VA-diensten waarom moeilijk doen als het samen kan?

VA-diensten

VA-diensten helpen je verder. Maar wat doet een virtueel assistent eigenlijk? Welke problemen lost een virtueel assistent op? En is samenwerken met een virtueel assistent een goed idee voor jouw bedrijf? De antwoorden op deze en nog een aantal andere vragen lees je op deze pagina. Gebruik de inhoudsopgave om direct naar het antwoord op jouw vraag te gaan.

  1. Wat is een virtueel assistent?
  2. Wat kan een virtueel assistent?
  3. Voor wie werkt een virtueel assistent?
  4. Wat kost een virtueel assistent?
  5. Zijn er nog andere benamingen voor een virtueel assistent?
  6. Wanneer is samenwerken met een virtueel assistent dé oplossing?
  7. Wat zijn de voordelen van samenwerken met een virtueel assistent?
  8. Waar moet je op letten bij het inhuren van een virtueel assistent?
  9. Wat is de plaats van een virtueel assistent binnen jouw bedrijf?
  10. De virtueel assistent in relatie tot de vier belangrijkste koopmotieven.
  11. Wat betekent Vlinderss voor jouw bedrijf?

Wat is een virtueel assistent?

Een virtueel assistent is (meestal) een zelfstandig ondernemer. Iemand die op virtuele basis bedrijven of zelfstandig ondernemers ondersteunt. De virtueel assistent heeft duidelijke specialismen die aansluiten op de behoefte van de doelgroep. Virtueel assistenten zijn hot! Steeds meer ondernemers en bedrijven ontdekken het voordeel van samenwerken met een virtueel assistent. Niet vreemd dus dat de virtueel assistent in de nationale beroepengids staat opgenomen onder “21 nieuwe beroepen met toekomst”.

Hoe zit het dan met Siri?

Siri, Alexa en Cortana zijn ook virtueel assistenten. Niet van vlees en bloed zoals ik, maar kunstmatige intelligentie. De trend van dit moment zijn de chatbots. Allemaal nageslacht van oma Shoebox, de eerste virtueel assistent gelanceerd door IBM in 1961. Deze AI-VA’s zetten gesproken commando’s om in handelingen. En daar zit direct een essentieel verschil met de virtueel assistent van vlees en bloed. Wij voeren geen commando’s uit, maar staan naast je. Wij denken met je mee en gebruiken onze kennis en kunde om jouw bedrijfsdoelen te bereiken.

En Vlinderss?

Vlinderss is de naam die ik gekozen heb voor mijn bedrijf. Dus ja: ik ben ook zelfstandig ondernemer. Mijn kantoor zit op de eerste verdieping van mijn woning. Daar heb ik bewust voor gekozen om huisvestingskosten te besparen. En dat zie je terug in mijn tarieven. Onze contacten verlopen via e-mail, telefoon of Skype. Daarmee besparen we niet alleen reiskosten, maar ook kostbare reistijd. Want dankzij de huidige techniek hoef ik niet fysiek naast je te zitten om veel voor je te kunnen betekenen. Behalve om een latte te brengen dan, of een kopje muntthee. 😉

VA-diensten; wat kan een virtueel assistent?

Een virtueel assistent specialiseert zich vaak in verschillende diensten. Dit zijn veelvoorkomende specialisaties bij virtueel assistenten:

  • Marketing en zichtbaarheid
  • Adverteren
  • Organiseren
  • Webinars
  • Online leeromgevingen maken
  • Teksten schrijven
  • E-mailmarketing
  • Social media
  • Algemene ondersteuning
  • Financiële ondersteuning

Daarnaast zijn er natuurlijk ook nog heel veel verschillende programma’s. Om een goede match te vinden, beschrijf je zo compleet mogelijk wat je ondersteuningsbehoefte is. Focus niet alleen op je huidige ondersteuningsbehoefte, denk ook na over je groeisituatie.

TIP: Het is niet nodig dat een VA alle competenties van je wensenlijst heeft. Dat is zoeken naar een speld in de hooiberg. Kies een virtueel assistent die ook online jouw organisatie kan managen. Virtueel assistenten hebben een uitgebreid netwerk aan ondersteuningsspecialisten. Tenminste, zo werk ik. Dus als je af en toe een vertaling nodig hebt van jouw teksten, dan regel ik dat gewoon.

Mijn specialisaties zijn:

  • Marketing en zichtbaarheid
  • Beeld en tekst
  • E-mailmarketing
  • Social media
  • Algemene ondersteuning

Verder kan ik goed overweg met de volgende programma’s:

  • Office (Word, Excel, OneNote, Outlook, Powerpoint)
  • MailChimp
  • Dropbox
  • Evernote
  • Trello
  • Asana
  • Todoist
  • WordPress
  • WooCommerce (beheer)
  • Canva
  • PicMonkey

Voor wie werkt een virtueel assistent?

In het algemeen werkt een virtueel assistent voor zelfstandig ondernemers en het MKB.

Bij mij passen vooral zelfstandige professionals die een maatschappelijk belang vertegenwoordigen. Dat heeft te maken met hoe ik zelf in het leven sta. Ik ben van mening dat wanneer we niet alleen aan ons eigenbelang denken, maar ook aan het belang van mensen om ons heen, we de wereld mooier maken. Dat we zo elkaar kunnen helpen het meeste uit ons leven en uit ons talent te halen. Dit was een van de mooiste ervaringen toen ik begon als zelfstandig ondernemer: de bereidheid om iets belangeloos voor een ander te doen.

Zelf heb ik een aantal jaar bijles Nederlands gegeven. En ook nu komen regelmatig vragen van beginnend virtueel assistenten op mijn pad. Het is toch fantastisch als je iemand met jouw hulp een stap verder kunt brengen?

Zie een virtueel assistent als een expert. De flexibele schil van jouw formatie. Ik adviseer dan ook om, ook als je nog geen directe ondersteuningsbehoefte hebt, NU al rond te kijken. Schrijf je bijvoorbeeld in op nieuwsbrieven of volg een aantal virtueel assistenten op social media. Op het moment dat je wél een ondersteuningsbehoefte hebt, heb je het veel te druk om nog te gaan ‘shoppen’. Neem dus nu al de tijd om enkele virtueel assistenten aan je netwerk toe te voegen.

Wat kost een virtueel assistent?

De tarieven lopen erg uiteen. Zo zijn er virtueel assistenten die diensten aanbieden voor minder dan € 5,- per uur. Deze virtueel assistenten werken vooral in landen als de Filipijnen en India. Ook zijn er Nomads die zich in een land met lagere kosten vestigen. Zij hanteren ook vaak voor lagere uurtarieven.

In Nederland variëren de tarieven tussen de € 40,- en € 75,- per uur. Natuurlijk zijn er ook projectprijzen mogelijk. Een aantal collega’s stemt het uurtarief af op de werkzaamheden die verricht worden. Ze rekenen bijvoorbeeld een ander (goedkoper) tarief voor het inplannen van content dan voor het schrijven van teksten.

Vlinderss heeft ervoor gekozen met drie verschillende uurtarieven te werken. Dat komt op het volgende neer:

  • Vlindersspas: € 312,50 (5 uur; uurtarief: € 62,50).
  • Vlinderss Vrijheid: uurtarief: € 65,00.
  • Vlinderss Zekerheid: uurtarief: € 57,50.
  • Online kennissessies van 1 uur met nazorg: € 99,99.

De goedkoopste mogelijkheid is dus het aangaan van een halfjaarcontract (Vlinderss Zekerheid). Je betaalt dan € 57,50 per uur.

Zijn er nog andere benamingen voor een virtueel assistent?

Nou en of! Het beroep is overgewaaid uit Amerika en Australië. Dat verklaart waarom je regelmatig de term virtual assistant voorbij ziet komen. Ook in Nederland hebben we al jaren virtueel assistenten. De populariteit van ons vak neemt vooral de laatste jaren toe. De meest voorkomende schrijfwijzen zijn: virtual assistant, virtual assistent en virtueel assistent.

Juist door de aanwas van virtueel assistenten bestaat bij de al bestaande virtueel assistenten behoefte aan een onderscheidende naam. Denk aan Online Business Manager, Virtual Support, Virtueel Managementsupport of Virtuele Regelhelden. Het is net als met de secretaresse: de secretaresse van de CEO van Shell heeft dezelfde functiebenaming als de secretaresse van juffrouw Janny die samen met haar zus een snoepwinkel runt. Terwijl de functie-inhoud erg verschillend is. Logisch dus dat er behoefte is aan een verdere specificatie van de functiebenaming.

Vlinderss heeft ervoor gekozen de term virtueel assistent te handhaven. Een (functie)naam vind ik niet zo belangrijk. Dat zie je ook aan mijn bijnamen: Tan, Tanneke, Teuntje, Spijker. Dus als je me liever voorstelt als jouw Online Business Manager dan vind ik dat prima! Belangrijker voor mij is dat ik naast je sta en jouw bedrijf sterker maak.

Wanneer is samenwerking met een virtueel assistent dé oplossing?

Er zijn zes algemene problemen die een virtueel assistent voor je oplost. Zijn deze problemen herkenbaar voor je? Wacht niet langer en start je zoektocht naar jouw ideale virtuele assistent. Want waarom moeilijk doen als het ook samen kan?

1. Gebrek aan tijd

Weet je nog, toen je jouw ondernemersdroom waarmaakte? Je droomde over VRIJHEID. De REGIE over jouw agenda. En als er in maart een onverwacht zonnige dag is, werk je die dag gewoon niet. Leven in het NU! Tja… dat was het oorspronkelijke plan. De brute werkelijkheid is dat jouw goedlopende bedrijf al je tijd OPSLOKT. Wie is die vrouw of man die op zondag het vlees snijdt? En je vrienden? Die heb je ook al maanden niet gezien. Werken als zelfstandig professional betekent héél veel ballen in de lucht houden. Door werkzaamheden te DELEGEREN aan jouw virtueel assistent creëer je RUIMTE in jouw agenda, waardoor je tijd overhoudt voor jouw privéleven.

2. Gebrek aan omzet

Je werkt veel en hard en dat is te zien, want jouw diensten vliegen de deur uit. En zelfs dan blijft de vraag naar jouw diensten groter dan jij kunt leveren. Wat baal je van die misgelopen OMZET. Wat betekent het voor jouw omzet als je randzaken uitbesteedt, zodat je meer van jouw diensten verkoopt? Een simpel rekensommetje helpt: jouw uurtarief – mijn uurtarief x uren uitbesteden = JOUW EXTRA OMZET. Dat vind je natuurlijk nog veel leuker ook!

3. Gebrek aan kennis

Natuurlijk begrijp je het belang van ZICHTBAARHEID van jouw bedrijf. Om iets te verkopen, moeten klanten je weten te vinden. Hoe je dat aanpakt? Je hebt geen flauw idee. Er is van alles te vinden en te leren, maar het heeft jouw interesse niet. Je neemt de kennis dus ook niet op. Gelukkig verslindt jouw virtueel assistent alles over social media, e-mailmarketing en promotie. Daarom zijn jullie zo’n GOED PRESTEREND TEAM samen.

4. Gebrek aan energie

Je STRAALT zolang je met jouw expertise bezig bent. Maar sommige werkzaamheden… Je weet dat ze NODIG zijn voor een gezond en groeiend bedrijf, maar wat kosten ze veel tijd en moeite. Als je er al aan toe komt, want je stelt die taken het liefst uit. En omdat je er zo tegenop ziet, is je productie de hele dag veel lager dan normaal. Wat betekent het voor jouw bedrijf als je deze taken overlaat aan jouw virtueel assistent? BRUISEND van ENERGIE loop je sneller op je doel af!

5. Wisselende werkvoorraad

Zul je altijd zien. Zo maak je je zorgen over de continuïteit van je bedrijf, omdat de opdrachten uitblijven. De week erop komen de aanvragen in één keer tegelijk binnen en loop je over. Gelukkig heb jij geïnvesteerd in samenwerking met een virtueel assistent. Met één whatsappje is jouw FLEXIBELE ondersteuning geregeld. Zo blijf je WENDBAAR.

6. Groeiende to-do-list

Je hoofd loopt over door al jouw briljante IDEEËN. Toch zit er ook in jouw dag maar 24 uur. Je schrijft daarom al die briljante ideeën op een to-do-list, die langer en langer wordt. KANSEN vangen stof op de plank. Je zoekt iemand die van je to-do-list een done-list maakt, zodat jouw briljante ideeën ook écht het licht zien en jouw bedrijf GROEIT.

Natuurlijk zijn al deze problemen ook op een andere manier op te lossen. Bijvoorbeeld door personeel in dienst te nemen of in te huren via payroll of een uitzendbureau. Overweeg jij één van deze oplossingen? Lees dan zeker de voordelen die er zijn als je kiest voor samenwerken met een virtueel assistent.

Wat zijn de voordelen van samenwerken met een virtueel assistent?

Eerlijk is eerlijk, mijn oorspronkelijke plan was om Vlinderss samen met mijn zus Bettie uit te bouwen. Want alleen ben je kwetsbaar. “Eén is géén” hoorde ik ooit de CEO van CM zeggen. Iets wat ik goed in mijn oren geknoopt heb. Die droom is door het overlijden van Bettie niet meer te realiseren, dus ging ik over naar plan B. Ik zocht (en vond) mijn eigen virtueel assistentes. Ook heb ik een berekening laten maken voor de inhuur van iemand via payroll of uitzendbureau.

Dit zijn de voordelen waarom ik zelf ook kies voor samenwerken met virtueel assistentes.

Virtueel assistent of personeel in dienst?

  • Je hebt geen administratieve verplichtingen, zoals een salarisadministratie. Je boekt maandelijks de factuur in je boekhouding. That’s all!
  • Je investeert niet in scholing. Dat doet de virtueel assistent zelf.
  • Geen kosten voor een werkplek. Een virtueel assistent werkt vanuit een eigen basis en is daarbij zelf verantwoordelijk voor goede arbeidsvoorzieningen.
  • Je hoeft geen verzekeringen te treffen met betrekking tot arbeidsongeschiktheid.
  • Geen doorbetalingsverplichtingen bijvoorbeeld bij ziekte of als de werkvoorraad even minder is.
  • Je betaalt alleen voor resultaten.
  • Je hoeft geen rekening te houden met werkelijke inzetbaarheid.

Virtueel assistent of uitzendkracht?

Naast de hiervoor genoemde voordelen komt er nog één voordeel bij. Hét grote voordeel ten opzichte van een uitzendkracht is dat je een band opbouwt. Je kiest steeds dezelfde virtueel assistent. Dat voorkomt dat je zaken verschillende keren uit moet leggen (wat uiteraard ook weer tijd scheelt).

Bovendien koestert je virtueel assistent jou als klant. De kansen die haar netwerk biedt, profiteer jij ook mooi van.

De virtueel assistent kiest bewust voor jou en jij voor haar.

Virtueel assistent of payroll?

Natuurlijk kun je boffen. Ook in loondienst was ik een ondernemende medewerker. Omdat je kiest voor een ondernemer weet je zeker dat alle positieve eigenschappen die daarbij horen aanwezig zijn.

Werken met een virtueel assistent betekent:

  • Focus op de groei van je eigen bedrijf.
  • Uitbesteden waar je niet goed in bent.
  • Uitbesteden waar je geen energie van krijgt.
  • In huis halen van een sparringspartner die geen last heeft van “heilige huisjes”.
  • Er niet meer alleen voor staan.

Waar moet je op letten bij het inhuren van een virtueel assistent?

Het is een goed idee om vooraf voor jezelf een lijstje te maken van persoonlijke eigenschappen die voor jou belangrijk zijn. Wil je een zakelijke virtueel assistent of zoek je iemand waar je ook je persoonlijke verhaal aan kwijt kunt.

Kijk ook goed naar de zaken waar je zelf juist niet zo goed in bent of eigenschappen die je regelmatig in de weg zitten. Ben je zelf slecht in plannen? Zet dat dan op je lijst. Zeg je moeilijk nee? Zoek een virtueel assistent die daar totaal geen moeite mee heeft. Zo vul je elkaar mooi aan en laat je elkaar daadwerkelijk groeien.

Denk na over de werkzaamheden die je direct wilt uitbesteden en ook alvast over de volgende stap. Als je nu alleen het inplannen van je content wilt uitbesteden, maar later ook het schrijven van je blog dan is het slim om nu al te zoeken naar een virtueel assistent die, naast plannen, ook kan schrijven.

Let erop dat het uurtarief niet te laag ligt. Je wilt een virtueel assistent die tijd (en geld) investeert in een voortdurende scholing en uitbreiding van haar expertise. De ontwikkelingen gaan snel.

Omdat het een vertrouwensfunctie is, is het slim in je netwerk na te gaan wie virtueel assistenten kent. Let ook op de online presentatie. Welke indruk krijg je van de website? Schrijf je in op eventuele nieuwsbrieven om de virtueel assistent beter te leren kennen.

Is er een keurmerk?

Nog niet. Ik adviseer je goed door te vragen op ervaringen en in het verleden behaalde resultaten. Lees referenties (check deze eventueel ook) en kijk of je je daarin herkent. Spreek bijvoorbeeld een proefperiode af. Kost de samenwerking je veel energie? Stop dan en ga op zoek naar een virtueel assistent die beter bij je past.

Vraag aanbevelingen bij andere ondernemers die al met een virtueel assistent werken of gewerkt hebben. Je kunt bijvoorbeeld ook een oproep doen op LinkedIn om zo te bekijken welke aanbevelingen je krijgt.

Hoe samenwerken?

Er zijn veel manieren om met een virtueel assistent samen te werken. De meeste virtueel assistenten kennen veel samenwerkingstools, zoals Trello, Slack of Asana. Een aantal virtueel assistenten bepaalt op welke wijze er samengewerkt wordt, terwijl andere virtueel assistenten dit juist overlaten aan hun klanten.

Mijn favoriete manier van samenwerken is:

  • Samenwerken op basis van een (half)jaarplan, waarbij er structurele werkzaamheden zijn die ik verzorg voor mijn opdrachtgevers. Denk bijvoorbeeld aan:
    • Een maandbrief.
    • Een maandelijks of tweewekelijks overleg: om even af te stemmen wat er aan prioriteiten is.
  • Of op basis van een project(je), waarbij vooraf de verwachtingen goed worden doorgesproken.

Ik vind het belangrijk dat er binnen een dergelijk (half)jaarplan of abonnement ruimte is voor onvoorziene werkzaamheden.

Delegeren

Delegeer taken zo volledig mogelijk. Investeer daarom in het begin in extra overlegtijd. Het kost even tijd om aan elkaar te wennen, maar de geïnvesteerde tijd zal zich uiteindelijk uitbetalen.

Checklist

Stel jezelf altijd de volgende vijf vragen als je op zoek gaat naar een virtueel assistent

  1. Waarom schakel ik een virtueel assistent in?
  • Ik heb het te druk
  • Er zijn klussen waar ik een hekel aan heb of niet aan toekom
  • Er zijn dingen waar ik niet goed in ben
  1. Wat wil ik daarmee bereiken?
  • Minder uren werken
  • Meer tijd voor andere dingen
  • Meer plezier in mijn werk
  • Tijd voor het ontwikkelen van mijn onderneming
  1. Hoe ga ik dat bereiken? Welke taken ga ik uitbesteden?
  • Administratie
  • Social media
  • Communicatie
  • Marketing
  • Organisatie
  • Secretariële ondersteuning
  1. Hoe ga ik dat samen met mijn virtueel assistent bereiken? Hoe wil ik communiceren en samenwerken?
  • Face-to-face of op afstand
  • Gedetailleerde instructies over wat er moet gebeuren of meer een sparringspartner die met eigen ideeën komt
  • Frequent overleg of meer de vrije hand
  1. Wat wil ik absoluut niet in de samenwerking?
  • Veel eigen inbreng van een virtueel assistent
  • Gevoelige bedrijfsinformatie delen
  • Frequent overleg

Wat is de plaats van een virtueel assistent binnen jouw bedrijf?

Het meeste effect behaal je als je structureel met een virtueel assistent samenwerkt. Haar onderdeel maakt van jouw jaarplan, zodat je aan de voorkant al bedenkt wat je zelf doet en welke werkzaamheden je uitbesteedt. Een virtueel assistent is gewend aan zelfstandig werken, maar dat wil niet zeggen dat jij de eindverantwoordelijkheid niet meer draagt.

Het is belangrijk om je virtueel assistent op de hoogte te houden van:

  • Je doelen
  • De ontwikkelingen binnen je bedrijf

Je virtueel assistent denkt op de achtergrond met je mee om zo jouw doelen te bereiken en is alert op samenwerkingskansen voor jouw bedrijf.

De virtueel assistent in relatie tot de vier belangrijkste koopmotieven

Een van mijn eerste opdrachtgevers leerde me dat er vier belangrijke koopmotieven zijn: gemak, zekerheid, status en prijs. In het kort leg ik uit wat een virtueel assistent in relatie tot deze koopmotieven voor je kan betekenen. Dit weet ik door terugkoppeling van mijn opdrachtgevers én omdat ik zelf ook met heel veel plezier met een virtueel assistent werk. Inderdaad, verkoopsmoes numero uno is gewoon waar: ik heb haar zelf ook. 😉

1. Gemak

Het is zo ontzettend fijn met iemand samen te werken. De meeste virtueel assistenten hebben met elkaar gemeen dat ze erg goed zijn in organiseren en plannen. Dat zorgt voor gemak en geeft rust. Je hoeft niet meer alle ballen zelf in de lucht te houden. Jouw virtueel assistent verzorgt stukjes voor jou. Nadat je in het begin hebt geïnvesteerd in het uitleggen wat je prettig vindt of wat voor jou belangrijk is, heb je daar verder geen omkijken meer naar. Loop je ergens tegenaan waar je geen tijd voor kunt maken? Een e-mailtje naar je virtueel assistent is voldoende om twee vliegen in een klap te slaan. Sinds ik met mijn superHAN werk, groeien mijn acties in plaats van mijn to-do-list. En weet je, dat gevoel is onbetaalbaar!

2. Zekerheid

Mijn virtueel assistent doet dingen die ik prima zelf kan. Alleen zolang ze op mijn bordje liggen, is er altijd het gevaar dat mijn klanten voorrang krijgen in mijn planning. Omdat taken in zijn volledigheid gedelegeerd zijn, weet ik zeker dat alles doorgaat. Ook als ik op vakantie ben of onverwacht ziek word. Die zekerheid is niet alleen prettig voor mij, maar ook voor mijn klanten.

3. Status

Valt het je ook op dat je anders wordt geholpen als je jouw Marc Jacobs handtas draagt in combinatie met je Chanel jasje? Persoonlijk vind ik dat triest. Daarom ging ik vroeger ook in mijn oudste kleren naar de chique parfumwinkel. Ter gelegenheid had ik zelfs kauwgom in mijn mond, zodat ik zeker wist dat ik met minachting behandeld werd. Tot ik aan de beurt was. Ik spendeerde dan écht veel geld in een keer. Waarom ik dat deed? Mijn manier om verkopers aan den lijve te laten ondervinden dat je mensen niet op hun uiterlijk moet beoordelen.

Toch zijn we gevoelig voor status. Een kleine oefening. Al twee jaar wil je in contact komen met Harry, de aantrekkelijke CEO van het bedrijf waar je voor moét werken. Daar droom je van. Eindelijk ontmoet je Harry tijdens een netwerkbijeenkomst. Je bent je stralende zelf en Harry raakt al lichtelijk geïnteresseerd. Je neemt zijn kaartje aan en zegt dan: “Mijn virtueel assistent neemt contact met je op om een afspraak te regelen.” Dat klinkt toch super! Het geeft de boodschap dat jij jouw bedrijf serieus neemt. Het hebben van een eenmanszaak betekent namelijk echt niet dat je alles in je eentje moet doen.

4. Prijs

Vaak hoor ik als argument: ik zal eerst zelf meer omzet moeten draaien, voordat ik een virtueel assistent kan betalen. Is dat wel zo? Het is mijn overtuiging dat een virtueel assistent geen geld kost, maar juist geld oplevert. Enkele voorbeelden om dat te verduidelijken.

Voorbeeld 1:

Jouw uurtarief bedraagt € 125,-. Tot op heden zorgde je zelf voor het plaatsen van je socialmediaberichten. Dat kost je iedere maand 4 uur. Ook het opstellen van je nieuwsbrief doe je zelf, evenals het onderhoud aan je website. Iedere maand ben je in totaal zo’n 15 uur met deze werkzaamheden bezig. Dat betekent dat deze werkzaamheden jou € 1.875,- per maand kosten. Je besluit te gaan samenwerken met een virtueel assistent die een uurtarief van € 55,- heeft. Je hebt jezelf dan elke maand 15 uur ‘vrijgeroosterd’ en kunt € 1.875,- extra omzet draaien. Jouw virtueel assistent betaal je € 825,- voor de werkzaamheden.

Maandelijkse besparing door te werken met een virtueel assistent: € 1.875,- minus € 825,- = € 1.250,-.

Voorbeeld 2:

Jouw uurtarief bedraagt € 125,-, maar je zit nog niet helemaal vol. Je zit wel zo vol, dat het opzetten van je nieuwe dienst geen 2 maanden, maar 6 maanden zal duren. Daarbij verwacht je met je nieuwe dienst maandelijks € 1.000,- passief inkomen te genereren. Je besluit een virtueel assistent in te huren voor 15 uur tegen een uurtarief van € 55,-, zodat je jouw dienst eerder kunt lanceren. De kosten van de inhuur bedragen € 825,-.  Daardoor realiseer je 4 maanden eerder een passief maandinkomen van € 1.000,-

Besparing door te werken met een virtueel assistent: € 4.000,- minus € 825,- = € 3.175,-.

Voorbeeld 3:

Jouw uurtarief bedraagt € 55,-. Je hebt best ruimte voor nog een klant, dus besluit je zelf je social media bij te houden. Daar heb je een bloedhekel aan. Je doet het eigenlijk alleen omdat je ervan overtuigd bent dat het nodig is. Maar, pfff, wat vreet het energie. Je bent onhandig met de systemen en daarom doe je er maandelijks zo’n 10 uur over. En daar blijft het niet bij. Je stelt het uit en op die dagen ben je ook niet productief. Wat zou het betekenen als je maandelijks 4 uur een virtueel assistent inhuurt die je social media met passie beheert? Lukt het je om in die extra uren per maand een lead te vinden of een nieuw product te bedenken?

Besparing door te werken met een virtueel assistent: tel uit je winst.

Wat betekent Vlinderss voor jouw bedrijf?

Jij bent een ondernemer tussen de 30 en 75 jaar. Je bent goed in je werk en je hebt oog voor de wereld om je heen. Op jouw manier maak je de wereld een beetje beter. Je bent sociaal en betrokken. Je hebt een duidelijke visie over waar je heen wilt en vindt het prettig om te brainstormen over hoe je daar het snelste komt.

Organiseren en plannen zijn niet je sterkste kant. Soms ben je zelfs chaotisch. Je zoekt iemand die je volledig kunt vertrouwen en waarmee je open kunt communiceren.

Jouw ondersteuningsbehoefte ligt op het gebied van zichtbaarheid en organiseren. Zoek niet verder. Laten we samen een succes maken van jouw bedrijf!