nieuwe website nodig

5 redenen waarom jij een nieuwe website nodig hebt

Geschatte leestijd: 8 minuten

Je hebt de stoute schoenen aangetrokken en bent je eigen bedrijf begonnen. Daar hoorde natuurlijk een professionele website bij. Maar wat is nu eigenlijk de houdbaarheidsdatum van die website? In de regel updaten bedrijven hun website elke 2-3 jaar. Hoe lang is het geleden dat jouw website is vernieuwd? En hoe weet je of jouw website aan vernieuwing toe is?

Het antwoord is simpel. Als je site geen rendement meer oplevert of niet meer aansluit bij wat je als bedrijf wil uitstralen, dan wordt het tijd voor actie.

Dit artikel is overigens ook interessant als je net gaat starten. Wil je aan de slag met een nieuwe website? Lees dan hieronder waar je allemaal op moet letten.

Vijf redenen om je website te vernieuwen

1. Je website trekt geen potentiële klanten meer aan

Elk bedrijf zou online potentiële klanten naar zijn website moeten trekken. Als dat niet het geval is, dan werkt je website niet voor je. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Heb je wel een duidelijk doel voor je website? Is je website snel en overzichtelijk? Is je website mobielvriendelijk? Nee? Dan haken bezoekers vrijwel meteen af.

2. Je website wordt niet gevonden in Google

Ik zie regelmatig mooie websites die zijn ontworpen door ontwerpers met verstand van design, maar geen verstand van zoekmachines. De website ziet er fantastisch uit, maar niemand krijgt hem ooit te zien, want de site is niet geoptimaliseerd voor de zoekwoorden die je potentiële klanten gebruiken. Gevolg: je website wordt niet gevonden door Google. Een website zonder Search Engine Optimalization (SEO) werkt niet voor je.

3. Je website ziet er niet professioneel uit

Als je je bedrijf sterk in de markt wil zetten, maar het design is verouderd of niet professioneel ontworpen, dan sla je de plank mis. Het gebruik van onscherpe foto’s, te veel tekst en een onduidelijke navigatie stralen negatief af op wat je als bedrijf wil uitstralen. Potentiële klanten gaan dan twijfelen aan de professionaliteit en betrouwbaarheid van je bedrijf. En dat wil je natuurlijk niet. Tijd voor een fris, strategisch design voor je website dat jouw ideale klanten aantrekt.

4. De gebruiksvriendelijkheid van je website is slecht

Zelfs als je website er wel goed (of minimaal oké) uitziet, ben je er nog niet. Een website die traag laadt of op een andere manier niet gebruiksvriendelijk is zal je bezoekers (en dus potentiële klanten) irriteren. Het leven online gaat supersnel. Je bezoekers hebben echt geen zin om lang te moeten wachten. Een hoge gebruiksvriendelijkheid is noodzakelijk.

5. Je website is technisch te ingewikkeld

Hoe makkelijk is je website in het onderhoud? Kun je dit zelf of ben je daarvoor afhankelijk van je websitebouwer? Loopt je website vast of is deze traag door plugins? Dan is je website technisch veel te ingewikkeld. Je wilt toch een website die je makkelijk zelf aanpast, zonder technische problemen? Dat kan. Ik leg je verder in dit artikel uit hoe. Eerst nog wat tips om meer klanten aan te trekken.

nieuwe website? Stel eerst je doel vast. Dat helpt met keuzes maken

Doelgericht, zo trekt je site meer klanten aan

Als het goed is heb je nu een helder beeld van wanneer je website toe is aan vernieuwing. Nu geef ik je graag wat tips die je helpen om je nieuwe website tot een succes te maken.

Het is lastig te bepalen of je website voor je werkt als niet hebt nagedacht over het doel van je website. Wat wil je dat je website doet? Aan alleen een mooie website zonder strategie of een website die technisch perfect is, met een boodschap die niet overkomt, heb je niks. Dat draagt niet bij aan de doelen die je hebt voor je bedrijf, zoals meer zichtbaarheid en meer klanten. Zo stel je dat doel vast.

  • Formuleer je doel specifieker dan alleen “ik wil mijn website gebruiken om mijn product/dienst te verkopen.”
  • Denk na over hoe je je product/dienst verkoopt of nog specifieker waar. Via je email-lijst? Tijdens een intakegesprek? Voer je gesprekken naar aanleiding van bijvoorbeeld een quick scan? Of verkoop je meestal via een persoonlijk gesprek?
  • Zonder dat de bezoeker al eerder contact met je heeft gehad of je voorbij heeft zien komen op social media (know-like-trust factor) is het niet heel waarschijnlijk dat je websitebezoeker je product meteen koopt of een afspraak met je inplant. Het is dus belangrijk dat je eerst een relatie opbouwt.
  • Bedenk wat de meest simpele en voor de hand liggende actie is die je potentiële klant kan ondernemen waardoor die daadwerkelijk een klant wordt. Afhankelijk van je einddoel ziet zo’n eerste stap richting het tot klant maken van je websitebezoeker (=conversie) er bijvoorbeeld zo uit:|
    -> schrijft zich in op mailinglijst.
    -> boekt een kennismakingsgesprek.
    -> bekijkt je masterclass of luistert naar je podcast.
  • Hoe je eerste conversiestap er ook uitziet, dat moet het doel zijn van je website. Bouw je hele website rondom een tot maximaal twee specifieke doelen.

Hoe ziet dat er concreet uit? 

Hou je gestelde doelen aan als leidraad voor de content van je website. Wat betekent dat voor het soort pagina’s die in je navigatie komen te staan? Wat zet je in je footer, waar gebruik je een pop-up banner voor? En waar kunnen mensen zich aanmelden voor je mailinglijst en je weggever downloaden? Je doelen helder voor ogen hebben helpt je bij het maken van de juiste keuzes.

Maak je site verleidelijk overzichtelijk

Een overzichtelijke website is superbelangrijk. De gemiddelde websitebezoeker verlaat binnen 10 seconden een bezochte website. Je wilt dus meteen de aandacht trekken van je bezoeker en deze verleiden om langer op je website te blijven. Een heldere boodschap en een aantrekkelijk design dragen daar zeker aan bij. We hebben het al gehad over het bepalen van een doelstelling voor je website. Denk ook goed na over de gebruiksvriendelijkheid van je site. Een bezoeker moet in een oogopslag kunnen zien wie je bent en wat je voor de bezoeker kunt betekenen. Dus kijk nog eens met een frisse blik naar het ontwerp, je boodschap en de structuur op je website.

  • Een van de belangrijkste best-practices is om je navigatie eenvoudig te houden. Zorg dat je navigatie verwijst naar de 3 tot maximaal 5 belangrijkste pagina’s van je website.
  • Minder belangrijke pagina’s kun je vindbaar maken in je footer of je kunt er naar doorlinken via de pagina’s in je navigatie.
  • Is iets niet meer relevant of draagt het niet bij aan je doelstelling(en) voor de site? Weg ermee!
  • Ook qua tekst geldt: Less is more. Denk er wel aan dat Google een bepaalde hoeveelheid inhoud content nodig heeft om te bepalen waar een pagina over gaat. Zorg dus dat je boodschap helder is en zo kort mogelijk, maar gebruik niet minder dan 300 woorden per pagina.

Plaats een call-to-action op je website

Een call-to-action (of CTA) klinkt ingewikkeld maar is in principe gewoon een manier om je websitebezoeker aan te sporen tot het ondernemen van actie. En het antwoord is ja, je moet op je website zeker een call-to-action zetten. Sterker nog: ZET OP ELKE PAGINA EEN CTA.

  • Een call-to-action is vaak een button/knop, maar kan ook worden aangeduid door opvallende tekst. Bijvoorbeeld in een uitgesproken kleur of lettertype.
  • Een CTA kun je niet missen, valt meteen op en leidt de bezoeker naar de pagina die jij onder de aandacht wilt brengen.
Nieuwe website nodig? Kijk eens naar Squarespace; de hoofdpijnvrije website!

Ken je Squarespace al, de hoofdpijnvrije website?

Ik heb je beloofd om je wat meer te vertellen over een hoofdpijnvrije website. Veel ondernemers denken dat ze een WordPress site moeten hebben omdat ‘iedereen’ die heeft en het ‘gratis’ is. Een groot misverstand vind ik. Ja, met WordPress heb je eindeloze mogelijkheden maar zonder technische kennis kom je toch vaak van een koude kermis thuis. Als je geen technisch wonder bent (ik ook niet!) en geen zin hebt om maandelijks een techneut te betalen om alles up-to-date te houden dan raad ik WordPress niet aan. Wat dan wel? Squarespace: een alles in een websiteplatform.

Ik ben inmiddels een diehard Squarespace-fan en werk nergens anders meer mee. 6 redenen waarom het naar mijn mening het beste platform is voor ondernemers:

  1. Je hebt een site die gewoon werkt, geen updates en geen hoofdpijn.
  2. Het is simpel, werkt intuïtief en is snel eigen te maken.
  3. De templates zien er gewoon vet uit. Professioneel en aantrekkelijk.
  4. Je hoeft geen plug-ins te installeren voor de functionaliteiten die je nodig hebt. Het is allemaal al geïntegreerd. Supermakkelijk en als je toch ergens tegenaan loopt staat de Squarespace helpdesk tot je beschikking. Zo fijn!
  5. De templates zijn allemaal responsive (oftewel geschikt voor smartphone en tablet). En een site die niet responsive is, kan anno 2021 écht niet meer.
  6. Makkelijk te optimaliseren voor SEO, dus perfect gevonden in Google.

Een website maken in Squarespace

Als je Squarespace wilt uitproberen, dan kan je starten met een 2 weken proefversie. Zo kun je zien hoe de achterkant van je site eruitziet en of je dat fijn vindt werken. Ben je na je proeftijd overtuigd, maar heb je geen tijd of zin om je website te maken? Ik help je graag!

Trek in appeltaart?

Om mijn diensten zo goed mogelijk te laten aanslaan bij de behoefte van potentiële klanten zou je me enorm helpen als je kort deze paar vragen wilt beantwoorden. Als dank maak je kans op een heerlijke brievenbus appeltaart met handgeschilde Betuwse appels. De winnaar maak ik bekend op 8 september bekend op mijn Facebookpagina.

Alvast bedankt!
Ester.

Dit artikel is een gastblog van Ester Bolkestein, eigenaresse van Orange Blossom. Ester is gespecialiseerd in Squarespace websitedesign en copywriting (webteksten en blogs). Vanaf oktober kun je ook bij Ester terecht voor supergave Squarespace templates!