meningen. Gebruik ze om jouw producten en diensten nog beter te maken. Houd je doelgroep betrokken door keer op keer de interactie met ze aan te gaan.

Professor

De Professor

Wie is die Professor?

De Professor is iemand die wil informeren en adviseren. Hij is deskundig op zijn vakgebied en beschikt over een schat aan kennis die hij graag met anderen deelt. Zijn talent ligt op het gebied van de kennis en vaardigheden van anderen te vergroten, zodat ze hun doelen bereiken.

Hoe versterkt de Professor je contentmarketingstrategie?

Als Professor vind je het belangrijk om jouw expertise en kennis te delen met jouw doelgroep. Je wilt mensen informeren en leren hoe zij hun doelen kunnen bereiken. Je kunt bijvoorbeeld blogartikelen schrijven waarin je complexe informatie begrijpelijk maakt voor jouw doelgroep. Ook kun je video’s maken waarin je jouw kennis deelt en jouw doelgroep tips geeft om hun doelen te bereiken. Whitepapers en how to blogs zijn ook prima voor een professor.

Inzetten voor:

  • Leadgeneratie.
  • Profilering als expert (thought leadership).

Voorbeeld social media post type Promoter

Wist je dat het toevoegen van afbeeldingen aan je blogpost het aantal views kan verhogen? Wel tot 94% (MDG Advertising 2012 & Skyword 2011). Het gaat dan wel om relevante visuele content. Anders is het effect juist averechts.

Als contentmarketingspecialist deel ik graag mijn kennis met jou! Blijf op de hoogte van de nieuwste trends en ontwikkelingen en pas deze toe om jouw online aanwezigheid te vergroten.

Valkuil

Natuurlijk, feiten zijn belangrijk. Jouw valkuil is dat je content zo droog is als een beschuitje met pindakaas. Niet al te smakelijk om te consumeren. Schrijf je teksten dus eenvoudig, vermijd jargon en technische termen en leg een bruggetje met gevoel en emoties. Een grapje tussendoor doet al wonderen.

Poet, archetype contentmarketingstrategie

De Poet

Wie is die Poet?

De Poet is iemand die anderen wil raken met zijn verhalen en emoties. Hij is creatief en een woordenkunstenaar. Hij vindt het belangrijk dat zijn boodschap een gevoel oproept bij anderen en heeft het talent om emoties te verwoorden.

Hoe versterkt de Poet je contentmarketingstrategie?

Als Poet deel je jouw verhaal graag op een creatieve manier. Zodat het je doelgroep raakt en er emoties bij hen loskomen. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van gedichten, verhalen of metaforen om jouw boodschap op een creatieve manier over te brengen. Ook kun je gebruik maken van visuele content, zoals foto’s en video’s, om jouw boodschap kracht bij te zetten. En natuurlijk storytelling. Zorg er wel voor dat jouw content niet te zweverig en abstract is, maar maak het concreet en relevant voor jouw doelgroep.

Inzetten voor:

  • Betrokkenheid.
  • Klantbinding.
  • Loyaliteit.
  • Bouwen van fans.

Voorbeeld social media post type Poet

Ik geloof dat contentmarketing de kracht heeft om levens te veranderen. Het gaat niet alleen om het vergroten van jouw online aanwezigheid, maar ook om het raken van de mensen achter het scherm. Door waardevolle content te delen, kunnen we mensen inspireren, motiveren en in beweging zetten. Laten we samen werken aan een wereld waarin contentmarketing de kracht heeft om levens te veranderen!

Valkuil:

Jouw creatieve geest kent geen grenzen. Die van jouw lezers wel. Wees dus niet te abstract of vaag. Nog belangrijker dan je creativiteit is dat jouw doelgroep jouw boodschap begrijpt.

Contentmarketingstrategie bonustips

Het is belangrijk om een goede mix te vinden tussen deze vier archetypes in jouw contentmarketingstrategie. Zo kun je jouw doelgroep op verschillende manieren aanspreken en zorg je ervoor dat jouw boodschap blijft hangen. Hieronder geef ik nog een aantal tips om jouw contentmarketingstrategie nog effectiever te maken.

Ken jouw doelgroep

Het is belangrijk om te weten wie jouw doelgroep is en wat hen beweegt. Wat zijn hun behoeften en welke problemen hebben zij waarvoor jij een oplossing kunt bieden? Door jouw content af te stemmen op de behoeften van jouw doelgroep, zorg je ervoor dat zij zich aangesproken voelen en dat jouw boodschap blijft hangen. Hoe je achter die behoeften komt? Vraag het aan je klanten.

Wees consistent

We houden van regelmaat. Dus wees consistent in jouw contentmarketingstrategie. Dit betekent dat je regelmatig nieuwe content plaatst en dat jouw content aansluit bij jouw branding en visuele identiteit. Zo zorg je voor herkenbaarheid en versterk je jouw merk. Liever wat minder maar wel regelmatig aanwezig online, dan een maand iedere dag twee keer en dan weer elf maanden niet.

Bied waardevolle content

Denk bij alles wat je maakt: so what? Wat heeft jouw doelgroep hieraan? Hoe helpt jouw content jouw doelgroep resultaten te behalen en doelen te bereiken? Bied bijvoorbeeld tips, advies en inzichten waar jouw doelgroep direct mee aan de slag kan.

Maak gebruik van verschillende kanalen

Waar zit je doelgroep? Misschien ben je zelf een groot TikTok fan. Maar als je doelgroep op Insta en LinkedIn zit, kun je je beter daarop focussen. Zet niet al je geld in op één bron en maak gebruik van verschillende kanalen om jouw content te verspreiden. Denk aan social media, jouw website, e-mailmarketing en eventueel offlinekanalen. Zo bereik je jouw doelgroep op verschillende manieren en vergroot je jouw bereik.

Analyseer en optimaliseer

Blijf je strategie analyseren en optimaliseren. Kijk welke content het beste werkt en welke kanalen het meeste bereik opleveren. Pas jouw strategie hierop aan en blijf testen en experimenteren om te kijken wat het beste werkt voor jouw doelgroep. Dat betekent trouwens niet dat je niet iets voor de lol kunt doen. Energie krijgen is ook een groot goed. Als het maar een bewuste keuze is.

Conclusie

Kortom, door een goede mix te vinden tussen de vier contentarchetypes en jouw content af te stemmen op de behoeften van jouw doelgroep, zorg je ervoor dat jouw boodschap blijft hangen en dat jouw doelgroep zich aangesproken voelt. Blijf consistent en bied waardevolle content op verschillende kanalen aan en blijf jouw strategie analyseren en optimaliseren. Zo vergroot je jouw bereik en bouw je aan een sterk en herkenbaar merk.

Vind je het leuk om een volgende keer meer te lezen over de 12 merk archetypes?

Meld je dan aan voor Vlinderss in je Mailbox. Je ontvangt dan iedere laatste vrijdag van de maand een e-mal vol met tips.

Vraag, reactie, suggestie of opmerking?

Mail Vlinderss.