Dinsdagmiddag 14:50. Je hoofd voelt als een browser met 28 open tabbladen en het is pas dinsdag. In je ooghoeken zie je je overvolle planning liggen. Ineens is daar dat ongemakkelijke gevoel dat je iets vergeet.
O, ja! Over 10 minuten moet er een update op LinkedIn. Je zucht diep; laat maar. Je hebt toch geen flauw idee over een interessant onderwerp en vorige week mislukte het ook al. Er is een hulpmiddel: werken met een contentkalender. Dat voorkomt diepe zuchten en geeft je houvast om wél consistent zichtbaar te blijven op de socials.
In dit tweedelig blog vind je antwoorden op de vragen:
- Wat is een contentkalender?
- Heb je als zelfstandig professional wel een contentkalender nodig?
- Wat zet ik in een contentkalender?
- Hoe maak ik een contentkalender in Excel?
- Wat zijn alternatieve tools voor contentplanning?
Wat is een contentkalender?
Een contentkalender is precies wat de naam zegt: een kalender waarin je je geplande content vastlegt. Dit kan gaan om socialmediaposts, blogs en nieuwsbrieven. Het idee is dat je in één overzicht ziet wat, waar en wanneer je iets plaatst. Zie het als een routekaart voor je marketinginspanningen. Geen last minute paniek meer over “Wat moet ik vandaag posten?”
Een goed gevulde contentkalender is niet alleen handig, maar ook een strategie op zich. Je kunt belangrijke momenten zoals feestdagen, evenementen of productlanceringen vooraf inplannen en ervoor zorgen dat je boodschap op het juiste moment bij je doelgroep aankomt.
Heb je als zzp’er wel een contentkalender nodig?
Je hebt nogal wat rollen in te vullen in je eentje. Verkoper, marketeer, ondernemer, administrateur, coach of professionele dramaqueen/king als de wifi uitvalt. Je kunt dus wel wat hulp en structuur gebruiken. Hier volgen 4 hele goede redenen om met een contentkalender te werken.
1. Rust in je hoofd
Een contentkalender haalt stress weg. Door vooruit te plannen, voorkom je die vervelende momenten waarop je wanhopig naar inspiratie zoekt. Geen stress betekent bovendien meer tijd om je te focussen op wat echt belangrijk is: je klanten. En minstens zo belangrijk: het is beter voor je gezondheid en humeur.
2. Consistentie is key
Wist je dat consistent posten op social media je engagement met maar liefst 39% kan verhogen? (Bron: HubSpot.) Door regelmatig van je te laten horen, blijf je top of mind bij je klanten. En dat begint allemaal met een contentkalender.
3. Tijd is geld
Door een paar uur te investeren in je planning, bespaar je op de lange termijn bakken vol met tijd. Je hoeft niet elke dag opnieuw het wiel uit te vinden, want je hebt al een plan klaarliggen. Je voert je marketing doelgericht, gestructureerd en met focus uit.
4. Betere resultaten
Met een contentkalender gun je jezelf ruimte om strategisch te denken. Welke boodschap wil je uitdragen? Wanneer is je doelgroep online? Hoe zorg je voor afwisseling in je content? Door deze vragen vooraf te beantwoorden, wordt je marketing een stuk effectiever.
Overtuigd van de voordelen van een contentkalender? In het tweede deel van dit blog ontvang je inspiratie voor de inhoud van je contentkalender en hoe je de kalender maakt in Excel.
Vaker tips ontvangen over contentmarketing?
Meld je dan aan voor Vlinderss in je Mailbox. Dan vliegt er iedere laatste vrijdag van de maand een vrolijke mail barstensvol praktische tips je mailbox in. Met toffe extra’s zoals toegang tot de Vlinderss Lounge (premium downloads) en af en toe een winactie.
Lees ook het tweede deel: Hoe maak ik een contentkalender?
Vraag, reactie, suggestie of opmerking?
Mail Vlinderss.