[̲̅O̲̅][̲̅ᴘ̲̅][̲̅ᴠ̲̅][̲̅ᴀ̲̅][̲̅ʟ̲̅][̲̅ʟ̲̅][̲̅ᴇ̲̅][̲̅ɴ̲̅] [̲̅ᴏ̲̅][̲̅ᴘ̲̅] [̲̅s̲̅][̲̅ᴏ̲̅][̲̅ᴄ̲̅][̲̅ɪ̲̅][̲̅ᴀ̲̅][̲̅ʟ̲̅] [̲̅ᴍ̲̅][̲̅ᴇ̲̅][̲̅ᴅ̲̅][̲̅ɪ̲̅][̲̅ᴀ̲̅]

Tien jaar geleden hadden de meeste mensen nog nooit van SEO gehoord. Zoekmachineoptimalisatie was ongrijpbaar, een beetje eng: iets voor nerds. Content is King, riepen de copywriters, terwijl ze hun uurtarief nog eens opschroefden 😉

Nu kan bijna iedereen die leuk kan schrijven met behulp van een handige SEO-handleiding een blog starten en scoren in Google. Opvallen op social kan nog steeds, lees maar.

Opvallen op social tussen miljoenen gebruikers

Inmiddels bezit twee derde van de wereldbevolking een mobiele telefoon, waarvan zo’n 100 miljoen smartphones. Een gemiddelde gebruiker is 6 uur per dag online. Kleuters beginnen met een iPad en opa en oma spelen gezellig een potje Wordfeud online.

Newcom Research & Consultancy doet jaarlijks onderzoek naar social media gebruik. Onderstaande cijfers komen uit het onderzoeksrapport van 2019. Dit rapport geeft inzicht in het gebruik van social media in de verschillende leeftijdscategorieën.

Dagelijks gebruik in aantallen (top 5)

Opvallen op social tussen miljoenen gebruikers

Dagelijks gebruik in aantallen overige platforms

Opvallen op social tussen miljoenen gebruikers en vele
 kanalen

We wisten het natuurlijk al, maar Instagram komt nog steeds als grote winnaar uit de bus, de aantallen blijven stijgen en steeds meer bedrijven weten hun weg te vinden of beter gezegd: kunnen er niet meer omheen. Want van keuze is nauwelijks sprake: waar je doelgroep is, daar moet jij zijn!

Hoe val je nog op tussen al die anderen?

Het belangrijkste is en blijft: zorg dat je knetter goeie content levert. Lezers zijn ongeduldig en hebben weinig tijd. Ze willen waardevolle informatie dus zorg dat de inhoud iets toevoegt. Wat kun je doen om lezers naar binnen te trekken?

Jij denkt misschien dat je immuun bent voor clickbait koppen maar ze werken nog steeds. Toch trekt visuele content de meeste aandacht! Gebruik foto’s, infographics, iconen of video’s om de aandacht te trekken. Lees hier mijn tips om afbeeldingen te gebruiken.

opvallen op social? Een ijzersterke inhoud en treffende visuals

Niet zakelijk? Maar het werkt wel!

Er is nog een andere manier om visueel op te vallen in de overvolle tijdlijn van al die gebruikers. Een manier die snel is en universeel wordt begrepen. Een manier waarvoor je geen bronvermelding nodig hebt en waar geen auteursrecht op rust. Ik heb het over alle mogelijke manieren om je tekst een afwijkende opmaak te geven.

Op LinkedIn zie ik hem regelmatig voorbij komen: de berichten van Aramik Garabidian kun je gewoon niet missen. Naast de smileys en sterren die zijn naam sieren, komt er soms een hele dierentuin aan emoticons voorbij.

Ik ga niet liegen, tot voor kort vond ik daar wat van. Ik vond het druk, overdreven, niet zakelijk en misschien zelfs wel een beetje kinderachtig. Maar hij viel wél steeds meer op! Naast emoticons, maakt hij gretig gebruik van Hoofdletters Waar Ze Eigenlijk Niet Horen. En ja, ook daar had ik een oordeel over (hoort niet, te Amerikaans).

Aramik is Social Selling & LinkedIn Trainer en vergroot zijn vindbaarheid door gebruik te maken van zijn eigen hashtag #dailybusinessboost bij positieve berichten. Zijn cursisten gebruiken niet alleen deze hashtag maar versieren óók allemaal hun naam met emoticons waardoor ze opvallen en herkenbaarheid creëren. En eerlijk is eerlijk, het geeft mij ook wel een vrolijk gevoel. Hij weet dus dondersgoed wat hij doet! En zo’n fleurige tekstopmaak is in ieder geval een afwisseling tussen al dat grijs.

Zeg het zonder woorden: de kracht van emoticons

Opvallen op social, emoticons
content is king maar een foto zegt meer dan 1000 woorden

De kracht van emoticons is natuurlijk dat je in één oogopslag begrijpt wat er wordt bedoeld. Wat in 1963 begon met een gele button (de smiley), is nu uitgegroeid tot een uitgebreid pallet mogelijkheden om je visueel uit te drukken.

In WhatsApp-berichten scheelt het je een hoop tikwerk als je jouw emotie letterlijk met een gezichtje kunt weergeven.

Naast de standaard emoticons, ook wel emoji genoemd, kun je online grappige variaties vinden. Kijk maar mee.

De gewone emoji online

Heb je geen zin om een app te downloaden voor je emoticons of wil je sporadisch emoji gebruiken op je desktop? Dan vind je hier de 845 emoij symbolen in vijf categorieën. Klik op het symbool om te kopiëren en plak waar jij het wil.

Combinaties met de ALT-toets

Weet je nog toen we alleen nog maar 🙂 en :-(en 😉 gebruikten? Wist je dat daar nog heel veel variaties op zijn. Op deze website vind je een serie mooie emoticons op basis van ASCII-tekens op je toetsenbord. Het ziet er leuk uit maar ik denk niet dat het erg populair gaat worden. #teveelgedoe

Opvallen op social, bijvoorbeeld met Kaomoji
Funny Fact: deze tekens worden ook wel Kaomoji genoemd

De makkelijkste manier om op te vallen op social met tekst die nog niemand gebruikt

(Dat is een clickbait kop, ik weet het) Ik bewaar het beste graag voor het laatst. Wil je snel en makkelijk opvallen tussen alle plaatjes, poppetjes, foto’s en video’s op social media? Gebruik dan eens een totaal ander lettertype voor de titel van je tekst. Het is grafisch misschien niet heel erg verantwoord but who cares? Als jij maar de aandacht trekt en de scroller laat klikken!

Op Messletters vind je heel veel verschillende lettertypes en kun je jouw tekst plaatsen en simpel omzetten in… nou ja, kijk zelf maar:

Messletters

Bonus: aliëns in je netwerk?

LingoJam vertaalt jouw tekst vloeiend in Yoda, Jar Jar Binks of Morse. Ook altijd handig én trekt de aandacht.

Nu hoor ik je denken: niks bijzonders, die lettertypes heb ik ook in mijn lettertypeset van Word staan… dat klopt, maar probeer die maar eens in je social media post te plakken. Dat lukt dus niet.

De lettertypes die je via Messletters kopieert, kun je op je website gebruiken én in al je social mediaberichten. Waarom probeer je het niet uit? Plaats het resultaat in de reacties… ik ben benieuwd!

opvallen op social

Opvallen zonder moeite?

Denk je nu dat is leuk, maar daar heb ik toch helemaal geen tijd voor of zin in. Dan is samenwerken met een virtueel assistent een perfecte oplossing. Liefst een met sociale media, marketing en zichtbaarheid als expertise.

Maandelijks tips ontvangen?

Op het gebied van organiseren, social media, tekst en e-mailmarketing? Dan is Vlinderss in je Mailbox echt iets voor jou!

Photo Credit: Canva Pro

Vraag, reactie, suggestie of opmerking?

Mail Vlinderss.